Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf 2011, starter ikke. 12V batteri ok.

Startet av Hanz, onsdag 22. februar 2017, klokken 22:44

« forrige - neste »

Hanz

Har en mulig "dyr og skummel" feil på min Leaf. Garantien er nettoppp gått ut...  :-(  Vil ikke starte, gir bare en del feilmeldinger og uvanlige klikkelyder og andre lyder. Bilen har gått 80.000, har 11/12-batteri og har ellers vært en god bil. Har prøvd ymse tips jeg har funnet her på forumet uten resultat. Kranbil hentet bilen og kjørte den til Vestfold Auto i Tønsberg, men etter noen dager og tusenlapper der (byttet bla. 12V batteri) må de gi opp. De ber meg om å få fraktet bilen til BNH i Sandvika siden de er de eneste i Norge(?) som kan reparere på hovedbatteriet.  Et tidlig tips fra BNH var at "noe inne i batteriet" måtte byttes. Estimert pris et sted mellom 15 og 85-tusen (!!!)
Bilen er "norsk" og skal ifølge service-loggen til Nissan ha fått alle nødvendige FW-oppdateringer.
Foranledningen til at den ikke ville starte: 65% batteri, -5grader, underkjølt regn og tåke, stått i dette i 8 timer, forvarming ble startet med 'app', og bilen ble forsøkt startet før de 15 minuttene var gått. Bilen var da blitt varm, men varmen sluttet å fungere etter at den ble forsøkt startet.

Noen som har noen erfaringer med no' slikt ?   Tips om uavhengig bra verksted ?

Her er feilkodene fra LeafSpy :

>C118C 0109 ABS EV/HEV System BRC-126
( tar ikke med alle som det står "OK None ----> ..."  foran.)
>C1A6E 0109 BRAKE EV/HEV System BR-146
>C1A70 0109 BRAKE Control System System BR-160
P3176 00C0 EV/HEV Inverter Condenser EVC-238
P311C 00C0 EV/HEV High Voltage Sys EVC-204
2011 Leaf
2019 i-Pace

JBS

#1
Du har søgt på mynissanleaf ?
Her er mindst en som har samme fejl.

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=21776

Haven't find any info about this specific problems but two forum threads with similar symptoms;

mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=30&t=21508
where the precharge is blown and short out and as I understand a fuse in the dc/dc junctionbox is also blown.

elbilforum.no/forum/index.php?topic=18109
which got the same brake/abs errors but not the ev/hev and ends up changing a relay/contactor in the battery box and "sofware upgrade" a the nissan workshop.
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Trekkoppbil

Sitat fra: Hanz på onsdag 22. februar 2017, klokken 22:44
Noen som har noen erfaringer med no' slikt ?   Tips om uavhengig bra verksted ?
Elbilmek pleier å finne fram til en feil, når det er noe galt.

Hanz

Takk for tips !

Bilen er nå på veien igjen, kjapp og god service fra BNH !  :)
Helt billig ble det ikke, siden garantien var ute for 3 måneder siden. Hovedbatteriet måtte demonteres/åpnes og en "Box assy-junction no2" til kr. 5641,-+mva måtte byttes. Dermed kom hele "moroa" på kr.16200,- inkl. mva.
( I tillegg til det noe unødvendige 12V batteribyttet som Vestfold Auto gjorde før de ga opp: kr.3127,- )
Jeg spurte BNH om hva de mente om dette med forvarming via app/ ikke tilkoplet lader / starte bilen mens forvarming pågår:  Svaret var noe nølende, men de antydet lengre levetid på denne koplingsboksen, hvis man unngikk problemstillingen....
2011 Leaf
2019 i-Pace

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA