Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Auto" - på alt på klimaanlegget - hva gjør resirkulasjon?

Startet av Chris Neumann Ruud, mandag 06. mars 2017, klokken 09:22

« forrige - neste »

Chris Neumann Ruud

På klimainnstillingene så er det jo en "AUTO-alt" knapp, og denne styrer også Auto friskluft/resirkulering - men hvordan virker denne? Eller virker den i det hele tatt?
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

rsomby

Min erfaring med bil fra sept 2016 er at på auto så blir det masse dugg på rutene når det er kraftig regn, sludd og våt snø ute, så jeg kjører alltid med resirkulering av luften av, ellers alt på auto.

Cirion

Auto resirk fungerer når bilen er kald og skal varmes fort, eller når bilen er varm og skal kjøles fort.

Så hvis bilen er solvarmet, vil resirk aktiveres og den vil gjenbruke luften i kupeen. Jeg tør påstå at her i landet er det få dager dette er nødvendig. Uteluften er oftest kjøligere enn den gjenbrukte luften fram til bilen er nedkjølt.

Om vinter når bilen er kald og rå, er det ikke nødvendigvis det smarteste å bruke resirk for å varme fort. Heldigvis kombineres dette med AC for tørking av luften. Hvis bilen er veldig fuktig, blir det dugg på rutene, men er bilen tørr så går det fint.

Hos meg er denne alltid på AUTO og skjeldent jeg trenger å overstyre.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

cra

Om man ikke har biofilter kan resirkulasjon være nyttig i tunneller der fossilbilene har fått kjøre fritt. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

fonberg

Sitat fra: cra på mandag 06. mars 2017, klokken 11:20
Om man ikke har biofilter kan resirkulasjon være nyttig i tunneller der fossilbilene har fått kjøre fritt. :)

Da er spørsmålet om resirk aktiveres automatisk når det er forurensa luft. Noen som vet?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

cra

Sitat fra: fonberg på mandag 06. mars 2017, klokken 12:13
Da er spørsmålet om resirk aktiveres automatisk når det er forurensa luft. Noen som vet?

Det kan jeg aldri tenke meg at det gjør. Tviler på det er sensorer for det i anlegget.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elbil fundamentalist

Jeg setter manuelt på resirk i tunneler, og merker tydelig forskjell om jeg glemmer det. Tror derfor ikke "auto" setter ventilasjonen i re-sirk pga møkkete uteluft.

En mulighet er at jeg skifter til resirk allerede før tunellen, og at auto må først reagere på møkkete luft, og det kan ta litt tid, og når da bilen "endelig" snur til resirk så er kupeen full av illeluktende tunellluft allerede og den skiftes ikke ut før man er ute av tubellen og får frisk luft inn igjen.

Skal det bli helt toppers burde resirk settes inn "by location" som luftfjæring  ;D Det kan vel alle teslaene oppdateres med dette OTA  8)
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

pers1

Virker ikke som biofilter via resiklulering fungerer automatisk, jeg har alltid valgt dette manualet i tuneller.
Prøvd å vente å se om det skjer noe, men måtte manuelt velge biofilter når jeg synes det ble for ille.

Hadde trodd at dette skulle skje automatisk via sensor - maybe future update?
2021 Model 3 Pearl White LR AWD E3D, FSD & 19". SERE9TY
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidligere Tesla'r Model S 75D AP1.0, 90D AP2.0 og TM X 100DMCU2 HW3 & FSD

Lynet

Det er nok også en viss prosent resirkulert selv om den er stilt manuelt av. Aldri hatt en bil som har dugget så lett!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

sims

Sitat fra: pers1 på mandag 06. mars 2017, klokken 14:23
Virker ikke som biofilter via resiklulering fungerer automatisk, jeg har alltid valgt dette manualet i tuneller.
Prøvd å vente å se om det skjer noe, men måtte manuelt velge biofilter når jeg synes det ble for ille.

Hadde trodd at dette skulle skje automatisk via sensor - maybe future update?

Jeg trodde biler med hepa filter / bio defense mode klarte seg gjennom tunneller uten å slippe eksosluft inn i kupeen? Eller er ikke det tilfellet?

AppleKnocker

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på mandag 06. mars 2017, klokken 09:22
På klimainnstillingene så er det jo en "AUTO-alt" knapp, og denne styrer også Auto friskluft/resirkulering - men hvordan virker denne? Eller virker den i det hele tatt?
Auto resirk finnes vel på de fleste biler. Har aldri opplevd at det fungerer mot forurensing, heller ikke på Tesla. Det er mulig at den slår inn når luften er dødelig forurenset, men den vil uansett pumpe inn massse dårlig luft før den eventuelt slår inn.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

djlarsen

Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 06. mars 2017, klokken 12:43
.....
Skal det bli helt toppers burde resirk settes inn "by location" som luftfjæring  ;D Det kan vel alle teslaene oppdateres med dette OTA  8)

Dette er jeg helt enig i. Jeg slår også alltid på resirk før jeg kjører inn i tunneler. Er ikke keen på mer dritt i systemet enn nødvendig. Konsentrasjonen av helseskadelige partikler kan være farlig høy i tunneler.

Ellemelle

Men har de nettopp endret på premiumpakken?
Der står HEPA/Biodefense oppført som et punkt, mens i et annet punkt er det nevnt at det medfølger to aktiverte karbonluftfiltreringsfiltre (sic!) som hindrer eksos [..] og annen sjenerende lukt å sive inn i bilen.

Nasatech

Sitat fra: sims på mandag 06. mars 2017, klokken 18:22
Sitat fra: pers1 på mandag 06. mars 2017, klokken 14:23
Virker ikke som biofilter via resiklulering fungerer automatisk, jeg har alltid valgt dette manualet i tuneller.
Prøvd å vente å se om det skjer noe, men måtte manuelt velge biofilter når jeg synes det ble for ille.

Hadde trodd at dette skulle skje automatisk via sensor - maybe future update?

Jeg trodde biler med hepa filter / bio defense mode klarte seg gjennom tunneller uten å slippe eksosluft inn i kupeen? Eller er ikke det tilfellet?

Jeg har HEPA/Bio og har aldri merker noe negativt i tuneller. Selv ikke i kø under dieselforbudet i vinter. Men kjører jo ikke rundt med luftmåler, så vet ikke hvor bra kvaliteten er ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA