Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye strøm går i N-leder?

Startet av Adrian Stachnik, søndag 05. mars 2017, klokken 21:01

« forrige - neste »

yhafting

I stedet for å regne så mye kan det vises grafisk (bildet under). Går det like mye strøm i l1 og l2 leder så vil returstrømmen i N leder maksimalt bli like stor som den enkelte leder.
Ved å dreie rundt på "hjulet", kan man se strømmen i alle situasjoner. Strømmen i øyeblikket blir høyde..

Får vi en like stor strøm i L3 i tillegg, så blir strømmen i N leder alltid 0.
2021 Energica SS9+ 
2017 Hyundai Ioniq

inverter

Når strømmen i N leder er null, skulle en tro at den bare kunne elimineres?

jkirkebo

Sitat fra: inverter på lørdag 06. mai 2017, klokken 15:48
Når strømmen i N leder er null, skulle en tro at den bare kunne elimineres?

Bare hvis utstyret er deltakoblet, dvs. kun trenger 400V. Med en gang du må ha tilgang på 230V må du ha N-leder.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#18
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. mai 2017, klokken 17:04
Sitat fra: inverter på lørdag 06. mai 2017, klokken 15:48
Når strømmen i N leder er null, skulle en tro at den bare kunne elimineres?

Bare hvis utstyret er deltakoblet, dvs. kun trenger 400V. Med en gang du må ha tilgang på 230V må du ha N-leder.
+Alle de ganger strømmen i N leder ikke er eller ville blitt null.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Trekkoppbil

Tenk deg et vekselsstrømmen kommer fra en generator som snurrer.
Sammenlign med en propell som går rundt og rundt, Når du ser på ytterpunktet på ett propellblad, og du tegner opp en graf over hvor høyt dette punktet er over akslingen når propellen snurrer jevnt, så får du ei sinuskurve som vekselstrømmen har.
Hvis propellen har 3 blader, så vil høyda på dem svinge med faseforskjeller. Når det ene bladet er på topp, vil de to andre være lågere enn akslingen og ha negativ høyde. Summerer du høyda på de 3 bladene,så  kan du komme til null.

Når du lader en enfasebil, så går strømmen på fase, og den går tilbake på N-lederen. Da er det 2 tråder med like mange Ampere.
Lader du 3 enfasebiler på f.eks 16A, vil det gå 16A på hver fase, og i utgangspunktet går det 3*16A i retur på N-lederen. Disse 3 returstrømmene har faseforskjeller på 120 grader, så summen av dem blir null.
Hvis belastningen på fasene er i balanse, skulle strømmen i N bli null.

jche

Husker at vi la opp til elbillading på en arbeidsplass for noen år siden, da det begynte å bli endel elbiler. For å gjøre det enkelt, la vi opp trefase 400v 16a-kurser, med tre enfasestikk på. En på hver fase. Det tok ikke lang tid før N-leder i tilførsel smelta. Vi brukte aldri den løsningen igjen  :)

Litt forskjellig last på hver fas, og litt overharmoniske strømmer og slikt så kan dette gi fryktelig store strømmer i N-leder etterhvert.

Griffel

#21
Sitat fra: jche på lørdag 03. juni 2017, klokken 07:49
Husker at vi la opp til elbillading på en arbeidsplass for noen år siden, da det begynte å bli endel elbiler. For å gjøre det enkelt, la vi opp trefase 400v 16a-kurser, med tre enfasestikk på. En på hver fase. Det tok ikke lang tid før N-leder i tilførsel smelta. Vi brukte aldri den løsningen igjen  :)

Litt forskjellig last på hver fas, og litt overharmoniske strømmer og slikt så kan dette gi fryktelig store strømmer i N-leder etterhvert.
Dette må være feil. Dårlig kontakt, juksing med tversnitt på N, feilkobling, husker feil at det ikke var et 400V anlegg, eller ???
Dessuten i Norge har vi jo på kurssikringer også sikret N.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jche

Det er derfor vi har fått vern i N-leder ja, det var ikke det før. Velkjent problem at N-leder kan føre ganske mye strøm i situasjoner med skjevbelastning eller "vanskelig" utstyr som frekvensomformere/likerettere/UPS eller store lyskurser.

Rio

jche:
De har ikke sikring på N-lederen i f. eks. Storbritannia (du blir omtrent fengslet dersom du gjør det), og jeg har aldri hørt om noe lignende problem, ei heller kan jeg forstå det.

La oss si man har TN, med 16 A sikring på hver fase. Uansett hvor mye man måtte skjevbelaste så vil N aldri få mer enn 16 A.

I tillegg, elbiler (i hvert fall alle de nyere) har moderne CE-merkede ladere, og ikke "stygge strømmer".
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jche

Som sagt, et velkjent problem, spesielt med switch mode strømforsyninger. Og all elektronikk sender ut en eller annen form for forstyrrelser på nettet, det er omtrent bare resistiv last som ikke gjør det. Står litt om det her blant annet: http://byggebolig.no/el-installasjon-teknisk-installasjon/hoy-strom-i-n-pa-tn

Rio

jche:
Jeg har jobbet med å få utstyr testet for CE-merking.
Jeg sier ikke at du ikke får støy (det gjør man åpenbart), men støy (både i fase og ute av fase) er nok meget begrenset for CE-merket ladeutstyr, og dersom du får ut så mye overharmonisk osv. så vil jeg påstå det er feil på en eller flere av laderne.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jche

Og jeg jobber som elektriker, og har gjort det i 12 år. Vi lærte om dette fenomenet på teknisk fagskole, regna på det og jeg har sett det i praksis. Men det betyr vel ikke noe det da...

Griffel

#27
Sitat fra: jche på onsdag 07. juni 2017, klokken 16:46
Og jeg jobber som elektriker, og har gjort det i 12 år. Vi lærte om dette fenomenet på teknisk fagskole, regna på det og jeg har sett det i praksis. Men det betyr vel ikke noe det da...
Ja, det betyr nok lite. Det må ganske alvorlige feil til før noe slik kan skje med utstyr som tilfredstiller dagens krav. Slike ting har jeg kun sett med «hjemmelagete løsninger», eller defekt utstyr. Jeg har større tro på dårlig kontakt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jche

Snakka med min tidligere kollega som var på disse jobbene. Det var ikke dårlig kontakt, og det skjedde på to forskjellige kurser. Det var derimot montert automatsikringer som kun bryter N-leder ved feil i fasene, (3+N) disse har ikke vern i N-leder, kun bryter.

kursene ble fjernet og erstattet med enfasekurser. Automatene ble byttet til typen med fullt vern i begge poler. Ingen problemer siden, og tenker det har stått sånn i 6-7 år nå.

Samme problem kan oppstå på trefasekurser med svært mange pc-er. Som sagt, switch-mode strømforsyninger ser ut til å være verst. Vet ikke hva elbilladere bruker, men ikke usannsynlig at det er smps her også.

jche

Hvis dere mener dette ikke er et problem, hvorfor tror dere man gikk over fra 3+N / 1+N sikringer til sikringer med vern i alle/begge faser? For moro skyld?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA