Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Antirustbehandling av Ampera-e? (Tectyl, Dinitrol, m.fl)

Startet av trykkertor, torsdag 09. mars 2017, klokken 14:58

« forrige - neste »

trykkertor

Jeg har typisk biler i mange år. Gjerne til de blir 15+ år.
Hvordan er det med elbiler og understellsbehandling mot rust?
Har lest alt fra at det lar seg gjøre, til det må en ikke gjøre for det hindrer kjøling av batteripakken.

Da jeg spurte min Opelforhandler om dette, sa de at Ampera-e blir levert uten ekstra antirustbehandling, og at de heller ikke anbefaler det.
Samtidig kunne de skryte av at Opel er særdeles lite rustutsatt, og Opeler som kom inn på bukk og var opp mot 5 år gamle, hadde knapt rust.
(Noe jeg tror er selv skryt, og ikke tror er reelt).

Noen som har gjort noen undersøkelser eller tanker omkring ekstra rustbehandling av en ny Ae?

TDM

Merkelig.  Jeg kan forstå at de ikke anbefaler antirustbehandling dersom det er luftkjølt batteri, men det er jo ikke tilfelle på denne. Jeg har selv tenkt litt på å behandle med Fluid film. Har ingen erfaring med det, men ut fra hva jeg har klart å lese meg til, ser det ut til å være en grei metode.
Noen her som har erfaring med dette?

http://www.bilkontroll.no/antirustbehandling


Tom E.

Har bestilt Tectylbehandling av min Ae. Nye biler fra Opel ruster like mye som alle andre. Var nettopp på min 2. Tectylbehandling med min 2011 Insignia.

trykkertor

Det beste hadde jo vært å få det med fra klargjøring i Drammen.
Men hvis Opel ikke anbefaler det, og jeg får bilen behandlet på eget initiativ. Så oppstår det en feil på bil/batteri. Da risikerer jeg vel at Opel fraskriver seg garanti da bilen er antirustbehandlet mot deres anbefaling.

Tror det var Tesla Model S hvor de sa antirustbehandling hemmet kjøling av batteriet, og derfor ikke noe som skulle gjøres på den modellen.

AmocoCadiz

Antirustbehandling er en utfordring på elbiler i forhold til batteri og kjøleegenskaper.
Finnes risiko for garantikrangel HVIS en er uheldig med batterifeil/degradering eller en feilaktig battericelle som må byttes, og man har dekket/isolert batterikassen og komponenter med olje/mercasol/tectyl.

Nå det er sagt, er den saltguggen som Vegvesenet pumper ut i veibanen hele vinteren, og som fester seg som klister til bilen, og som kontinuerlig utsetter lakk og metall for uheldig påvirkning, en veldig stor garanti for rust heller før enn siden.

Alternativet er grundig understellsspyling hver uke gjennom hele vinteren i oppvarmet vaskehall, dyrt det også.

Tom E.

Min forhandler anbefalte Tectylbehandling og jeg har derfor Tectylbehandling som en del av kjøpskontrakten.

dagah

Det samme er tilfelle for meg. Ligger tectyl behandling i kontrakten. Da kan det ikke gå ut over noe garanti om noe skulle feile som følge av tectylering.

anki

Har også bestilt tectyl behandling gjennom forhandler.
Har det ikke i kontrakten, men på epost.

trykkertor

Hmm.....Jeg har altså en selger som sier bilen ikke kan forhåndsvarmes via app, og den ikke bør antirustbehandles.
Andre har forhandlere som sier motsatt.
(Må si min tillit til selger av min bil er svekket.)

timingbeltkiller

Sitat fra: trykkertor på fredag 10. mars 2017, klokken 11:47
Hmm.....Jeg har altså en selger som sier bilen ikke kan forhåndsvarmes via app, og den ikke bør antirustbehandles.
Andre har forhandlere som sier motsatt.
(Må si min tillit til selger av min bil er svekket.)
Har du all mulig grunn til.
Må være en lat gjøk som tar en spansk en hver gang han blir spurt om noe han ikke aner svaret på.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Ipadjove

Jeg spurte min forhandler i fjor om eventuell tectylering men fikk til svar at det ikke ble gjordt.

Skal sjekke opp mer når det nermer seg mai/juni.

Counterpointer

Min forhandler kunne gjerne tektylbehandle min bil, men de gjør det ikke selv.....

Jakal

#12
Jeg ser at en del av dere velger understellsbehandling før dere tar ut bilen. Jeg tenker litt på det, men da hovedsakelig i kombinasjon med tiltak for støydemping (ref denne reklamen:https://www.dinitrol.no/lyddemping/).
* Noen av dere som kjenner reell nytte-effekt av støydempingstiltak på el-biler?
* Bør jeg i tilfelle velge merkeforhandler for å utføre denne jobben før overlevering? Eller kan dette vel så gjerne utføres av en spesialist etter jeg har tatt bilen i bruk (kanskje noen har anbefalinger...)?
* Hva må jeg forvente å betale for et slikt tiltak (understellsbehandling / støydemping)?

Takker for svar

Gogs

Hvordan har erfaringene med understellsbehandling vært? Vurderer om jeg skal ta det med på min bil som blir levert i desember.

Selger sier at den sprøytes noe under når den ankommer nederland. Noe vits å ta på ekstra utover dette?
Sølv VW ID.4 2022 -
Hvit Ampera-e 2019 - 2022
Sort/mørkegrå BMW i3 2017 - 2019
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

zbk

Valgte å ta tectyl-behandling via forhandler før utlevering. Kosta bare et par tusen, men har aldri egentlig sjekka hva som ble gjort. Om det faktisk er nødvendig aner jeg ikke.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA