Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forsikring Tesla

Startet av Anita78, søndag 19. februar 2017, klokken 15:09

« forrige - neste »

alda

Sitat fra: HenryJac på tirsdag 07. mars 2017, klokken 14:19
Trenger man leiebil i forsikringen? I så fall,  så er Frende 450,- billigere igjen uten leiebil.
Har du en bil nr. 2 du klarar dig med om du måste vara utan Tesla'n i några veckor på försäkringsreparation? I så fall är valet enkelt... Annars kan det väl vara bra att ha, men kolla upp hur många dagar du har det inkluderat i försäkringen - det kan variera mellan bolagen.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

o.b.lix

Leiebil trenger man kun når du krasjer bilen og den står på verksted for reparasjon - og du er avhengig av bilen.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Lynet

Sjekket DNB i dag, de skulle ha 18800! Det er over det dobbelte av hva jeg har i dag hos if.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

ApeX

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 07. mars 2017, klokken 13:34
Sitat fra: ApeX på tirsdag 07. mars 2017, klokken 11:13
Det vil uansett som regel være en fordel å ta skaden gjennom forsikringen, da forsikringsselskapet gjerne oppnår en bedre pris på reparasjonen enn det Ola Dunk vil få.

Eller kanskje det er motsatt?
På generell basis så er det slik at forsikringsselskapene har avtaleverksteder hvor kundene styres. Dette sikrer verkstedene en jevn flyt av arbeid, og til gjengjeld får forsikringsselskapene rabatterte priser.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

ApeX

#34
Sitat fra: HenryJac på tirsdag 07. mars 2017, klokken 14:19Trenger man leiebil i forsikringen? I så fall,  så er Frende 450,- billigere igjen uten leiebil.

Hvorvidt du har behov for leiebil eller ikke beror på hvor avhengig du selv er av bilen. Om du for en periode fint kan greie deg med kollektivtrafikk hvis bilen må på verksted, eller du har en bil nr. 2 som kan brukes, så er det jo ikke noe must.

Husk også at det heller ikke er noen garanti for at motpartens forsikringsselskap vil dekke leiebil for deg, selv om det er motpart som har ansvaret for skaden.

Selv synes jeg det er veldig kjekt å ha en leiebil dersom jeg blir stående uten bilen for en periode. Det blir for min del rimelig ukurant med kollektivtrafikk til skole/barnehage og til treninger. Leiebilsdekningen koster ikke all verden heller. Skulle det være slik at jeg kan greie meg uten leiebil når jeg likevel har valgt dekningen, så får jeg en kontantkompensasjon for hver dag bilen står inne til rep istedet.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

keepitsimple

Personligen forstår jeg ikke hvorfør man betaler ekstra for leiebil. Eneste grunnen til å tegne en forsikring er for å dekke noe du ikke kan dekke selv. Det burde være over 100 000 hvis du vurderer/eier en Tesla. Det finnes også alltid forbrukslån hvis du er uheldig og ikke har pengene akkurat da. Da kan du se tilbakebetaling av gjelden som en forsikringspremie.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

nilsen_79

Risikerer man ikke med Tesla at den blir stående lenge på verksted/lenge før den blir reparert sammenliknet med andre bilmerker. Jeg hadde det i tankene da jeg valgte leiebil.

tkjoerlaug

Ikke nødvendigvis. I Trondheim er det Toyota som tar alle karosseri/lakkskader, som typisk er forsikringssaker.

eadie

Sitat fra: eadie på torsdag 23. februar 2017, klokken 20:00
Forsikring på Tesla har blitt rådyrt nå. Alle forsikringsselskapene har økt sine priser pga mange skader, spesielt glasskader. De sier kvaliteten på Tesla er overraskende dårlig.

På min S85, 2014, med 16000km og 75% 5 år bonus, fellesgarasje, kasko, 4000 egenandel, økte premien fra 5100 til 8700 hos Tide.
Har aldri hatt skader på noen bil.
Min økning er på massive 70% !!!
De sier det skyldes my klassifisering av Tesla fra bl.a Lloyds, som gjør forsikringen mye dyrere.
Og samarbeidet mellom TOCN og Tide ble sagt opp, som i seg selv gjorde prisen en del dyrere (var en meget gunstig avtale).

Jeg har gravd litt, og ikke funnet 16000km/år under 8000kr hos noe selskap, og jeg burde være et forsikringsselskaps drømmekunde


Sent from my iPhone using Tapatalk


Da gikk jeg for Frende sitt tilbud. Maks bonus, 12000km pr år, 4000 egenandel, etc. Klarte å krafse det ned i ca 7600 kr pr år inkl leiebil. Helt greit. Noen hundrelapper ekstra for 16000km pr år.

Fortsatt mye dyrere enn de vel 5100kr /år jeg hadde hos Tide før de økte prisen så innmari.
Men, takken jeg gir til de er å flytte alle forsikringene mine til Frende.
So long, Tide!
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

TorR

Det er en OK pris, men hvorfor så lav egenandel? Er det ikke mer logisk med høy egenandel med så kort kjørelengde?

Ellemelle

Leiebil er vanligvis et enkelt regnestykke. Du får et gitt beløp pr dag i et gitt antall dager. Hos meg var det vel maksimalt 400 kroner pr dag i 10 dager om jeg ikke husker feil.

Var jeg interessert i å betale mange hundrelapper ekstra pr år for å kunne spare 4000 kroner hvis jeg skulle få behov for en bitteliten leiebil en eller annen gang? Nei.

Hvis det er motparten sin skyld, og du har behov for bil i reparasjonstiden, så har du rett på leiebil uansett. Og da var det ingen beløpsgrense for min del, ihvertfall.

turfsurf

Det er ikke sånn at man har rett på leiebil uansett hvis det er motpartens feil. Forrige gang vi hadde leiebil via forsikring (motpartens feil), så hadde vi leiebil for 800,-/dag i tre uker. Litt mere en 4k...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ellemelle

Nei ikke uansett, men når motparten er skyld i skaden, så holdes denne ansvarlig for alle tap du blir påført. Har du et reellt behov for leiebil, så er dette et tap du blir påført. Disse er selvsagt ikke begrenset av vilkårene i din egen forsikring.

Hvis du selv er skyld i skaden (eller ikke har reellt behov for leiebil når motparten har skyld), så gjelder betingelsene fra ditt eget forsikringsselskap.
Jeg gjorde en kjapp prissjekk hos Gjensidige, og der var leiebil-tillegget på 1000 kroner pr år.
I vilkårene står det at da får du "leie en bil i VW Polo-klassen i inntil 10 dager".

En VW Polo koster ikke særlig mer enn 4K for 10 dager.

ApeX

#43
Det er nok ikke helt riktig det du skriver i forhold til Gjensidige. Forsikringen dekker leiebil gruppe B via Hertz i rep tiden i inntil 30 dager, dersom du foretar rep hos et avtaleverksted. Velger du ikke å benytte avtaleverksted er det 10 dager som gjelder. Du kan også tegne 'bil pluss' dekning. Da får du leiebil inntil gruppe P, og dekning for leiebil i 30 dager uavhengig av om du reparer hos avtaleverksted eller ikke.

Når det gjelder at motpartens forsikringsselskap dekker leiebil dersom motpart er ansvarlig, så er det slik at leiebil i hovedsak dekkes dersom du påføres et økonomisk tap som følge av å være uten bil. Det at du påføres en ulempe ved at det f.eks blir vanskelig med å komme seg til diverse aktiviteter, eller at du må bruke kollektivtrafikk for en periode, er ikke i seg selv nok til at du kan kreve leiebil dekket. Som skadelidt har du også en tapsbegrensningsplikt å forholde deg til.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

Ellemelle

Ja, de som synes det er greit å gjennomføre en 30-dagers reparasjon på den lokale Mekonomen fremfor merkeverkstedet, kan ha Poloen i 20 dager ekstra, det er riktig :) (det er Gjensidige selv som skriver "VW Polo-klasse")

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA