Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte bremseskiver, tips

Startet av pwb, lørdag 27. mai 2017, klokken 15:12

« forrige - neste »

pwb

Da byttet jeg skiver etter snart 83.000 km. Skivene satt jo som f... men presset de ut med skruer og det gikk veldig fint. Prøvde først med skruer i de små hulla i skivene, men da sprakk det bare rundt skruehullene. 12mm skrue og mutter fungerte glimrende. Skru litt, roter, skru litt osv. osv. Men som vanlig er man irritert fordi man dro på billigtema og kjøpte dritt nok en gang. Kjøp skruer og muttre av god kvalitet for dritten på billigtema er og blir bare dritt.


tomrh

Du har veldig mye mer rust enn jeg som har kjørt 130.000..  :o

Tips: beskytt med zinkspray ved hvert hjulskift.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

CitB59EL

Tips for å få av rustne bremse skiver: Bruk hammer å slå i ytterkant av skiva-det er dette som jeg gjorde når jeg jobbet på verkstedet. Min 600 gram-gjerne 1,5 kg i tyngde. Men husk hørsels vern og verne briller da dette bråker mye og biter spretter av skiva! Fikk alltid av skivene som hvor fa... de satt. De må byttes etter på dog i de fleste tilfeller. 

pwb

Sitat fra: CitB59EL på søndag 28. mai 2017, klokken 07:42
Tips for å få av rustne bremse skiver: Bruk hammer å slå i ytterkant av skiva-det er dette som jeg gjorde når jeg jobbet på verkstedet. Min 600 gram-gjerne 1,5 kg i tyngde. Men husk hørsels vern og verne briller da dette bråker mye og biter spretter av skiva! Fikk alltid av skivene som hvor fa... de satt. De må byttes etter på dog i de fleste tilfeller.

Ble prøvd med hammer og også liten slegge, men etter 10-15minutter og svette uten at de hadde flytta seg en mm så gadd jeg ikke mer siden jeg er lat og tok det heller på den enkle måten.

CitB59EL

Skjønner. Holdt på lenge noen ganger på verkstedet å men er enklere å få kraft bak slaga via bil i lufta på bukken en på gulvet. Har du bremset jevnlig? Vi har C-zero å jeg prøver å bremse hardt min 1 gang pr uke året igjennom men ser jo ut som skivene ruster svært fort-ikke i nærheten så rask rusting på B klassen sine skiver som jeg gjør det samme bremsing med.
På El Berlingoen (72000 km) er skivene i orden enda takket være hard bremsing året igjennom. Noe rust på 1 bak skive er det enste jeg har sett ved hjul skifte. 

elektrolux

Lurt triks det der.

Neste gang sitter ikke bremseskivene fast for da har du brukt fett på anleggsflaten til hubben. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Malawi

Har du god tid, kan du bruke litt olje, feks brukt motorolje og ta på rundt kantene med en børste. Trengs ikke mye. La det stå og trekke inn en dag eller to, og det er mye lettere å få av fastrustne deler siden oljen trekker inn i rusten.

AmocoCadiz

Sitat fra: tomrh på søndag 28. mai 2017, klokken 00:38
Du har veldig mye mer rust enn jeg som har kjørt 130.000..  :o

Tips: beskytt med zinkspray ved hvert hjulskift.
Tipper han kjørt i og rundt Oslo,
saltsmørja de bruker på veiene her de siste årene kryper og ruster opp absolutt overalt!

pwb

Kjører tur/retur Oslo hver dag ja. En annen positiv ting med å bytte bremser er at jeg plutselig fikk 6-7km lenger rekkevidde.

lenny36

Jeg måtte ty til vinkelsliper for å få av bremseskivene mine


Sent from my iPhone using Tapatalk

65lars

Sitat fra: lenny36 på lørdag 03. juni 2017, klokken 10:42
Jeg måtte ty til vinkelsliper for å få av bremseskivene mine

Sent from my iPhone using Tapatalk

Uffda, dette høres vanskelig ut, og virker relativt dramatisk, jeg må passe på at jeg ikke trenger å bruke vinkelsliperen min til dette.  Olje.  Banke, Olje litt mer... ?
:)
Trilling, bestilt KIA

elekTrond

@65lars: Hvis du er i stand til å sette inn alt av gjenger og anleggsflater med kobberfett, alupasta, olje etc. har du kommet langt. Evt. betale noen for å gjøre det for deg. :+1:

Det er lite som er kjipere å skru på enn rusten eksos og bremsedeler som har satt seg. Noen knekte skruer og bolter er i tillegg ekstremt dyre og/eller arbeidskrevende å erstatte.  :-1-:
'13 Mjau

tomrh

#12
Ja, det preventive er utrolig viktig. Og igjen, sinkspray beskytter godt, mine bremser ser mye bedre ut etter 130' km enn på flere nye biler som har gått en vintersesong. Det er fordi sink ligger lavere i spenningsrekka, og brukes opp først slik at stålet ikke ruster. Se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26542.msg466358.html#msg466358 for bilder.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

65lars

Takk, nå som det er sommer og tørt, skal jeg ta min egen service mht. alt dette, før jeg tar bilen inn til min første Forhandler-service, etter to år og kanskje 6K km.  :-)

Sitat fra: elekTrond på onsdag 14. juni 2017, klokken 21:32
@65lars: Hvis du er i stand til å sette inn alt av gjenger og anleggsflater med kobberfett, alupasta, olje etc. har du kommet langt. Evt. betale noen for å gjøre det for deg. :+1:

Det er lite som er kjipere å skru på enn rusten eksos og bremsedeler som har satt seg. Noen knekte skruer og bolter er i tillegg ekstremt dyre og/eller arbeidskrevende å erstatte.  :-1-:
Trilling, bestilt KIA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA