Skrevet av Emne: Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring  (Lest 16224 ganger)

Trine2

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 28
    • Vis profil
Sv: Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring
« Svar #45 på: tirsdag 30. januar 2018, klokken 15:40 »
Det er vanskelig å forsvare nye rådyre løsninger når forbruket går ned og ikke opp. Det er også sjelden at worst-case scenarier oppstår ved at alle lader på en gang. Om dette skulle bli et problem kan man senere vurdere å oppgradere anlegget eller begrense bruken på annen måte.

Det fine med elbil er timerfunksjonen på ladingen som faktisk kan brukes til noe fornuftig. Om sameiet innfører røde dager (begrensninger) så kan man vurdere å lade på hurtiglader og heller betale litt for dette fremfor å ødsle ut titusener på egen ladestasjon.

Hvem vet om hydrogen overtar om noen år, og hele investeringen er bortkastet?! Her er ingen grunn til forhaste seg med noe som helst.

Griffel

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7224
    • Vis profil
Sv: Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring
« Svar #46 på: tirsdag 30. januar 2018, klokken 16:48 »
I det minste må anlegget tilfredstille forskriftene for lading av elbil. Det gjør nok ikke mange opplegg for motorvarmere.
Hyundai Ionic i bestilling.
For tiden uten elbil.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TB

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2033
    • Vis profil
Sv: Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring
« Svar #47 på: tirsdag 30. januar 2018, klokken 23:31 »
Det er vanskelig å forsvare nye rådyre løsninger når forbruket går ned og ikke opp. Det er også sjelden at worst-case scenarier oppstår ved at alle lader på en gang. Om dette skulle bli et problem kan man senere vurdere å oppgradere anlegget eller begrense bruken på annen måte.

Det fine med elbil er timerfunksjonen på ladingen som faktisk kan brukes til noe fornuftig. Om sameiet innfører røde dager (begrensninger) så kan man vurdere å lade på hurtiglader og heller betale litt for dette fremfor å ødsle ut titusener på egen ladestasjon.

Hvem vet om hydrogen overtar om noen år, og hele investeringen er bortkastet?! Her er ingen grunn til forhaste seg med noe som helst.
Den erfaring eg har frå lading i borettslag er at det ikkje treng å bli "rådyrt". Det kosta ca 2500 pr plass å gjere klart for 110 plasser. Ladboksen kjem i tillegg.

Hadde alt erfart varmgang / smelta koblingsboks i eksisterende el anlegg. For å unngå å komme i ein situasjon der forsikringselskap kunne kreve regress om større skade oppstod hadde styret to alternativ:
- Nekte all lading, som ville gjere det svært upraktisk å bruke ladbar bil for beboere.
- Legge til rette for å lade bilen. (Beboere som ønsker lading må selv dekke ladeboksen.)

Ved å sette nedbetalingstida lang nok vart kostnaden akseptabel, og største kost må brukere uansett ta. Har alt blitt solgt leilighet som hadde plass som var 100% klar til ladbar bil. Om dette medførte ein høgare salgspris skal være usagt, med det trekte nok ikkje ned interessen ved salget.

Det kan bli laga ein mellom løysing, ved legge opp strøm på eit lite antall plasser, men det skalerer ikkje så godt. Skal det gjøres om etter 1-2-3 år blir det fort dyrt totalt sett ved at det gjerne er brukt for tynne kabler som ikke kan brukes videre.

Eigne "ladeplasser" ala "fellesvaskeri" kan og være mulig, men gir mindre komfort. Beboere i borettslag ønsker gjerne samme komfort som de som bor i enebolig, å flytte bilen etter X timer blir dermed ikkje like morsomt, selv om det er billigere.

Oppsummert: Vi valgte å gjøre det "skikkelig", men ikke "rådyrt".
Selv om det aldri blir flere ladbare biler enn det er idag (13%) vil forsatt investeringen være enkel å forsvare. Med tanke på det er på vei nye modeller vil det fort komme opp i 18-20%

Om Hydrogen slår igjennom er det ikke utenkelig bilene blir hybrider, med batteri som kan lades. Dermed kan infrastrukturen brukes også til disse og er følgelig ikke bortkastet. Først når prisen på hydrogen blir under strømprisen vil infrastrukturen være "bortkastet". Regner med at dette ikkje skjer før infrastrukturen er nedbetalt.
« Siste redigering: tirsdag 30. januar 2018, klokken 23:38 av TB »
Lørenskog
Citroen C-Zero med OVMS

TB

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2033
    • Vis profil
Sv: Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring
« Svar #48 på: mandag 05. februar 2018, klokken 20:59 »
Smart strømstyring øker kapasiteten til å lade el-biler
Lading av el-biler påfører strømnettet store nye belastninger. Smartere kontroll gjør at ladekapasiteten kan økes uten å utvide strømnettet.
http://www.cw.no/artikkel/esmart-systems/smart-stromstyring-oker-kapasiteten-til-lade-el-biler

Spesielt for borettslag, sameier og arbeidsplasser / p-hus som har mange biler biler samla på samme stad vil det være aktuelt med "smarte" anlegg for å utnytte den eksisterende kapasiteten. Potensiale å spare inn kostnaden for det smarte systemet.

(Edit 6.2: Betalingsmur på artikkel..)
« Siste redigering: tirsdag 06. februar 2018, klokken 20:24 av TB »
Lørenskog
Citroen C-Zero med OVMS

Lindberg

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 39
    • Vis profil
Sv: Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring
« Svar #49 på: tirsdag 06. februar 2018, klokken 19:30 »
Smart strømstyring øker kapasiteten til å lade el-biler
Lading av el-biler påfører strømnettet store nye belastninger. Smartere kontroll gjør at ladekapasiteten kan økes uten å utvide strømnettet.
http://www.cw.no/artikkel/esmart-systems/smart-stromstyring-oker-kapasiteten-til-lade-el-biler

Betalingsmur  :-1:

TB

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2033
    • Vis profil
Sv: Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring
« Svar #50 på: tirsdag 06. februar 2018, klokken 20:23 »
Ser den er pluss artikkel. Var åpen når eg la ut linken, eg kunne lese den uten CW abonnement.
Tydeligvis blitt gjort om..? :o
Lørenskog
Citroen C-Zero med OVMS

65lars

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 323
    • Vis profil
Sv: Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring
« Svar #51 på: søndag 11. februar 2018, klokken 15:14 »
Interessant og god lesing her. :+1:

Likte Trine2 sitt innlegg - virker sunn fornuftig:

En god løsning for gamle borettslag og sameier med motorvarmeruttak eller lignende er å la el-bileiere betale pr. kjørte kilometer en gang eller to i året. Kr. 2 pr. kjørte mil er vel ikke så langt unna sannheten.

Nå vil jo endel si dette ikke er bra og ikke er noen varig løsning, men nå er det fortsatt svært mange som fortsatt kjører fossilbil, så enn så lenge duger dette lenge.

De som lader på jobb og andre steder i tillegg får en ekstra regning, men å installere eget ladepunkt er såpass kostbart at det ikke er tjent inn før etter mange år.

Og LCK sitt innlegg- selv om det er en liten "party pooper":
Jeg vil sterkt advare mot en løsning med å ta i bruk gamle uttak for motorvarmere.

Det er krav om at det elektriske anlegget brukes til "forutsatt bruk". Lading av elbil er ikke slik forutsatt bruk og strider dermed mot forskriftene. Et slikt anlegg vil være underdimensjonert og mangle Jordfeilbryter TypeB og ofte jordfeilbryter i det heletatt.

Det er stor sjanse for at det noe som ikke skal skje, vil skje.

Lader man på et slikt anlegg og det skjer noe, vil det garantert bli avkortning på forsikring. (Etter forsikringsavtaleloven § 4-9 kan et erstatningskrav reduseres eller falle bort dersom skaden skyldes grov uaktsomhet. Her kan forsikringsselskapet enkelt peke på brudd på forskrifter og dermed konkludere med at dårlig anlegg er årsaken. Så blir det opp til borettslaget å motbevise dette. (Her er det altså omvendt bevisbyrde).

Dersom styret har organisert en slik ladeordning på et anlegg som ikke er i henhold, vil antakelig beboere kunne stille det enkelte styremedlem økonomisk ansvarlig. Det man i hvertfall må gjøre, er å få en installatør til å gå gjennom anlegget og skrive en rapport, der det skal konkluderes med om lading er forsvarlig eller ikke. Har man det, har styret sitt på det tørre i forhold til evt. forsikringsutbetaling. Antakelig vil ikke en installatør gi et slikt OK til lading på et gamelt anlegg.

Det er med andre ord ingen god løsning å anbefale borettslag og sameier å bruke eksisterende elektrisk anlegg til elbiler. Sett heller ned en gruppe for å oppgradere anlegget, der brukere kan kople seg på, etterhvert som behovet dukker opp. Norske Zaptec er trolig det mest fornuftige her, men EVbox, Defa og andre leverer også gode løsninger.

En ting er hva du gjør hjemme i en enebolig, der det bare er deg og din familie det går utover. Noe annet er det i et borettslag/sameie, der man potensielt setter andres liv og helse, samt økonomi i fare ved slike utspill.

Lars

Jeg må finne meg en enebolig!
 :)
« Siste redigering: søndag 11. februar 2018, klokken 15:33 av 65lars »
Trilling, bestilt KIA

Griffel

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7224
    • Vis profil
Sv: Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring
« Svar #52 på: søndag 11. februar 2018, klokken 15:19 »
Jeg må finne meg en enebolig!
 :)
Eller finne et sameie hvor det er lagt til rette med infrastruktur eller komplett ladestasjon.
Hyundai Ionic i bestilling.
For tiden uten elbil.
Tidliger mange år i PSA klasiker.