Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Inverter for solcelleanlegg. 2 forskjellige typer ?

Startet av doldis1, torsdag 09. mars 2017, klokken 21:18

« forrige - neste »

doldis1

 Prøver å sette meg litt inn i materien solcelleanlegg m/ tilbehør. Så langt har jeg forstått at det er 2
typer nett i Norge IT og TN ? Spørsmålet blir følgelig- hvis jeg tar hjem invertere fra utlandet selv, vil de
automatisk kun passe TN nett og ikke IT nett som jeg har ?
Kan invertere for TN nett evt. kobles om for å passe IT nett ?

RaBalder

Det står som regel i spec eller manual for et produkt hvordan det kan brukes.

Så det eneste som nytter er å laste ned og lese alt om et produkt.

Alternativt så finnes det en oversikt fra ulike leverandører for hvordan deres produkter kan installeres og brukes. Da er det lettere å få oversikt.


doldis1

 Kan invertere for TN nett kobles om innvendig for å passe IT nett ? Ingen som vet ?

jkirkebo

Sitat fra: doldis1 på mandag 20. mars 2017, klokken 10:33
Kan invertere for TN nett kobles om innvendig for å passe IT nett ? Ingen som vet ?

Det er vel individuelt for hver inverter om de kan tilkobles både IT og TN eller både TN. Les bruksanvisningen.

Alternativet er en trafo. Da kan man også benytte 3-fase invertere om ønskelig. Jeg kommer nok til å gå for denne løsningen når jeg engang bytter inverterne, en stk. 3-fase inverter er mye billigere enn 3 stk. 1-fase invertere ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

doldis1

#4
 
SitatAlternativet er en trafo.

Høres flott ut ! Hvilken trafo? Pris? Kunne du tatt en kjapp forklaring for dummies ? ( da snakker du 3 fas  TN inverter på IT nett, ja ?)

jkirkebo

Sitat fra: doldis1 på mandag 20. mars 2017, klokken 12:06
SitatAlternativet er en trafo.

Høres flott ut ! Hvilken trafo? Pris? Kunne du tatt en kjapp forklaring for dummies ? ( da snakker du 3 fas  TN inverter på IT nett, ja ?)

En trafo fra 230V til 400V. De finnes i to utgaver, vanlige og lavtap. Lavtap er best da de har lavest startstrøm og lavest tomgangs/brukstap. Dog "umulig" å få tak i brukte slike. En ny som tar inntil 12,5kVA koster 20.000,- + frakt.

Standardtrafoer er det fullt av på finn.no, f.eks denne:

https://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=85677667

Vært obs på at om du skal kjøre en 1-fase inverter på en slik 3-fase trafo må den tåle 3x den effekten du skal bruke. Det er altså en STOR fordel med 3-fase inverter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

doldis1

 
SitatEn trafo fra 230V til 400V. De finnes i to utgaver, vanlige og lavtap

Takker for svaret men jeg må ha dette inn med veldig små tesjeer  ;)
Altså mitt nett heter IT nett og har ikke 400V men kun 230 ? Riktig så langt ?
Så det jeg tror jeg trenger er en TN inverter som gir 400 V trefas ut ? ( kan en slik kjøres med 3 sløyfer
solcellepaneler ? ) Så skal denne 400v 3fas gjennom en trafo og på mirakuløst vis bli transformert
til 230 enfas så jeg får koplet meg opp på nettet som +kunde ?

Electrix

400V trefas til 230V trefas. Hvis du bare har 230V enfas i dag bør du nok ikke gå for trefas-invertere.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

jkirkebo

Sitat fra: doldis1 på onsdag 22. mars 2017, klokken 09:44
SitatEn trafo fra 230V til 400V. De finnes i to utgaver, vanlige og lavtap

Takker for svaret men jeg må ha dette inn med veldig små tesjeer  ;)
Altså mitt nett heter IT nett og har ikke 400V men kun 230 ? Riktig så langt ?
Så det jeg tror jeg trenger er en TN inverter som gir 400 V trefas ut ? ( kan en slik kjøres med 3 sløyfer
solcellepaneler ? ) Så skal denne 400v 3fas gjennom en trafo og på mirakuløst vis bli transformert
til 230 enfas så jeg får koplet meg opp på nettet som +kunde ?

Antallet strenger med solcellepaneler har ikke noe med om inverteren er 1-fase eller 3-fase, evt. TN eller IT. De fleste invertere tar 1 streng med solcellepaneler (du kan uansett parallellkoble flere strenger men de må ha samme spenning). Enkelte invertere (gjerne større modeller) klarer 2 strenger med forskjellig spenning, og det finnes sikkert noen som klarer 3 også.

For å bruke en trafo fra 400V 3-fase til 230V må du ha 230V 3-fase. Du kan ikke transformere mellom 3-fase og 1-fase. Du kan dog bruke en 1-fase skilletrafo for å bruke 1-fase utstyr som krever TN-nett på IT-nett. Det er dette eiere av Renault Zoe bruker når de er på tur og lader med den berømte "bøtta". Men det er lite utvalg av slike 1-fase skilletrafoer for mer enn 16A (3,7KW) tror jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA