Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bremseservice på Leaf-rent lureri eller nødvendig sikkerhetstiltak ?

Startet av doldis1, søndag 05. mars 2017, klokken 09:10

« forrige - neste »

doldis1

 Tok såvidt opp dette temaet i en annen tråd, men siden smøring av bremser og årlig bremsevæskebytte
er de eneste servicetiltak Leafen krever tror jeg det fortjener en egen tråd.
La oss først se på bytte av bremsevæske.
Som jeg også tidligere har påpekt har ingen av de 3 store Amerikanske ( Ford,GM,Chrysler) skifte av bremse
væske i sitt serviceprogram, på Leaf skal det byttes hvert år.
Så hva er forskjellen på Us biler og Leafens bremsesystem/bremsevæske?
2 ting, typen bremsevæske og bruken av bremsene fordi Leaf har regen. og følgelig mindre bremsebruk...
Us biler har vanligvis Dot 4 væske mens Leaf har Dot 3 fra fabrikk.
Forskjellen er at Dot 4 er tilsatt boratestere som hever kokepunktet, hever prisen litt og samtidig
gjør væsken MERE hygroskopisk ...
Altså, bremsevæsken på Leaf er billigere og trekker til seg mindre vann enn væsken Amerikanerne bruker!

Så, for at væsken skal forringes av vann, må det nødvendigvis tilføres vann et eller annet sted i systemet.
I påfyllingslokket i hovedcylinderen er det små utligningshull som slipper inn luft etterhvert som
bremsevæskenivået endrer seg pga. temperatur, eller synker pga. slitasje på klosser/skiver.
All fuktighet som suges opp av br.væsken må den ta fra luften i hovedcylinderen.
Da er det naturlig og anta at dess mere bruk av bremser, dess mere temperaturendringer i br.væska, dess
mere luftskifte i hovedcyl., dess mere fuktopptak i bremsevæska !
Altså kortversjonen, bremsevæska på Leaf er mindre utsatt for fuktig luft og er i tillegg mindre
hygroskopisk enn bremsevæske på de Amerikanske bilene, som forøvrig ALDRI trenger br.væskebytte!!

Så "smøring" av bremser.
Min erfaring er at problemene vi har med bremser i dag er først og fremst rust på bremserør, det skjer
skjelden men det skjer faktisk at mekanikeren tramper hull på rustne rør på EU kontroll.
Det andre problemet er rust på stemplet (-ene) i caliperen, da snakker vi rust på den delen av stemplet
som er utenom pakningen ( legger ut et bilde under)
Problemet oppstår etter skifte av klosser, da presses den rustne delen av stempelet inn forbi
pakningen og etter en stund står alt stein fast inni der.
Funker slik at du klarer å trykke stemplet ut men det vil ikke gå tilbake når du slipper bremsepedalen,
Dette kan bli så gæærnt at røyken velter ut av hjulbuen når du stopper bilen..

Så et stort men. Den smøringen som angivelig skal gjøres på Leaf sevice adresserer jo ingen av disse
problemene....!
Det som skal smøres er klaven stempeldelen av caliperen glir i. Og det høres jo fint ut og er jo
lett og komme til med en sprayboks med forlenger på dysa. Så kan man jo spørre seg om nytten av det da..

Rav4_EV

Kort fortalt er det to viktige argumenter for at en elbil trenger regelmessig ettersyn av bremsene.

1. Bremsene på elbil blir lite brukt og med myk kjøring vil ofte klossene sette seg i tillegg til rust på skiven. Dårlig bremseeffekt er noe man ikke trenger i en kritisk situasjon.

2. Bremser som henger er en rekkeviddedreper. Batteriene får kortere levetid da bilen kjører i konstant oppoverbakke.  De fleste feil på elbiler med kort rekkevidde finner jeg etter en kort kjøretur der jeg kjenner på bremsene etterpå.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

hansrune

Praktiseres dette på alle elbilmerker ? Er det like dårlig på alle ?

Vår 2012 Leaf har slitt med uforutsigbar bremsevirkning  ved vanlig nedbremsing til stopp eller inn mot veikryss. Ved siste service nekta jeg å betale for bremseservice på grunnlag av at det ikke er blitt tilfredstillende på de 3 foregående service. Det er ikke noe å betale for om bremsene fremdeles er dårlige. Denne 4. gang virker det bedre, men der er ennå rom for forbedringer i kaldt og vått vær.

elektrolux

Har hjulpet 2 bekjente med bremseservice på Leaf, og det var både en positiv og en negativ erfaring.

Positivt da bremsene var høykvalitets produkt i motsettning til hva en skulle tro ut fra vedlikeholdsregimet, og negativt ut fra at begge bilene hadde fullstemplet servicehefte uten at det tilsynelatende hadde vært noe vedlikehold på bremsene.

Med 12 års erfaring med bremser på elbiler ser jeg ingen grunn til årlige eller 2 årlig bytte av bremseveske. Ser den mørk ut bytter jeg på egne kjøretøy, og det tar gjerne 10 år.

Vedlikehold på kalipperene går ut på å demontere klosser og glideplater og skrape vekk rust som bygger seg opp mellom glideplate og kallipper og smøre på med rusthindrende varmebestandig fett. Dette er ikke gjort fra fabrikk, og burde vært en del av den kostbare klargjøringen før salg uten at det er det.

Tar en denne jobben en flott vårdag i forbindelse med hjulbytte til sommerdekk er neste vedlikehold meget enkelt. Glemte dette ut på EksosMersen som brukes 1-3 ganger i året, og gjerne med en vintertur på salte veier. Selv uten vedlikehold og værste typen bruk, tok det 8 år før bremsene begynte å henge, og 10 år før bakre skivene hadde bygget opp et rustlag under bremseflaten. Dette var ganske så spesielt. Selve overflaten bak så grei nok ut, men under denne overfalten hadde det dannet seg et lag med kavrust. Ble ikke oppdaget grunnet usedvanlig tett bremseskjold på bakbremsene.

Det som kan være lurt er å kjøre over skivene med roterende sandpapir, eller slipeskive og så spraye på Zinkspray. Dette hindrer at rust danner seg utenom sveipeflaten til klossene og arbeider seg innover skiven. Rusten sliper nemlig vekk klossemateriale slik at klossen ikke får sveipet vekk den daglige oksydelingen av skivene. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

leafnor

Hva skal til for opprettholde bremsefunksjonen, som kommer av friksjon mellom kloss og brems.
Og friksjon mellom kloss og bremsskive kommer fra hydraulisk trykk, som beveger mekaniske deler, et stempel og to bremseklosser. Calipper er lagret flytende for å ballansere kraften på hver side av skiven (Lik kraft på begge klosser. Klossene glir på flater som en linerært glidelager.

Service må da til for å opprettholde funksjon til glidelager for klosser, kraftfordeling (lagrigen av calipper), stemplet i calipper og det hydrauliske systemet.

Forebyggende tiltak må da til for å sikre funksjonen til hver enhet/løsning. Svar på følgende måter funksjoner faller ut kan lede til nødvendige servicetiltak:

- Bremsekloss løper ikke lett i opplagring:
Fremmedlegeme => Tiltak renhold
Korrosjon bremeskloss "Rustspreng" => Fjerne rust, smøre på fett for beskyttelse og smøring
Korrosjon calipperdel under anleggskimsen "Rustspreng" => Fjerne rust, smøre på fett for korrosjonsbeskytte
- Calipper flyter ikke på lagring/oppheng
Fremmedlegeme => Tiltak renhold
Opplagring går tregt/fastnet => Rengjøre og smøre opp
- Calipperstempel løper ikke tlbake, øver permanent trykk på klosser
Rust på stempel => Rengjøre og årlig med bremseverktøy føre stempel helt inn i calipper. Smøre på tynt beskyttende fettlag for korrosjonsbekyttels
- Forringet bremsevæske (Blitt til "vann"), og eldet.
Væsken gir ikke korrosjosnsbeskyttelse, og har redusert affinitet og feller ut belegg etc på flater som gjør at stempler/ventiler i bremsesystemet "limer seg"
Bytt væske => All væske, eller også årlig en liten del gjennom å tappe av til min i beholder når calipperstempler  som forebyggende tiltak nevnt over er presset inn.

Jeg har sikkert ikke fått med alt, men gjør man det over, noe jeg har gjort stort sett de 33 år jeg har kjørt bil, så er det aldri trøbbel med bremser.

Og legger en i tillegg til sinkspray for å forebygge rust, så er arbeidet over minimalt.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25228.msg428501.html#msg428501

Erfaring med Leaf sine bremser er at det er viktig at de er rene, klosser løper lett etc. da det hybride systemet mellom mekansike bremser og regen nok krever at systemet oppfører seg som "nytt". Når det har vært litt hakket bremseopplevelse, hvor det har føltest som lugging, har det etter hver dekkbytte (Jeg gjør slik service ved hver bytte av sommer/vinterdekk) blit silkemye bremser igjen.



Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

doldis1

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 05. mars 2017, klokken 09:20
Kort fortalt er det to viktige argumenter for at en elbil trenger regelmessig ettersyn av bremsene.

Sitat1. Bremsene på elbil blir lite brukt og med myk kjøring vil ofte klossene sette seg i tillegg til rust på skiven. Dårlig bremseeffekt er noe man ikke trenger i en kritisk situasjon.

2. Bremser som henger er en rekkeviddedreper. Batteriene får kortere levetid da bilen kjører i konstant oppoverbakke.  De fleste feil på elbiler med kort rekkevidde finner jeg etter en kort kjøretur der jeg kjenner på bremsene etterpå.

Spennende , og bytte av bremsevæske og litt spray på glideren vil bedre dette på hvilken måte ?

SitatRust på stempel => Rengjøre og årlig med bremseverktøy føre stempel helt inn i calipper. Smøre på tynt beskyttende fettlag for korrosjonsbekyttels

@ Leafnor. Skal jeg ta dette seriøst ? Pussing av stempel krever demontering av caliper for deretter å
blåse ut stemplet og pusse det. Deretter å sette alt inn igjen + lufting av bremsesystem.
Husk jeg snakker om service på et verksted og ikke det du kan gjøre kostnadsfritt selv. På et verksted vil i praksis alltid en ny caliper bli satt inn isteden for denne operasjonen ...
Og du vil bytte alle 4 calipere....hvert år ?

Rav4_EV

Sitat fra: doldis1 på søndag 05. mars 2017, klokken 11:00
Sitat fra: Rav4_EV på søndag 05. mars 2017, klokken 09:20
Kort fortalt er det to viktige argumenter for at en elbil trenger regelmessig ettersyn av bremsene.

Sitat1. Bremsene på elbil blir lite brukt og med myk kjøring vil ofte klossene sette seg i tillegg til rust på skiven. Dårlig bremseeffekt er noe man ikke trenger i en kritisk situasjon.

2. Bremser som henger er en rekkeviddedreper. Batteriene får kortere levetid da bilen kjører i konstant oppoverbakke.  De fleste feil på elbiler med kort rekkevidde finner jeg etter en kort kjøretur der jeg kjenner på bremsene etterpå.

Spennende , og bytte av bremsevæske og litt spray på glideren vil bedre dette på hvilken måte ?

Synes ikke dette virker som den beste løsningen dersom det var der svaret du var ute etter.   ;)
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Sele


doldis1

Sitat fra: Sele på søndag 05. mars 2017, klokken 11:36
http://www.pvbil.no/default.asp?pageid=13775

Vedlikehold bør ikke basere seg på synsing.

Så enig,så enig ! Hvis du leser artikkelen du har lagt ut link til står det ganske så riktig at kontroll av
bremsevæskens kokepunkt IKKE er et punkt under EU kontrollen. Hvorfor er det slik tror du ?

hexachordia

Går det ikke an å måle kokepunktet på bremsevæsken og skifte hvis nødvendig. Jeg tror en bremsevæske-tester koster lite på Biltema.
Nissan Leaf 2013 (US 2. gen)

Sele

Sitat fra: doldis1 på søndag 05. mars 2017, klokken 11:57
Sitat fra: Sele på søndag 05. mars 2017, klokken 11:36
http://www.pvbil.no/default.asp?pageid=13775

Vedlikehold bør ikke basere seg på synsing.

Så enig,så enig ! Hvis du leser artikkelen du har lagt ut link til står det ganske så riktig at kontroll av
bremsevæskens kokepunkt IKKE er et punkt under EU kontrollen. Hvorfor er det slik tror du ?

Vet man liker og lese det som passer og synse seg frem til en konklusjon. PKK som man iver etter og like er ikke det samme som en service.

leafnor

@doldis1
Skill på forebyggende og korrigerende.
Jeg har listet hva som forebygger rust på stempel.
Altså, rengjøres stempel, føres inn i sylinder med bremseverktøy, så ut igjen og påføres korrosjonsbekyttelse utføres en service som forebygger at stemplet setter seg og vil risikere permanent trykk på klosser fordi det har fått satt seg.

Er det først rustet, ja da har man risiko for hengende bremser, og det blir korrigerende jobb som du er inne på, og for et verksted er tiltaket å bytte calippere.

Nå gjør ikke verksted slik grundig service, for det er ingen som vil betale for det, da  det nok er for få som tror på det. Alle vil akseptere å betale for nye bremser til erstatning for det som har rustet, for det sees og oppleves. Ingen vil betale for noe som bare virker, for hva er vitsen, det virker jo! Og "problemet" er nettopp, ja derfor det er forebygget! 
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

Standarden på bytte av bremsevæske har lenge vært 2 år, mulig noen har 4 år. At Ford, GM ikke foreskriver bytte av bremsevæske betviler jeg på det sterkeste.

Det er ingen, eller svært liten, sirkulasjon i væska. Så væska i beholder er ikke nødvendigvis representativ for den som faktisk gjør jobben.
Den væska som er i stempel får varme, og degraderes av den grunn. Bytte av væske er så billig og går så kjapt at det er ingen grunn å spare.
Slurv med bytte her resulterer fortere i rust på stempelet, som fører til bytte av kaliper unødvendig tidlig.

Det kommer nok også inn luft i beholderen hver gang man bremser.

Glidebolter skal også smøres.
Har vært borti flere biler ca 8-15 år gamle hvor glidebolt/-pinne satt bom fast.
Sitter denne bom fast betyr det gjerne ny brakett, som sikkert koster like mye som kalipern i seg selv.

Igjen, ingen grunn til å ikke gjøre det.
Men, om de faktisk gjør dette under service aner jeg ikke.

Har mange ganger vært borti bremseklosser som sitter bom fast.

Bremser er vel det viktigste vi har på bilen. Merkelig da at det saltes så mye når man vet at saltet ødelegger bremsene, men da er det ekstra viktig å se over dette.
Det blir bestandig gjort på "service" på min, og det vet jeg fordi jeg gjør det selv  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Rav4_EV

Hverken rust på rør eller rust på stempel er de største problemene på en elbil. Som mange har påpekt er det bremser som står fast grunnet rust og lite bruk. Rensing og smøring er derfor et viktig vedlikeholdstiltak. En desiliter bremsevæske som byttes samtidig har jeg lite problem med. Det står nok for det minste arbeidet når bilen først er på bukken.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA