Skrevet av Emne: Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring  (Lest 26778 ganger)

Griffel

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring
« Svar #75 på: mandag 02. juli 2018, klokken 00:30 »
Du finner oversikt i tråden Oversikt over leverandører av ladesystemer for felles garasjer.
Hyundai Ionic i bestilling.
For tiden uten elbil.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TB

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #76 på: mandag 02. juli 2018, klokken 21:37 »
Vi er et sameie med 118 enheter hvor vi enstemming vedtok at vi skal etablere infrastrukturen for el-bil lading. Hvilke valg bør vi gjøre?

Kun tilbudt Schneider sin løsning per nå.

Bør sjekke ulike alternativer, og også ulike installatører. Det kan være stor forskjell på valg av løsningen og. Rund kabel, flat kabel, eller strøm skinner.

Har sjølv god erfaring med Zaptec, installasjon i borrettslag i september 2017, men skal ikkje påstå dette er eneste alternativet. Har sine fordeler, ser andre løsninger kan ha andre fordeler.

Hvilken kapasitet har dere idag? Har dere planer om å oppgradere OV? 230 IT eller 400 TN?
Er alle plassene i samme garasje? Eller fordelt på flere rekker?
Lørenskog
Citroen C-Zero med OVMS

freddyr

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #77 på: onsdag 01. august 2018, klokken 23:11 »
Tok dette bildet tidligere i dag, hos sameiet jeg bor i, for å illustrere hvor viktig det er å velge den riktige montør og ikke bare hvilken produsent man skal gå for når man skal installere store ladeanlegg. I dette tilfellet har zaptec'ene vært på veggen i 4-fire uker, uten at det er mulig å lade. Dette er pga. manglende wifimodul. Flatkabelen har vært klar siden begynnelsen av April. Jeg vet enda ikke når anlegget blir ferdigstilt, men hvis dette fortsetter er det sikkert ikke i orden før slutten av september?

ps. ikke min bil, den blir ladet gjennom skøyteledning ute.  :police:

TB

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #78 på: onsdag 01. august 2018, klokken 23:35 »
Godt poeng, valg av utførende firma er gjerne viktigste, lite hensikt med avansert teknologi på veggen som ikkje fungerer.

ZapCharger boksene fungerer uten WiFi / nett tilgang på ca 10A. Avregning av strøm vil ikkje fungerer.

Brukte boksene ein kort periode her før WiFi var klart. La opp WiFi på egen hånd.
« Siste redigering: onsdag 01. august 2018, klokken 23:38 av TB »
Lørenskog
Citroen C-Zero med OVMS

emurof

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #79 på: torsdag 02. august 2018, klokken 13:08 »
Har noen vært borti BlueTec?
Oslo. Potensiell kjøper av elbil.

dettvardett

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #80 på: i går kl. 15:20 »
Nylig flyttet inn i et boretslag med ny elbil, og det noe uklare regler for lading, fått beskjed at jeg må betale for opplegg for elbil(13000k), og da maks 10A. hver plass har en vanlig shucko kontakt fra før, men skjønner det ikke er etter forskriftene å bruke det(testet dette og det lader opp til 13a).

Jeg ser andre plasser i fellesgarasjen som har elbil har det som ser ut som 40a og 32A sikringer installert på sin plass, nå har jeg ikke noe peil på EL anlegg, men stusser litt over hvorfor jeg fikk opplyst 10a som maks.
prøvde å spørre litt om mulighet for 16a eller 32a, men det ble kjapt skutt ned og uten noe særlig forklaring annet en at det nå var mange elbiler. Borettslag formannen virker lite interessert og det virker ikke som det er noe planer for fellesinstallasjon eller oppgraderinger.

må jeg bare bite i det sure eple her og punge ut for 10A for så og vente på eventuelle oppgraderinger av anlegget? eller har noen noe bedre råd?

jkirkebo

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #81 på: i går kl. 21:35 »
Nylig flyttet inn i et boretslag med ny elbil, og det noe uklare regler for lading, fått beskjed at jeg må betale for opplegg for elbil(13000k), og da maks 10A. hver plass har en vanlig shucko kontakt fra før, men skjønner det ikke er etter forskriftene å bruke det(testet dette og det lader opp til 13a).

Jeg ser andre plasser i fellesgarasjen som har elbil har det som ser ut som 40a og 32A sikringer installert på sin plass, nå har jeg ikke noe peil på EL anlegg, men stusser litt over hvorfor jeg fikk opplyst 10a som maks.
prøvde å spørre litt om mulighet for 16a eller 32a, men det ble kjapt skutt ned og uten noe særlig forklaring annet en at det nå var mange elbiler. Borettslag formannen virker lite interessert og det virker ikke som det er noe planer for fellesinstallasjon eller oppgraderinger.

må jeg bare bite i det sure eple her og punge ut for 10A for så og vente på eventuelle oppgraderinger av anlegget? eller har noen noe bedre råd?

Ja, dette er typisk for borettslag som ikke laget en god plan for dette men lot de første som kom ture på med masse effekt. Til slutt er det lite igjen og de siste må klare seg med lite. Hadde man lagt opp et system med lastbalansering hadde man kunne levert god effekt til mange flere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler hos Ladespesialisten.no