Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ombygging av Opel Meriva 2004 til EL bil??

Startet av Lars Henrik Jensen, mandag 06. mars 2017, klokken 05:20

« forrige - neste »

Lars Henrik Jensen

Jeg sitter å vurderer å bygge om min Opel Meriva 2004 som har EasyTronic girkasse om til ELbil med god batterikapasitet. Noen som har noen råd og tips å komme med på veien.

Årsaken til at jeg leker med tankene er at det er en god bil generelt å kjøre, sitter høyt og tåler å bli påkjørt bakfra uten at bagasjerommet blir presset inn i baksetet, jeg ble påkjørt bakfra i fjor høst i Strømsåstunellen, og ble påkjørt av en VW Transporter..... Reparasjoner ble gjort på egen regning, men i ettertid har denne bilen kosta meg ekstremt mye i vedlikehold som at man måtte bytte girkasse, clutchsett (helautomatisk manuellkasse) og nå gjenstår registerreim og vannpumpe.
Går det an å ta en Nissan Leaf motor inn og elektronikken inn om man gjør om hele dashbordet eller er det teknisk umulig å få til??
Disponerer og kjører:
Nissan Leaf 2015 Nordic med BOSE anlegg og 24 kWh batteri

Tidligere biler ikke elektriske :-(
Opel Meriva EasyTronic 2004 modell - 2015 - 2017 -Solgt
Opel Astra Automat 2002  modell - 2010 - 2014 - Skrotet -
Opel Corsa Automat 2000 modell - 2008-2010 -Skrotet -

Caspar

Ja dette er selvsagt mulig men det krever at du virlkelig vil og er villig til å bruke tid og penger på prosjektet. Det e rikke gjort på en helg, det kan jeg love deg. Det blir garantert billigere å kjøpe seg en ferdig elbil, så du må ha en annen motivasjon enn at bilen er så fin å kjøre
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Elmo

Med dagen strenge regler for ombygging så er det vel også tilnærmet umulig å få godkjent ombygging av en bil som ikke er veteranbil (yngre enn 30 år) - såvidt jeg har fått med meg.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Skulle kunne anta at den nye Opel Ampere e også har gode kjøre og kollisjonsegenskaper:

http://www.opel.no/kjoretoy/opel-serie/biler/ampera-e/index.html

Blir gjerne ikke så mye dyrere å kjøpe en slik, enn å bygge selv.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Thorbjørn Hellehaven

Det mest interresante jeg tenker med ombygging til elbil, er hvis bilen har tilhengerfeste i utgangspunktet. Da kan man "komme rundt" manglende typegodkjenning av serieproduserte elbiler, ved å oppgradere drivlinjen i en bil som allerede er godkjent med tilhengerfeste. Jeg tviler på at det blir noen billig fornøyelse, men morsomt å finne føsning på problemstillinger.

Caspar

Igjen, du må ha en helt annen motivsjon enn bare å få en bil med hengerfeste
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Kjenner til en del elbiler i utlandet med hengerfeste. VW T5, Audi A8, etc.

Kunne en slik vært et alternativ til å bygge selv?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA