Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva ville dere gjort og hvorfor ? :)

Startet av Grumle, lørdag 27. mai 2017, klokken 12:10

« forrige - neste »

Grumle

Hei.

Har nylig kjøpt en 5 seters 2000mod Berling som har gått 125k. Gått igjennom kvitteringer å sett at det er byttet rundt 8 celler opp igjennom historien til denne bilen.


Dum som jeg var leste jeg meg ikke opp om psa før kjøp og med den lange turen med biltralle for å hente bilen tok jeg meg heller ikke tida til å teste rekkevidden.

Kjøpte bilen for 38k.


Da jeg fikk bilen i Februar i år, hadde den stått fullladet i en lengre periode så på min første tur kom ladelampen på rund 40% og gimp mode etter det. . rekkevidden var ca 2 mil.

Fant da dette forumet å begynte å lese meg opp og konkluderte med at jeg hadde flere defekte celler og begynte straks å lete etter delebil.

Sendte også melding til forrige eier "som forøvrig bare hadde hatt bilen ett halvt år før han fant ut at rekkevidden ble for liten for hans bruk" spurte om han ville gi tilbake 5k på kjøpssummen for å sponse i til en delebil, siden han hadde skyld i at batteriene hadde stått fullladet så lenge.

Fikk ikke svar på melding og ikke tok han tlf da jeg forsøkte å ringte. Søkte han deretter opp på fb og sende han en pm. Jeg så at han hadde åpnet meldingen og lest den, svaret var blokkering^^

Kontaktet deretter han som hadde hatt bilen i mange år før han jeg kjøpte den av, som tipset meg om å prøve flere opp og utladninger for å se om det hjalp. og etter noen turer så jeg forbedring så nå går bilen ca 5-6 mil på en lading og ladelampen kommer på mellom 10-20% alt etter hvor hard jeg er på gassen mot slutten.

Jeg og ungene har blitt mere å mere glad i den lille praktiske bilen så har bestemt meg for å ikke heve kjøpet.

Har derfor kjøpt en 99 mod Peugeot 106 som har gått 61k for å ha tilgang til deler.

Hvilke deler dere ville tatt vare på fra 106'n og er det er noe spesielt man må tenke på før man begynner å demontere bilen ?

Men hovedspørsmålet mitt er om det er lurt å sette batteripakkene fra 106'n rett inn i Berlingoen og heller ha de pakkene som har gått lengst som reserve celler ? :)


elektrolux

Lever heller bilen tilbake til selger.

Du har inntil 5 års reklamasjonsrett på feil og mangler som ikke er oppgitt, og defekt batteri er definitivt en alvorlig feil.

Du har også betalt 10X mer enn normal verdi på disse bilene i den stand du har fått den.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Grumle

Har vurdert fra og til om hva jeg burde gjøre, men slo det i fra meg da bilen nå har fått "normal" rekkevidde og reklamasjon ofte virker vanskelig. Har jo betalt noe penger i transport og omreg også.

Har du noe historikk på reklamasjonsforsøk av elbiler pga feil på batteri ?

Hvordan går man eventuelt frem i en sånn sak der selger tydeligvis ikke ønsker å samarbeide ?

elektrolux

Blir i siste instans rettsak.

Sliter med en slik sak selv på en bil jeg kjøpte i 2011. Blir forhåpentligvis rettsak i år....

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

torle

Er ca 1,5 år siden jeg gav opp min tid med Partner, den hadde på slutten rekkvidde på 7mil, og ladelys ved 5-10%. Den tiden batterier var i orden lå rekkevidden +-10 mil og ladelys kom rett ved eller litt under 0%.

Så i mine øyne må her noen nye batterier i din! Ellers så var det en fin bil til og fra, pass på børster og se til at motore/gir holdes fri for oljelekasjer.

Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

Grumle

Takker for svar torle og electrolux!

Gidder ikke starte den lange prosessen med reklamasjon så må bare bite i det sure eplet å innse at man har gitt alt for mye for bilen, men er jo ikke sånn at man går bankrupt av 40k uansett, så da får man bare prøve å gjøre det beste ut av det :)


Tror jeg kommer til å putte alle cellene fra 106'n inn i Berlingoen og heller ha cellene som har gått lengst i reserve så får jeg krysse fingrene for at den får litt lengre rekkevidde :)




OleV

Batterierne i 106'eren er i en 11 bloks kasse og en 6 bloks kasse samt 3 i motorrummet. = 20 blokke. I Berlingo har du en 11 og 2 6-er kasser samt 4 i motorrummet. =27 blokke
Der kan være en ide i at have ca 50/50 af de gamle og nye.
Men test dem alle, f. Eks med Biltemas billigste startbatteritester. De må ikke synke mere end ca 0.3 V ved belastning, i hvert fald helst det samme alle.
Svage batterier skal ikke anvendes og hvis de ikke holder over 6 V er de ikke gode nok. Og alle have nær samme spænding.
Mvh. Ole
Clio electrique x 2
Saxo  x2
Berlingo x 1

Grumle

Takker for god info! :) Tester man batteriene når de er fullt oppladet ? Kan jeg teste batteriene i 106'n på samme måte da de ikke har vært i bruk på en måned ca, eller bør dem få noen opp og utladninger før test ?

torle

#8
Da jeg benyttet en slik Biltema tester foretrakk jeg at batteriene var tappet før en begynte (10%-20%rest) Etter hvert fikk jeg fatt i en mer avansert tester CBA og en CBA Amplifyer http://www.westmountainradio.com/cba.php som kan kjøre battriet ned mens det logges.
Begynn med å måle hver enkelt kasse del på respektivt antall batterier 6-4-11 og tror du raskt vil finne hvor du har problemer.
Hurtigmåten er så å bytte de batteriene som ikke holder spenningen. Den lange veien er å teste hver enkelt blokk. Lade opp en og en blokk teste hvor mange Amp du får ut for så og bare bruke de beste. Skal dette utføres på 27 blokker så går det mye tid. Den mere usikre metoden er å gå via spenning, først finne kassen med blokker som ikke holder "rett" spenning og så bytte de som er dårlige til blokker som holdr spenningen.
Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

Elmo

#9
Sitat fra: torle på onsdag 07. juni 2017, klokken 06:35
Da jeg benyttet en slik Biltema tester foretrakk jeg at batteriene var tappet før en begynte (10%-20%rest)


Jeg støtter det. Absolutt maks 40% for batteriet skal være veldig dårlig for at ikke holder spenningen rimelig greit ned dit.
Og nede i under 20% vil mange av dårlige batterier måle bare 5volt selv uten belastning.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA