Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ulyd i forstillingen ved kjøring i dumper

Startet av Toalmar, torsdag 16. februar 2017, klokken 17:15

« forrige - neste »

Ferry

Skjønner skepsisen. Problemet er at du har større grunn til å være skeptisk til andre biler. i3 har lite feil.

turfsurf

Har litt klunkelyder over fartsdempere på vår og. Har vært der siden ny (50kkm),tror det bare er slik den er. Har ellers vært lite trøbbel med bilen, selv om jeg har ett par garantisaker på gang.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Sitat fra: Electricity på lørdag 25. november 2017, klokken 11:55
Sitter og skal kjøpe ny bil i løpet av en ukes tid, i3 har vært høyt oppe, men tråder som dette pluss korrosjon og diverse annet gjør meg litt skeptisk.

All biler ruster. Rust behandling sinker prosessen men stopper den ikke. Det er generelt lite feil på i3.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Toalmar

Jeg angrer ikke på at jeg kjøpte I3. Er blitt bil nr 1 her hjemme. Vår MB C-klasse stv står for det meste parkert


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Toalmar

Har vært på verkstedet igjen, men det var ikke noe å gjøre sier de.
Jeg har fått låne en I3 av forhandler som jeg har kjørt en dag, denne hadde også ulyd, men den var ikke så lett å få frem som på min.
tilfeldigvis tok jeg tak i mitt høyre framhjul og ristet i det her om dagen, en høy klunkende lyd hørtes. Det kjentes akkurat ut som når man har slakk i hjullageret.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Ingeniøren

Sitat fra: Toalmar på søndag 31. desember 2017, klokken 23:43
Har vært på verkstedet igjen, men det var ikke noe å gjøre sier de.
Jeg har fått låne en I3 av forhandler som jeg har kjørt en dag, denne hadde også ulyd, men den var ikke så lett å få frem som på min.
tilfeldigvis tok jeg tak i mitt høyre framhjul og ristet i det her om dagen, en høy klunkende lyd hørtes. Det kjentes akkurat ut som når man har slakk i hjullageret.

Vet ikke hvor mye du røsket men pleier å gjøre dette hver gang jeg skifter hjul. Henger igjen fra den gang jeg tok all service på bilen selv som en del av denne. Har ikke merket noen slikt, så jeg ville ikke gitt meg med verkstedet, evnt tatt det opp med et annet. Skal ikke være slik..
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Toalmar

#111
Ulyden er dessverre ikke bedre, men heller værre. Den er spesielt hørbar fra høyre framhjul under kjøring. Når bilen står stille er det mulig å fremtvinge en ulyd i forstillingen på høyre side ved at man tar tak i hjulet å rister det. Legger ved ett par linker til video som man kan høre ulyden på.
Jeg har saken fortsatt oppe hos forhandler, men der står det pr i dag.
BMW Norge har jeg også vært i kontakt med noe som har visst seg å være svært vanskelig. Uansett så har de i hvert fall besvart min siste henvendelse, kanskje pga at jeg besøkte de på torsdag men at personen visstnok ikke var tilstede.
Svaret fra de i saken er at sånn er bilen jeg har kjøpt. Dette er produktstandarden på BMW I3.

https://www.flickr.com/photos/143254602@N06/38536996925/in/dateposted-public/

https://www.flickr.com/photos/143254602@N06/38536972455/in/dateposted-public/

Eventuelt kan de ses også her





Hva mener dere om lyden her?

Jeg vet det er en gruppe på Facebook for BMW I3, jeg har ikke Facebook så jeg får ikke fulgt med eller lagt ut noe der dessverre.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Egil Fonn

Høres ut som slakk i noe. Sjekk også at det ikke ligger noe løst og skrangler i frunken. Få en til å hjelpe deg med å riste i hjulet mens du sjekker for slakk i barekuler, hjullager, stag og fjæben. Er bilen din kjørt langt?
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Toalmar

Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 13. januar 2018, klokken 09:30
Høres ut som slakk i noe. Sjekk også at det ikke ligger noe løst og skrangler i frunken. Få en til å hjelpe deg med å riste i hjulet mens du sjekker for slakk i barekuler, hjullager, stag og fjæben. Er bilen din kjørt langt?
Er en slakk ja, det er helt klart. Er ingenting løst i frunken det er selvsagt sjekket. Problemet ligger i støtdemper eller tårnlageret, mest sannsynlig i støtdemper.
Bilen har rullet ca 24000 kilometer.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

02jan

Da har klunkelydene ( slik som tolmar beskrev i#111.) .

På min 21 år gamle Audi (som også jeg kjører på røffe veier), har jeg en klunkelyd i året. På i3 har jeg på enkelte veier hatt ca 1000 klunk pr.km.

Disse lydene er nå helt borte ! Har ingen lyder selv kjøring på telehiv ,harde fartsdumper.
Så etter 90.000 km , byttet jeg selv bremseklossene etter det ble det jammen stille.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Toalmar

Etter at verken forhandler eller BMW Norge ga meg noe svar selv med flere purringer så måtte finne en løsning på noe av problemet mitt. Tok kontakt med en annen forhandler og forklarte problemet for de. Bilen ble satt inn og de sjekket den. Da den ble hentet fikk jeg beskjed om at hjullageret på høyre side var skiftet. I tillegg så ble jeg forklart at traversen var konstruert på en sånn måte at på vinterstid kunne det bli isklumper i den som laget noe støy. Selve hjullagerskiftet hjalp ikke, men jeg la merke til at etter bilen sto inne for en lengre vask rett før jeg skulle levere den på verkstedet så ble lyden mindre, så dette med isklumper og traversen kan være noe av forklaringen. Ettersom ulyden fortsatt var der så snakket jeg i Gjen med de og foreslo at de skulle sjekke støtdemperen. De sa at en ansatt hadde samme ulyd i sin bil når man tok tak i hjulet på samme måte som min og ristet det. Jeg fikk beskjed om at de ville skifte støtdemperen på den før de eventuelt gjorde noe mer på min bil. Etter litt tid så kontaktet jeg verkstedet igjen og fikk tilbakemelding om at støtdemper byttet hadde vært positivt. Det ble satt opp ny time til min bil og støtdemperen ble byttet. Ulyden når man tar tak i hjulet og rister det er nå borte.
Om problemet er løst er jeg ikke helt sikker på for jeg tror man dessverre må beregne litt litt lyder fra forstillingen på disse bilene.
for min del har jeg i hvertfall funnet ut at det finnes forhandlere som ønsker å løse problemer, er mottakelig for forslag og er imøtekommende.  :+1: :+1: :+1:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Ingeniøren

Kan det ha noe å gjøre med at reklamasjoner betales av importør, og de har sikkert gode priser og ikke er så lukrativ business som oss...?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Toalmar

Jeg tror ganske sikkert forhandler ikke får dekket dette og sier derfor at det ikke er noe å gjøre.
Når jeg da kontakter den andre så kan det være de får dekket byttet av støtdemper for andre gang. Uansett så er det for meg uintresesant om de får dekket dette eller ei, da jeg har garanti og en støtdemper skal holde mer en hva de har gjort hos meg.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA