Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

brutto/netto batteristørrelsen?

Startet av mkaut, tirsdag 28. februar 2017, klokken 22:46

« forrige - neste »

mkaut

Har det blitt bekreftet hva er brutto og netto batteristørrelsen på Ioniq? Og hvis ikke, kan noen av eierne komme med et estimat?

Jeg har sett flere steder at det er 28 kWh brutto, mens andre sier 28 kWh "usable".

For eksempel, insideevs.com skriver Bjørn Nylands test: A charging session starting from about 10% of capacity, filling up to 94% (fast charging above 94% is not available). The Hyundai's on-board reporting system indicated 25.5 kWh was charged (the battery is 28 kWh usable overall).
Og videre: "The Ioniq has a 28 kWh battery pack. That number is for available energy. I believe the car has the same battery as Kia Soul EV which is a 30.5 kWh."

Merk at 84% lik 25.5 kWh gir 100% lik 30.4 kWh...
VW e-Golf 2017

moby666

Jeg har klart å få på nesten 30kwh på en hurtiglader (10-95%). På Kia soul klarte jeg maks 25kwh (5-93%). Hvis det gir noen pekepinn...

psyfoon

Sitat fra: moby666 på tirsdag 28. februar 2017, klokken 22:53
Jeg har klart å få på nesten 30kwh på en hurtiglader (10-95%). På Kia soul klarte jeg maks 25kwh (5-93%). Hvis det gir noen pekepinn...

Det må vel ha vært noe feil med kw-tellingen på den laderen du brukte? Ellers vil det si netto kapasitet rundt 35kWh og brutto på oppimot 40kWh hvis man legger inn sikkerheten på bunn og topp. Så store avvik fra fabrikantens oppgitte 28kWh kan jeg ikke begripe at det er uten at noen andre der ute har oppdaget det samme?
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

moby666

Se på slutten av videoen til Teslabjørn, der ser du at det er fylt på 29kwh, hvis jeg ikke tar helt feil.

Esp1gr1

Det går vel et par kWh til oppvarming og elektronikken under fyllingen; samt at det er noe tap på veien til batteriet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Polar White Hyundai IONIQ med teknikkpakke, skinnseter, vinterhjul og hjemmelader bestilt 5/9-2016, levert 29/11-2016.
Audi e-tron 50 Advanced Business Galaxy Blue bestilt 29/11-2019, levert 20/3 2020

andreaBGO

Hyundai ikke sier noe om netto batteri, men jeg personlig regnet ut at ioniq har minst 27kwh men Teslabjørn har snakket om mer kapasitet.  8)
 

umrath

#6
28 kWh er netto.
Hyundai sier ikke noen ting om brutto kapasitet.

Elmo

Du mangler en ikke.

Hyundai sier ikke noen ting om brutto kapasitet.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

umrath


yhafting

Det finnes vel ikke noe objektivt mål på batterikapasitet for biler- så batterikapasiteten er vel det bilen tillater at du bruker.

Det er klart det er en grense for hvor mye man kan stappe inn eller trekke ut, men det er en glidende overgang på når det skader batteriet. Så hvor produsenten setter grensene vil variere. Med batterier laget med samme teknologi, så sier kanskje vekta mer om kapasitetsforskjeller og angitt kapasitet/vekt noe om hvor forsiktige produsenten har vært.

Hvor fort spenningen stiger ved lading (ved samme temperatur) vil selvsagt også kunne si noe om kapasiteten, men det kan gi store avvik å sammenligne to enkeltladninger der man fullader et batteri samtidig med at man benytter oppvarming i forskjellig grad, eller batteritemperaturen varier mye.(f.eks er det ikke veldig rart å fylle 29 kwh på et 28 kwh batteri dersom det var tomt, og så kaldt at man må ha varmen på 1kw den timen man lader)
2021 Energica SS9+ 
2017 Hyundai Ioniq

moby666

Ladingen i videoen til Teslabjørn er utført uten at varmen var på.

Counterpointer

Sitat fra: moby666 på fredag 03. mars 2017, klokken 07:41
Ladingen i videoen til Teslabjørn er utført uten at varmen var på.
Det er jo et tap i plugger og i laderen selv. Det produseres jo varme i selve ladeprosessen som koster strøm. Størrelsen på dette forbruket skal ikke jeg si noe om, men det er der.

eivhelle

Hvis dere sjekker videoen til Bjørn Nyland vil dere se at total lading var på 25.54 KWh for å lade 84%.

84% utgjør 23.5KWh slik at man sitter igjen med 8,4% tap under lading, som er helt normalt.

https://www.youtube.com/watch?v=wb3gJ8fWW5g
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Øyvind.h

Er det vanlig med nærmere 10% tap ved DC lading?

10% tap er ikke unormalt ved AC lading, men aldri hørt om så høye tall for DC lading?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

eivhelle

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. mars 2017, klokken 12:12
Er det vanlig med nærmere 10% tap ved DC lading?

10% tap er ikke unormalt ved AC lading, men aldri hørt om så høye tall for DC lading?

Hvis vi litt forenklet antar at batteriet har samme varmekapasitet som vann, så kreves det rundt 2,3KWh å øke temperaturen på 200 liter vann (tilsvarende 200kg batteri) med 10 grader. Så det er ikke urimelig å anta at det går bort en del energi i varme når man hurtiglader med høy effekt.

Måling via VCDS kabel på e-golf viser en temperaturøkning på 9 grader i batteriet når en lader ca. 80% kapasitet med 40KW.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA