Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

zaptec lader

Startet av Zonec, onsdag 08. mars 2017, klokken 09:22

« forrige - neste »

Zonec

Hvor selges denne zaptec laderen til zoe, og hva koster den?
Har hørt så mye forskjellig.
Renault Zoe R90 Grå Titan

zbk

Sjekk hos en Zoe-forhandler? Oppgradering fra hjemmelader til Zaptec-kabel koster i alle fall 7500,- i følge prislista. Pris for bare denne er ikke oppgitt, men oppgraderingsprisen antyder vel en utsalgspris på minst 20Kkr. Jeg vil tro du må legge på enda noen tusenlapper.

Fant en solgt på finn.no som var lagt ut for 18Kkr. Svindyr er den i alle fall.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

hansnissens

Den koster 20 000,- i fra forhandler. Det var den prisen jeg fikk når jeg tok kontakt med forhandler her i landet nå nylig i hvertfall.

TantePose

Et annet sted på forumet tipses det om denne rimeligere varianten som et alternativ.

8737.-

http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product

Tror prisen på Zaptec laderen nylig har gått opp. Den var på 20 000.-, nå tror jeg den er høyere, men husker ikke nøyaktig hva forhandleren sa. 
Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

Lars C. Krogenæs

Vet om Zoe forhandlere som anbefaler bøtta til NoFuel i stedet for det dyre Zaptec dyret....

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Goggen123

Låter den fra Nofuel som en støvsuger også?

Speeder

Sitat fra: Goggen123 på torsdag 09. mars 2017, klokken 12:27
Låter den fra Nofuel som en støvsuger også?
Nei. Det er en standard trafo uten vifter.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

bositron

#7
Sitat fra: Goggen123 på torsdag 09. mars 2017, klokken 12:27
Låter den fra Nofuel som en støvsuger også?

Bøtta fra Nofuel er ikke lydløs.

Det kommer "kraftig" trafo-brumming.

Husk at Nofuel bøtta ikke er laget for Norsk vinter-forhold.
-- Ingen testing i lav temp (-5C) før den kom på markedet.
-- Det er kun 1 mm2 Cu i tilførselsledningen (Ledningen blir varm og smelter seg ned i snø og is)
-- Det er benyttet plastikk i ytterste lag på tilførselsledning. Denne plastikken tåler ikke kulde.

Nofuel bøtta er slik den leveres ikke egnet for daglig bruk om vinteren (kaldere enn -5C).

Får du oppgradert styreelektronikken og byttet tilførselsledning til noe som tåler norsk vinter vel da kan den brukes som nødlader til bruk inni mellom.

Man bruker ikke 1 mm2 Cu som leder i en kabel som skal lede 10A i opp mot 24 timer om du har tomt bateri på ny ZOE.

Rav4_EV

Som nevnt i en annen tråd så kommer stadig "bositron" med feilaktige påstander.
Blandt annet påstår han at han har byttet 3 enheter hos Nofuel. Det er det ingen kunder som har gjort.

Det er ingen trafobrumming, og er et godt alternativ til Zaptec som har en ganske hissig vifte.

Nofuel lademugga er utviklet for norsk klima og koster en tredjedel av Zaptec.
Testet til -30 grader.

Har noen defekte tilførselskabel får de byttet denne.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

HCO

#9
Jeg er iallefall godt fornøyd med "mugga" som hytte- og supplementslader. Selvfølgelig uegnet til lading på tur pga. lav ladefart, men til det bruket den er beregnet på er den glimrende. Jeg har i det siste brukt den et par ganger til lading mens jeg er på familiemiddag, dersom jeg mangler noen få prosent for å komme meg helt hjem. Dermed sparer jeg tid ved at jeg unngår å stoppe på ladestasjon.

Som de fleste med elbil finner ut ganske raskt, handler det ikke om "full tank" når man lader på farten. Derimot handler det om å lade nok til å komme seg hjem. Neste morgen er "tanken" full igjen. Akkurat dette er vanskelig å forklare til de som ikke har elbil selv. Jeg skjønte det heller ikke, før jeg opplevde det selv.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

refreol

Jeg er også fornøyd med lademuggen - til sitt hytte- og familiemiddagbruk.

I tillegg hjelper den meg en annen ting når jeg ønsker det.....
Vi har fått 20+ ladeplasser på jobben. Plassene er kun for ladende elbiler (ikke hybrid...men de står også der).
Det fine med sakteladingen er at den lader hele arbeidsdagen og jeg kan dermed stille inn til god og varm bil ved avreise.

Nå behøver jeg ikke lade for å komme hjem med normalbruk, men om jeg ønsker varm bil ved avreise er dette helt"genialt".
Renault ZoE Intense Easy Charge levert 22. Januar 2015 - det franske flygende teppet....

Reidar Fredrik Olsen - 934 28 520

bositron

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 09. mars 2017, klokken 15:16
Som nevnt i en annen tråd så kommer stadig "bositron" med feilaktige påstander.
Blandt annet påstår han at han har byttet 3 enheter hos Nofuel. Det er det ingen kunder som har gjort.

Det er ingen trafobrumming, og er et godt alternativ til Zaptec som har en ganske hissig vifte.

Nofuel lademugga er utviklet for norsk klima og koster en tredjedel av Zaptec.
Testet til -30 grader.

Har noen defekte tilførselskabel får de byttet denne.

Det er trist at Rav4_EV ikke klarer å holde seg til sanheten.
Jeg vet faktisk hvor mange ganger jeg har byttet "den svarte klumpen" hos Nofuel
Jeg har faktisk ingen repekt for folk som bevist snakker usant slik Rav4_EV gjør her.

Produktet kan ikke ha blitt testet kaldere enn i - 5C når styremekanismen ikke virker i kaldt vær.
Ja det er utbedret ny programvare er lastet opp og så virker det.
Men produktet kan ikke ha vært testet for da ville denne feilen vært funnet tidligere.

Kvaliteten på tilførselskablen tåler ikke norskt vintervær.

Det er enklet å skifte til ny kabel for normalt fingerferdige folk.
Ja Nofuel gir meget god service bytter uten problemer når det trengs.

Men det er riktig å informere om at produktet slik det er blitt solgt og markesført ikke tåler norsk vintervær.

Om sommeren kan du ikke regne med at du får ladet bilen om det er varmt i været med den svarte klumpen fra Nofuel. Er det vanlig godt norsk sommer (varmere enn 30C) vil ikke bilen bli ladet.

Dersom noen tenker på å benytte den svarte klumpen fra Nofuel til daglig bruk om vinteren i deler av Norge der vi har vinter vil jeg anbefale følgende.

1 Sørg for å få installert styreprogramvaren som virker når det er vinter (kaldere enn - 5C)
2 Bytt tilførselsledning til en kvalitet som tåler norsk kulde.

Når kunstruktøren av den svarte klumpen velger å bruke veldig tynne ledninger 1 mm2 Cu til 10A last over lang tid (Mange timer) vil ledningen bli varm. En varm ledning smelter seg ned gjennom is og snø og kan være vanskelig å få løs når oppvarmingen slutter (bilen er ferdig ladet) for da fryser ledningen seg fast.

Dersom du som elektrikker til svenneprøve legger opp en kurs sikret med 10 A og 1 mm2 CU og du samtidig vet at maksbelestning på 10A ved normal bruk vil stå på i mange timer (10 til 20 timer) tviler jeg sterkt på at du vil bestå denne svenneprøven.

En god regel ved alle dimmensjonering er å ha litt å gå på.
Kan ikke se noen god grunn til å bruke mindre enn 2,5 mm2 Cu i forbindelse med ladning av Elbil.

Husk også på at den svarte klumpen også blir varm og smelter seg ned til fast grunn.

Jeg bruker den svarte klumpen fra Nofuel daglig, men jeg har fått oppgradert styreprogramvare og byttet tilførselsledning (god kvalitet horn7 kabel (2,5 mm2 CU)).

Jeg vet at Rav4_EV misliker at jeg sier at konstruktøren av den svarte klumpen fra Nofuel har gjort slett konstruksjons jobb og dårlig valg av komponenter som ikke er tilpasset Norsk Vintervær.

Når nå Styreprogamvaren er utbedret, bør tilførselsledningen være neste komponent som skiftes ut med en god kvaliteskabel tilpasset Norsk Vinter. Kan heller ikke se noen grunn til ikke å benytte 2,5 mm2 Cu, slik at en slipper fastfrosset kabel.

Sitat fra: HCO på torsdag 09. mars 2017, klokken 16:56
Jeg er iallefall godt fornøyd med "mugga" som hytte- og supplementslader. Selvfølgelig uegnet til lading på tur pga. lav ladefart, men til det bruket den er beregnet på er den glimrende. Jeg har i det siste brukt den et par ganger til lading mens jeg er på familiemiddag, dersom jeg mangler noen få prosent for å komme meg helt hjem. Dermed sparer jeg tid ved at jeg unngår å stoppe på ladestasjon.

Som de fleste med elbil finner ut ganske raskt, handler det ikke om "full tank" når man lader på farten. Derimot handler det om å lade nok til å komme seg hjem. Neste morgen er "tanken" full igjen. Akkurat dette er vanskelig å forklare til de som ikke har elbil selv. Jeg skjønte det heller ikke, før jeg opplevde det selv.

HCO har her et meget godt poeng.
Jeg har ikke noe problem med å anbefale "den svarte klumpen fra Noefuel" til den bruken HCO beskriver.

Ved å installere ny programvare og en "god kabel" fungerer den også til daglig bruk om vinteren.

Trafobrumming :
Dette varierer tildels mye med hvilken boks du tilfeldig får når du kjøper.
Brummingen har variert betydelig blandt de fire boksene jeg har benyttet

Lars C. Krogenæs

Hei bositron

Hvis du er så missfornøyd med mugga, skjønner jeg ikke hvorfor du ikke bare kjøper en Zaptec. Den vil vel løse alle dine problemer.

Det er sikkert mange som kan ønske å kjøpe muggen av deg, selv om den ikke tåler alle de dagene med over 30 grader vi sliter med i Norge.

I boksen er det vel endel saker som utvikler varme, da er det helt naturlig at den vil smelte isen den står på, da is smelter ved rundt 0 grader. Min erfaring med strømførende kabler er at de også avgir bittelitt varme, nok til å smelte is, slik at det blir "spor" etter ledningen i snøen/isen. Isolert sett ville jeg ikke tro dette er noe problem.

Er det ledningen fra schuko kontakten til muggen som har tynn ledning, eller fra muggen til bilen?

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elektrolux

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 09. mars 2017, klokken 15:16
Som nevnt i en annen tråd så kommer stadig "bositron" med feilaktige påstander.
Blandt annet påstår han at han har byttet 3 enheter hos Nofuel. Det er det ingen kunder som har gjort.

Det er ingen trafobrumming, og er et godt alternativ til Zaptec som har en ganske hissig vifte.

Nofuel lademugga er utviklet for norsk klima og koster en tredjedel av Zaptec.
Testet til -30 grader.

Har noen defekte tilførselskabel får de byttet denne.

Er denne trafoen CE merket, og i så fall av hvem? Er det produsenten av trafoen som har godkjent den til 100% drift, er det Euromatic, eller er det No-Fuel?

 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

aronesen

Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA