Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye strøm tilsvarer en tkm?

Startet av spirrevipp, fredag 17. februar 2017, klokken 10:00

« forrige - neste »

spirrevipp

Kanskje et dumt spørsmål, men jeg ble litt nysgjerrig på hvor mange kWh jeg ladet på Supercharger på en typisk langtur til Flensburg.

Forbruk per km varierer jo selvsagt utifra hvor tung jeg er på labben, men typical km visningen er vel utifra et antatt fast forbruk per km? Førte logg over hvor mange km (typical) som ble ladet på hver stopp, og ønsker å regne det om til kWh.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

GOS

#1
Sitat fra: spirrevipp på fredag 17. februar 2017, klokken 10:00
Kanskje et dumt spørsmål, men jeg ble litt nysgjerrig på hvor mange kWh jeg ladet på Supercharger på en typisk langtur til Flensburg.

Forbruk per km varierer jo selvsagt utifra hvor tung jeg er på labben, men typical km visningen er vel utifra et antatt fast forbruk per km? Førte logg over hvor mange km (typical) som ble ladet på hver stopp, og ønsker å regne det om til kWh.

Det avhenger av hvilken type bil du har. Min S85 rwd må tilføre 200wh for å få øket batterikapasiteten med 1 tkm. Jeg skriver bevist "tilføre" for det er lade tap, og dette er avhengig av hvordan du lader (SC, 230 V, 400V og amperstyrke).

Men når jeg kjører så vil bilen rapportere ett forbruk på 190 wh per redusert typical km. Dette fordi det ved typisk vanlig kjøring vil være ca 5% tap i indre energi i batterieet.

Jeg vet ikke helt hvordan for eksempel, S85D er, men jeg tror den har ca 185 istedenfor mine 200.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

spirrevipp

Takker, jeg har en S90D. Forsøker meg på 190 wh per typical km i regnearket mitt og ser hvordan det slår ut.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA