Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Storsatsning på nye ladestasjoner fra Grønn Kontakt i 2017

Startet av goggo, tirsdag 07. mars 2017, klokken 13:56

« forrige - neste »

goggo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

sylwester

Hyggelig, men hvorfor ikke støtte 100kW?
De vil få konkurranse av de som planlegger akkurat dette så de bør tenke de baner. Behøver ikke bruke mer peak engang, si den gir 100kW hvis en av laderne er ledige.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

wattgolf

Standardene for høyere effekt er ikke klare enda, bilene er ikke på markedet enda og hurtigladere som leverer 150 kW er ikke på markedet. (Det eneste som kan ta i mot mer enn 50 kW nå er Soul som kan ta 68). Prisen på å bygge ut ville blitt høyere som resulterer i færre ladestasjoner. Derfor bygges 50 Kw ladere enda.

Personlig ser jeg ikke det store behovet for 150/300kW ladere. Når jeg en dag bytter ut e-golfen kan vi anta at den nye bilen min har 60 kWh kapasitet, da kan den kjøre ca 45 mil, det tar gjerne 6 timer å kjøre denne strekken de aller fleste områder i Norge. Etter 6 timer i bil er det på tide med toalett og mat pause, si det tar 45 min før maten er varmet og fortært, da kan jeg kjøre nye 25 mil/3,5 timer. Det vil si jeg kommer 75 mil før det tar lengre tid enn det ville gjort med fossilbil.

Jeg kan forstå de som ønsker 300 kW. Men du har like mye bruk for det som du har bruk for 1000 Nm dreiemoment. Jeg er ikke villig til å betale for høyere effekt på laderen.

THE

Viktige trafikknutepukt burde få min 150 kW hurtigladere så raskt som mulig. Selv om det i dag bare er Soul og Ioniq som støtter mer enn 50 kW på CCS/ChaDeMo, så vil det dukke opp biler snart.

Ellers synes jeg at satsingen til GK er veldig lovende. Savner utbygging av et par-tre hurtigladere i Finnmark. Symbolverdien tror jeg hadde vært stor.
 

For de som er interessert kan jeg også prøve å begrunne hvorfor jeg synes det er veldig viktig å bygge ut /planlegge for hurtigladenettverk som støtter 150+ kW. Når jeg skal bytte ut bilen(e) mine er ladehastighet veldig viktig. I dag er det bare Tesla som er aktuelt pga at 50 kW blir for treg lading når jeg planlegger å bruke bilen på langkjøring (turer på 500 ++ km). En del av langturene vil også foregå med tilhenger, og et forbruk som øker behovet for rask lading betraktelig. Hvis Tesla Model 3 får lang nok rekkevidde og høy nok tilhengervekt i tillegg til Tesla sin raske hurtiglading, så kan jeg kvitte meg med dieselbilen. For meg er nok dessverre helt uaktuelt å velge andre typer elbiler enn Tesla som hovedbil før det er et godt utbygd nettverk av hurtigladere som støtter 150 kW. Hurtiglading bør også bygges ut i Nord-Skandinavia før jeg bytter ut dieselbilen. Både Nord-Norge (Finnmark), Nord-Sverige og Nord-Finland er ganske hvite flekker på hurtigladekartet fremdeles.

Mange vil nok klare seg med 60kWh batteri og 50 kW hurtiglading på sin eneste bil. Mange andre vil ha behov (eller ønske) om betydelig mer.

Selv en Tesla X100D med en liten campingvogn på slep vil få ei rekkevidde mellom hurtigladinger på under 200 km, realistisk ca 170 km. Antar forbruk på 450Wh/km som virker realsitisk ut fra rapporter på nett. Ved hurtiglading kjører du kanskje ned til 10% SOC og lader til max 85%, dvs. at man brukar maksimalt 75% av batterikapasiteten mellom ladestopp i praksis. Dette gjelder ikke bare Tesla, men alle elbiler. Hvis man da skal basere seg på 50 KW ladere (ca 45kW inn på batteriet?), så vil man  kjøre 170 km (2,5 t) og lade ca 1t 40 min før man kan ta neste kjøreetappe. Lading på Tesla SuperCharger vil vel gi et snitt på kanskje 90 kW (ren gjetning fra min side) på Model X fra 10-85% SOC. Da blir det 2,5 timer kjøring og 50 minutt ladepause. Helst vil jeg redusere den ladepausen ned mot 30 minutter også, noe som krever snitteffekt under lading på 150 kW, og sannsynlig må lader/bil støtte minst 250 kW lading for å oppnå slike ladeeffekter i praksis.

Min spådom er at elbilen vil først utkonkurrere fossilbiler som bil nr 1 (i alle fall utenfor tettbygde strøk på sentrale Østlandet) når man kan få mellomstore SUV/stasonsvogner med 120kWh+ batteri og støtte for 250 kW hurtiglading. I tillegg må bilene være godkjent for tilhengervekt på minst 1400-1500 kg.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

sylwester

@wattgolf
Bare 68kW? Det indikerer at Soul muligens har samme lader som Ioniq på 75kW? Jeg mener jeg har lest flere ganger at Kia klarer å lade opptil 100kW og da tenker jeg det burde klare f.eks. 95kW ved 20% SOC når batteriet er ca. 25 grader og ikke nærmere 50kW.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

arnkl

Sitat fra: sylwester på onsdag 08. mars 2017, klokken 09:59
@wattgolf
Det indikerer at Soul muligens har samme lader som Ioniq på 75kW?

Ved DC-hurtiglading blir det ikkje brukt nokon ladar i bilen.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

wattgolf

Sitat fra: sylwester på onsdag 08. mars 2017, klokken 09:59
@wattgolf
Bare 68kW? Det indikerer at Soul muligens har samme lader som Ioniq på 75kW? Jeg mener jeg har lest flere ganger at Kia klarer å lade opptil 100kW og da tenker jeg det burde klare f.eks. 95kW ved 20% SOC når batteriet er ca. 25 grader og ikke nærmere 50kW.

Chademostandard er kun bygget for 500 V og 125 A = 62,5 kW
Ioniq kan vel lade med høyere effekt når ny CSS standard er klar (tror jeg)

AppleKnocker

Et annet poeng med raskere lading er at køen på ladere vil bli kortere. Det er ikke hensiktsmessig å dimensjonere ladenettverket i Norge for Påske og andre utfartsdager. Så da er snakk om køen skal være kort eller lang.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Adrian Stachnik

Sitat fra: arnkl på onsdag 08. mars 2017, klokken 12:26
Sitat fra: sylwester på onsdag 08. mars 2017, klokken 09:59
@wattgolf
Det indikerer at Soul muligens har samme lader som Ioniq på 75kW?

Ved DC-hurtiglading blir det ikkje brukt nokon ladar i bilen.

Det stemmer at ombord-laderen ikke blir benyttet ved DC-hurtiglading.
Likevel er det kommunikasjon mellom bil og ladestasjon, det er her ladefarten styres.
Så at det ble nevnt "samme lader" kan vel oversettes til noe slikt som "støtte for samme ladefart"
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

jkirkebo

Sitat fra: wattgolf på onsdag 08. mars 2017, klokken 12:55
Sitat fra: sylwester på onsdag 08. mars 2017, klokken 09:59
@wattgolf
Bare 68kW? Det indikerer at Soul muligens har samme lader som Ioniq på 75kW? Jeg mener jeg har lest flere ganger at Kia klarer å lade opptil 100kW og da tenker jeg det burde klare f.eks. 95kW ved 20% SOC når batteriet er ca. 25 grader og ikke nærmere 50kW.

Chademostandard er kun bygget for 500 V og 125 A = 62,5 kW
Ioniq kan vel lade med høyere effekt når ny CSS standard er klar (tror jeg)

CHAdeMO-standarden går opp til 200A, men dagens ladere støtter bare maks 125A. Det manglet visstnok noe sertifisering av 200A-kapable kontakter, men dette er nok ikke langt unna.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sylwester

Sitat fra: wattgolf på onsdag 08. mars 2017, klokken 12:55
Chademostandard er kun bygget for 500 V og 125 A = 62,5 kW
Ioniq kan vel lade med høyere effekt når ny CSS standard er klar (tror jeg)

Da snakker du ikke om den nye som de i følge roadmap skulle være ferdig innen 2016 og hvor de skal ha første implementasjon av innen 2017?
Jeg tror til og med de finns allerede siden TeslaBjørn hadde en video der han prøver en ladestasjon som hadde en 2x-knapp. Dvs. 2x125A*500V=150kW, men kun 100kW med 2x125Ax400V. Hvis Kia sier de klarer 100kW så må det jo være 2016-standarden som sikkert har vært draft en god stund.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

wattgolf

Sitat fra: sylwester på onsdag 08. mars 2017, klokken 17:36
Sitat fra: wattgolf på onsdag 08. mars 2017, klokken 12:55
Chademostandard er kun bygget for 500 V og 125 A = 62,5 kW
Ioniq kan vel lade med høyere effekt når ny CSS standard er klar (tror jeg)

Da snakker du ikke om den nye som de i følge roadmap skulle være ferdig innen 2016 og hvor de skal ha første implementasjon av innen 2017?
Jeg tror til og med de finns allerede siden TeslaBjørn hadde en video der han prøver en ladestasjon som hadde en 2x-knapp. Dvs. 2x125A*500V=150kW, men kun 100kW med 2x125Ax400V. Hvis Kia sier de klarer 100kW så må det jo være 2016-standarden som sikkert har vært draft en god stund.

Her er et utdrag Fortum skrev på facebook for et par dager siden. Jeg regner med de har siste nytt, slik som GK også har god kontroll på hva som beveger seg i markedet.

"Dagens CHAdeMO plugg som er sertifisert, standardisert og tilgjengelig har en rating 500V, 125A. Kia er forberedt for høyere effekter, men får ikke glede av det før CHAdeMO kommer med sertifiserte metoder for å overføre høyere effekter mellom bil og lader. Når de kommer med det, og flere av disse bilene er på markedet kan disse applikasjonene bli en del av de nye ladestasjonene som blir bygd. Men vi har ingen offisiell informasjon fra CHAdeMO organisasjonen på når dette skjer. Men de jobber selvfølgelig med forskjellige løsninger.
CCS er allerede nå sertifisert for 200A, 1000V. Snart er en glykolkjølt CCS plugg sertifisert for 350A varig last, 400A kortvarig. Så da er det bare å vente på bilene som takler dette da powermodulene og resten av kraftelektronikken er allerede tilgjengelig"

Det begrunner vel ganske greit hvorfor det er best å bygge 50 kW ladere en liten stund til, ingen biler kan ta nytte av over 62,5 kW på chademo i dag.

Det er fult mulig å bygge en likerettere som leverer 1000V og 350A med en Chademo kontakt, med det er ikke sertifisert eller standardisert. Fortum og GK kan bygge hyllevare som gir mest for pengene, så kan ABB, Siemens, Veefil, CCS og Chademogjengen bruke tid og penger på å utvikle nye løsninger, mener jeg. Det er fremdeles mange kommuner, bygder, bydeler og daler, og til og med et helt fylke uten noen form for hurtiglading

sylwester

I Vestby er det en 100kW CHAdeMO-lader fra Delta. Den har en 2x-knapp.


Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

wattgolf

Sitat fra: sylwester på tirsdag 14. mars 2017, klokken 15:14
I Vestby er det en 100kW CHAdeMO-lader fra Delta. Den har en 2x-knapp.

Nei, det er en 120 kW lader med ac 22kw uttak, 68kW Chademo og 120 kW combo.
Det er ikke bare å trykke på en knapp så går det dobbelt så fort.
I dag kan soul lade her med 68 kW, og Ionoq med 70 kW kanskje?.
Den dagen Tesla kommer med CCS adapter kan de lade med 120 kW her, det kan være i morgen, eller aldri.

Denne laderen er "Bygget for hånd" og koster sikkert 3-4 ganger mer (tipping) enn de veefil laderene som er spydd ut på et samlebånd.

Rav4_EV

Håper at noen tar inn over seg litt enkle regneferdigheter.

Effekt (kW) er strøm (A) ganger spenning (V).

Med dagens biler på rundt 400 V batteripakke vil selv en heftig 300 A kontakt ikke kunne levere mer enn 120 kW effekt på det maksimale.

350 kW ladesystemer krever batteripakker på over 1000 V med de isolasjonsutfordringer og prisen på halvlederteknologi som det medfører.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA