Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

brutto/netto batteristørrelsen?

Startet av mkaut, tirsdag 28. februar 2017, klokken 22:46

« forrige - neste »

Øyvind.h

Kommer an på motstanden i batteriet blant annet :)
Jeg får dog ikke tallene dine til å stemme (ikke første gang) om jeg sjekker ladet vs SOC økning på Model S.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

eivhelle

#16
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. mars 2017, klokken 18:58
Kommer an på motstanden i batteriet blant annet :)
Jeg får dog ikke tallene dine til å stemme (ikke første gang) om jeg sjekker ladet vs SOC økning på Model S.
Model S lader vel relativ sett langsomt sammenlignet med batteristørrelse. Ioniq lader med over 2C på 100KW laderen. E-golf lader med 1.6C peak på 50KW laderne.

I så fall måtte du nesten ladet Model S med 200KW for å få samme effekten.

En annen ting med model S er at superchargerene ikke har noe display som viser hva som er levert. I så fall må du basere deg på hva bilen har mottatt, og det burde i så fall alltid være 100%. Skal du ha en reell sammenligning må du i så fall lade med Chademo adapter på en vanlig hurtiglader. Da kan du sammenligne det bilen har mottatt med det laderen har levert.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

geear

Har det kommet noen konklusjon på brutto/nettospørsmålet det siste året?

Karl-Wilhelm

Finner ikke noe mer detaljert enn dette.

SitatThe I oniq EV has a battery by LG Chem.
It has 192 polymer pouch type cells laid out in a series string of 96 sets of 2 parallel cells.
The rated capacity of the pack is 78Ah Hence the rated capacity of each cell is 39Ah.
The total energy capacity is 31kWh ( What I have heard from people who have heard from LG, this has not been confirmed by a lab test.)

The I oniq EV battery pack is 31 kWh and weighs 271.8kg -> Gravimetric Energy Density = 114 Wh/kg

http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?t=662#p5024
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

geear

Det gir i så fall egentlig mening med tanke på hvor solid rekkevidde den har. Men hvorfor oppgir de 28kWh hvis det stemmer at den egentlig er 31?

Den fremstår energieffektiv, men det er like fullt bruttoen som vanligvis oppgis (alle andre?), og som derfor gjerne blir sammenligningen på "penger per kWh". Kjører de i så fall nettospec på Kona også?

Karl-Wilhelm

Sitat fra: gr på lørdag 03. februar 2018, klokken 17:10
Det gir i så fall egentlig mening med tanke på hvor solid rekkevidde den har. Men hvorfor oppgir de 28kWh hvis det stemmer at den egentlig er 31?

Renault Zoe R90 Z.E. 40 blir jo reklamert for lavere enn dens brutto kapasitet, som ser ut til å være 44kWh, hvorfor det?

https://elbil.no/elbil/renault-zoe-ze-40/

Sitat fra: gr på lørdag 03. februar 2018, klokken 17:10
Den fremstår energieffektiv, men det er like fullt bruttoen som vanligvis oppgis (alle andre?), og som derfor gjerne blir sammenligningen på "penger per kWh". Kjører de i så fall nettospec på Kona også?

Vel, hvorfor skulle de stoppe nå, med større batteripakker blir det kanskje mindre og mindre viktig å reklamere med brutto?
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

geear

På Kona har de vel gått ut med samme som Kia Niro, og fra før har Kia vært på brutto, mens Hyundai tydeligvis har kjørt netto?

Tesla, VW, BMW, MB, Peugeot, Citroen, Mitsubishi, Nissan, Kia - alle disse har vel speccet brutto såvidt jeg har fått med meg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA