Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kvalitet på kartdata - spesielt fartsgrenser blir dårligere?

Startet av jevel, fredag 19. april 2024, klokken 18:34

« forrige - neste »

jevel

Siste kartoppdatering raserte kvaliteten på underlaget som bilen bruker for å bestemme hastighet totalt her for min del. Mange plasser insisterer bilen på at det er 100 i 80-soner, noe som selvfølgelig bare er å justere ned igjen. Verre er det når den plutselig bremser hardt ned da den tror det er 50-sone i en 80- eller 90-sone.

I en tunnel jeg kjører hver dag til jobb har det plutselig nå dukket opp to 50-soner i følge bilen. Samme i 80-sonen midt på E6 der det aldri har vært noe som helst.

Ekstremt frustrerende at de klarer å ødelegge noe som var ganske så mye bedre enn det konkurrentene hadde i alle fall i 2019 når jeg bestilte min.

Noen som har tatt seg bryet med å finne ut hvordan man kan rapportere feil og faktisk gjort det?

Toalmar

Sitat fra: jevel på fredag 19. april 2024, klokken 18:34Siste kartoppdatering raserte kvaliteten på underlaget som bilen bruker for å bestemme hastighet totalt her for min del. Mange plasser insisterer bilen på at det er 100 i 80-soner, noe som selvfølgelig bare er å justere ned igjen. Verre er det når den plutselig bremser hardt ned da den tror det er 50-sone i en 80- eller 90-sone.

I en tunnel jeg kjører hver dag til jobb har det plutselig nå dukket opp to 50-soner i følge bilen. Samme i 80-sonen midt på E6 der det aldri har vært noe som helst.

Ekstremt frustrerende at de klarer å ødelegge noe som var ganske så mye bedre enn det konkurrentene hadde i alle fall i 2019 når jeg bestilte min.

Noen som har tatt seg bryet med å finne ut hvordan man kan rapportere feil og faktisk gjort det?
Det var jo kjedelig at du opplever at kartdata blir dårligere, slik skal det ikke være.
Nå har ikke jeg siste utgave, men har syntes at når det har kommet en oppdatering så har jeg ikke sett noe forskjell i det hele tatt.
Når det gjelder 100 soner så har bilen min alltid endret fra den sonen den var i ogopp til 100 når jeg har kommet på en vei som er definert som motorvei.

Mercedes bruker kart fra HERE og jeg ville brukt linken under for og melde feil

https://mapfeedback.here.com/#/report
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Orbit

Du kan også bidra til rettinger direkte på https://mapcreator.here.com/ (må lage en konto). Da ser du hva de har i databasen i dag. Feilen kan allerede være rettet der selv om bilen ikke har fått den oppdateringen ennå (biloppdateringene ligger typisk et halvår på etterskudd).

Du kan også legge inn rettings-forslag hos Vegvesenet (litt trøblete brukergrensesnitt), som er der Here og andre henter norske kart fra. Rettinger der vil etterhvert komme på de fleste platformer og bilmerker - men tar også en god del tid. For kommunale veger vil Vegvesenet ofte henvise deg til å kontakte kommunen direkte, da det er de som må gjøre endringen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

eisa01

Bør og prøve å reklamere, og kreve refusjon av arbeidstid hvis du må rette kartet selv :)

Er forøvrig et problem med alle biler, er bare krav om at fartsgrensene skal være riktige 90% av tiden.

jevel

Takk for info!

Vært inne og snoket i underlagene fra Here! ja, men der er det 80 gjennom hele tunellen. Må være MB sitt eget system som tuller til "oppå" Here! Statens VV har også 80 i hele tunnelen.

Grosor

Det er ikke alt jeg forstår med hvordan den velger hvilken fartsgrense den skal vise...

Jeg har ikke videreført kartoppdatering etter de 3 inkluderte år og har dermed ikke fått nye kart siden i fjor, men opplevde nå en «ny» 100 sone hvor bilen helt korrekt har vist 70 de 4 årene vi har hatt den.

Det gir ingen mening med mindre det er noe kartlag eller underliggende databaser som oppdateres uavhengig av selve kartet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA