Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Storsatsning på nye ladestasjoner fra Grønn Kontakt i 2017

Startet av goggo, tirsdag 07. mars 2017, klokken 13:56

« forrige - neste »

hanche

Så vidt jeg vet kan Kia Soul ta imot 100 kW. Dette sertifiseringsproblemet ligger vel på ladersiden, eller kanskje nærmere bestemt på ChaDeMo-kontakten som plugges i bilen? Den er så vidt jeg har forstått bare sertifisert for opp til 125 A. Men jeg har også fått inntrykk av at det nå er nye versjoner av denne kontakten på banen som er god for mer strøm. Og hvis så er, kan Kia ta imot! Men kanskje er dette inntrykket preget av en kombinasjon av ønsketenkning og litt uforsiktig formulerte nyhetssaker. (Det er i så fall ikke første gang.)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

ArneS

Sitat fra: hanche på torsdag 21. september 2017, klokken 15:41
Så vidt jeg vet kan Kia Soul ta imot 100 kW. Dette sertifiseringsproblemet ligger vel på ladersiden, eller kanskje nærmere bestemt på ChaDeMo-kontakten som plugges i bilen? Den er så vidt jeg har forstått bare sertifisert for opp til 125 A. Men jeg har også fått inntrykk av at det nå er nye versjoner av denne kontakten på banen som er god for mer strøm. Og hvis så er, kan Kia ta imot! Men kanskje er dette inntrykket preget av en kombinasjon av ønsketenkning og litt uforsiktig formulerte nyhetssaker. (Det er i så fall ikke første gang.)

Det stemmer - dette gjelder for hurtigladeren. Neste generasjon CCS (CCS2) som er under behandling og muligens godkjent tidlig 2018 skal kunne levere 350kW og det jobbes med godkjenning opp mot 460kW (920V@500A) Dette blir med væskekjølte kabler. CHAdeMO ver. 2 er noe usikkert men det ryktes om 150kW
P85+ Signature (solgt)
P85DL

goggo

Sitat fra: ArneS på torsdag 21. september 2017, klokken 15:48
Neste generasjon CCS (CCS2) som er under behandling og muligens godkjent tidlig 2018 skal kunne levere 350kW og det jobbes med godkjenning opp mot 460kW (920V@500A) Dette blir med væskekjølte kabler. CHAdeMO ver. 2 er noe usikkert men det ryktes om 150kW
Vet du om disse neste versjonene av CCS og CHAdeMO støtter "ID handshake" så vi kan slippe RFID brikkene, og bare plugge inn og lade slik som på Tesla?
Jeg mener å huske at det ble sagt tidligere at i alle fall CCS skulle støtte dette, men det var kanskje bare ønsketenkning?

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Orbit

Sitat fra: ArneS på torsdag 21. september 2017, klokken 15:27
Det som hadde vært interessant å teste er en CCS bil (Ampera-e)

Dette er allerede prøvd på AR Vestby, og Ampera-e begrenser selv lading på 55kW......
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ArneS

Sitat fra: goggo på torsdag 21. september 2017, klokken 16:20
Sitat fra: ArneS på torsdag 21. september 2017, klokken 15:48
Neste generasjon CCS (CCS2) som er under behandling og muligens godkjent tidlig 2018 skal kunne levere 350kW og det jobbes med godkjenning opp mot 460kW (920V@500A) Dette blir med væskekjølte kabler. CHAdeMO ver. 2 er noe usikkert men det ryktes om 150kW
Vet du om disse neste versjonene av CCS og CHAdeMO støtter "ID handshake" så vi kan slippe RFID brikkene, og bare plugge inn og lade slik som på Tesla?
Jeg mener å huske at det ble sagt tidligere at i alle fall CCS skulle støtte dette, men det var kanskje bare ønsketenkning?

mvh
Hugo

Ledende leverandører på bilsiden (inkludert Tesla) og på ladesiden (inkludert ABB) er med i standardiseringskomiteen som har som hovedformål å komme til enighet om en felles standard på neste generasjons hurtiglading. Du finner mer info her: http://www.charinev.org/about-us/mission/

Første prioritet er felles standard basert på CCS2 og kompabilitet mot CCS1 (50kW).
Samtidig vet vi at der er mye informasjon i BMS som kan benyttes til mange ting (f.eks VIN nummeret) men det er vel mer en politisk sak enn å løse det teknisk for å finne alternative betalingsløsninger.
Synd at vi fortsatt må leve med 2 DC ladestandarder (CCS og CHAdeMO). Dette kompliserer for oss brukere og for leverandører og operatører av infrastruktur.
P85+ Signature (solgt)
P85DL

geear

Sitat fra: ArneS på torsdag 21. september 2017, klokken 15:27
Det som hadde vært interessant å teste er en CCS bil (Ampera-e), for det er her en kan utnytte effekten.
CHAdeMO er sertifisert for max 62,5 kW (500V@125A) men CCS standarden er sertifisert for 100kW (500V@200A)
Kia Soul er levert med støtte for 100kW via chademo...

gigafactory

Det som er offisielt sagt fra Kia internasjonalt er vel 0-80% på 25 min på 100 kW lader, ikke at den faktisk skal lade på 100 kW, men jeg er fullt klar over at diverse forhandlerbrosjyrer gir inntrykk av dette. Jeg tror det når jeg ser det. Det går hverken opp med den oppgitte ladetiden eller hva den faktisk tok i mot på AR-laderen. Til sammenligning er Ioniq oppgitt til 24 min med ca 70 kW peak.

ArneS

Sitat fra: gr på torsdag 21. september 2017, klokken 20:33
Sitat fra: ArneS på torsdag 21. september 2017, klokken 15:27
Det som hadde vært interessant å teste er en CCS bil (Ampera-e), for det er her en kan utnytte effekten.
CHAdeMO er sertifisert for max 62,5 kW (500V@125A) men CCS standarden er sertifisert for 100kW (500V@200A)
Kia Soul er levert med støtte for 100kW via chademo...

Det er jo supert at Kia og andre er forberedt for høyere ladehastighet slik at når produktene kommer så går det an å benytte seg av dette, men per i dag er det maks 500V@125A som gjelder på CHAdeMO så hvis en leverandør leverer mer enn dette må han stå til ansvar ved eventuell brann/personskade.
P85+ Signature (solgt)
P85DL

geear

Sitat fra: ArneS på fredag 22. september 2017, klokken 10:26
Sitat fra: gr på torsdag 21. september 2017, klokken 20:33
Sitat fra: ArneS på torsdag 21. september 2017, klokken 15:27
Det som hadde vært interessant å teste er en CCS bil (Ampera-e), for det er her en kan utnytte effekten.
CHAdeMO er sertifisert for max 62,5 kW (500V@125A) men CCS standarden er sertifisert for 100kW (500V@200A)
Kia Soul er levert med støtte for 100kW via chademo...

Det er jo supert at Kia og andre er forberedt for høyere ladehastighet slik at når produktene kommer så går det an å benytte seg av dette, men per i dag er det maks 500V@125A som gjelder på CHAdeMO så hvis en leverandør leverer mer enn dette må han stå til ansvar ved eventuell brann/personskade.
Javel. På chademo.com står det at protkollen/standarden støtter 100kW og opp i 200kW peak (400A ved 500V). Samme kontakt. Dette tillegget til standarden kom for et år siden.

Gnilre

Sitat fra: Orbit på torsdag 21. september 2017, klokken 16:32
Sitat fra: ArneS på torsdag 21. september 2017, klokken 15:27
Det som hadde vært interessant å teste er en CCS bil (Ampera-e)

Dette er allerede prøvd på AR Vestby, og Ampera-e begrenser selv lading på 55kW......
Jeg har sjekket dette jeg også på en 100kW lader på Grelland. Jeg fikk bare 37 kW inn på bilen frem til cirka 40-50%, så hoppet den opp til 46 kW og i knapt et minutt fikk jeg over 50 kW. Så dro jeg ut pluggen og satt den inn igjen. Da fikk jeg 55 kW, men bare et minutt, ladingen ble trappet gradvis nedover igjen til omtrent 37 kW. Virker som om AR er veldig forsiktige med ladeeffekten til Ampera-e, i tillegg har GM vært ultrakonservative med hva de tillater av ladeeffekt til bilen. Jeg har ikke forventninger om at hurtigere ladere vil være noe å betale ekstra for på Opelen min dersom ikke bilen blir omprogrammert fra Opel.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

ArneS

Sitat fra: gr på fredag 22. september 2017, klokken 11:57
Sitat fra: ArneS på fredag 22. september 2017, klokken 10:26
Sitat fra: gr på torsdag 21. september 2017, klokken 20:33
Sitat fra: ArneS på torsdag 21. september 2017, klokken 15:27
Det som hadde vært interessant å teste er en CCS bil (Ampera-e), for det er her en kan utnytte effekten.
CHAdeMO er sertifisert for max 62,5 kW (500V@125A) men CCS standarden er sertifisert for 100kW (500V@200A)
Kia Soul er levert med støtte for 100kW via chademo...

Det er jo supert at Kia og andre er forberedt for høyere ladehastighet slik at når produktene kommer så går det an å benytte seg av dette, men per i dag er det maks 500V@125A som gjelder på CHAdeMO så hvis en leverandør leverer mer enn dette må han stå til ansvar ved eventuell brann/personskade.
Javel. På chademo.com står det at protkollen/standarden støtter 100kW og opp i 200kW peak (400A ved 500V). Samme kontakt. Dette tillegget til standarden kom for et år siden.

Der er forskjell på at protokollen støtter 100kW til sertifiserte produkter.
Produktene må gjennom omfattende tester før de får sertifikat på at de er godkjent.
Sjekk her hvilke hurtigladere som er sertifiserte: https://www.chademo.com/products/chargers/ og her hvilke koblinger: https://www.chademo.com/products/connectors/ (ingen har mer enn 125A rated current)


Lading over 150kW krever dessuten tykkere kabler enn dagens standard, alternativ væskekjøling av kobling og kabel.
P85+ Signature (solgt)
P85DL

geear

Sitat fra: ArneS på fredag 22. september 2017, klokken 13:29
Sitat fra: gr på fredag 22. september 2017, klokken 11:57
Sitat fra: ArneS på fredag 22. september 2017, klokken 10:26
Sitat fra: gr på torsdag 21. september 2017, klokken 20:33
Sitat fra: ArneS på torsdag 21. september 2017, klokken 15:27
Det som hadde vært interessant å teste er en CCS bil (Ampera-e), for det er her en kan utnytte effekten.
CHAdeMO er sertifisert for max 62,5 kW (500V@125A) men CCS standarden er sertifisert for 100kW (500V@200A)
Kia Soul er levert med støtte for 100kW via chademo...

Det er jo supert at Kia og andre er forberedt for høyere ladehastighet slik at når produktene kommer så går det an å benytte seg av dette, men per i dag er det maks 500V@125A som gjelder på CHAdeMO så hvis en leverandør leverer mer enn dette må han stå til ansvar ved eventuell brann/personskade.
Javel. På chademo.com står det at protkollen/standarden støtter 100kW og opp i 200kW peak (400A ved 500V). Samme kontakt. Dette tillegget til standarden kom for et år siden.

Der er forskjell på at protokollen støtter 100kW til sertifiserte produkter.
Produktene må gjennom omfattende tester før de får sertifikat på at de er godkjent.
Sjekk her hvilke hurtigladere som er sertifiserte: https://www.chademo.com/products/chargers/ og her hvilke koblinger: https://www.chademo.com/products/connectors/ (ingen har mer enn 125A rated current)


Lading over 150kW krever dessuten tykkere kabler enn dagens standard, alternativ væskekjøling av kobling og kabel.
Kan du vise til hvor det står at produktene må gjennom tester utover det som produsentene selv gjør for å CE-merke produktene? Og hvor får du det fra at det er andre krav enn CE-merking til et elektroprodukt som skal brukes i Norge? Godt mulig chademo som organisasjon krever mer, men de har jo altså oppgradert standarden sin, så hvorfor skulle ikke produktene finnes? Evt. sertifikat fra chademo betyr jo heller ingenting for lovligheten til et produkt i Norge. CE er det produsentene selv som utsteder. Når Kia, Hyundai og Grønn Kontakt støtter mer, så går jeg ut fra at det finnes produkter som har tilstrekkelig merking.

ArneS

Dette blir litt off topic og veldig teknisk, men er leverandør kan gjør selvdeklarering men det beste er at et uavhengig byrå godkjenner produktet.
Godkjenningen baseres på EU sitt regelverk og for hurtiglading gjelder IEC61851-23 som igjen adopteres av NEK i Norge.
Jeg skal ikke påstå at IEC61851-23 er utvidet til også å gjelde mer enn 62,5 kW for CHAdeMO men jeg tviler strekt på at der finnes noen produkter på markedet. I hvertfall har ikke CHAdeMO fått disse inn i sin oversikt.
P85+ Signature (solgt)
P85DL

Orbit

Ref ny GK-lader på Lier: Litt raskere hastighet enn på de vanlige laderne med i3, men ikke mye. Testet i området 50-80%, og pleier der å få 45kW på 50kW-ladere, mens jeg fikk 47-48kW på den nye Delta-laderen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA