Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading hjemme stopper etter kort tid

Startet av sfinxern, lørdag 26. mai 2018, klokken 14:24

« forrige - neste »

sfinxern

Hei,

Vi har alltid ladet vår i3 i garasjen på vanlig schuko kontakt med 16A (lader på 13A).
Men for et par dager siden så stopper ladingen etter kort tid. Ladekabelen lyser rødt (se bildet under). Når jeg resetter kabelen, så starter den igjen og alt lyser grønt før den plutselig stopper igjen.

Er det kabelen det er noe galt med? Lader en Tesla på samme måte også uten noen problem.

Vennligst ingen diskusjon rundt at jeg lader på vanlig schuko og ikke følger boka, dette skal bygges om nå i sommer :+1:.

Takker for svar.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

sfinxern

Tror kanskje jeg har funnet synderen. Når jeg inspiserte ladekabelen mot bilen og bilens ladepunkt, så ser jeg at ladepinne øvers til høyre på bildet under er «trykket» lengre inn enn de andre. Når jeg ser på kaderen, så ser det ikke ut til at det skal være slik. Hmm.

Skjønner ikke hvordan dette kan ha skjedd. Kan det ha skjedd vedbruk av hurtiglader som kan ha vært defekt eller fått seg litt juling? Er kjerringa som kjører denne og den blir for det aller meste bare ladet hjemme.

På bilen
Du kan ikke vise dette vedlegget.

På laderen
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

jkirkebo

Sitat fra: sfinxern på lørdag 26. mai 2018, klokken 14:24
Hei,

Vi har alltid ladet vår i3 i garasjen på vanlig schuko kontakt med 16A (lader på 13A).
Men for et par dager siden så stopper ladingen etter kort tid. Ladekabelen lyser rødt (se bildet under). Når jeg resetter kabelen, så starter den igjen og alt lyser grønt før den plutselig stopper igjen.

Er det kabelen det er noe galt med? Lader en Tesla på samme måte også uten noen problem.

Vennligst ingen diskusjon rundt at jeg lader på vanlig schuko og ikke følger boka, dette skal bygges om nå i sommer :+1:.

Takker for svar.

Jeg tipper på jordfeil i området. Om du har måleapparat, sjekk spenningen fra begge faseledere mot jord. Skal ligge på ca. 130V.

Ref. neste innlegg, den pinnen skal være slik. Det er pilotsignalet, pinnen er kortere fordi dette signalet skal brytes før strømforbindelsen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Orbit

Jeg har hatt samme symptom et sted jeg ladet, med samme type bil og kabel. Da var problemet manglende jording, dvs jordet kontakt som ikke var koblet til jord i underfordelingen. Det er riktignok litt rart at det plutselig skal ha blitt slik, men ting beveger seg i varmen, og kan ha vært dårlig tilskrudd ved installasjon. Men jeg tror, uten å være 100% sikker, at det for meg var symbolet for stikkontakt som lyste rødt, ikke symbolet for laderen.

Prøv å måle om det er forbindelse mellom jord i det stikket du bruker, og jord ved hovedinntaket i huset. Dersom du rekker frem med en skjøteledning fra ladestikket tilbake til inntaket, er det lett å måle mellom jord for disse. Bør være godt under 1 Ohm mellom jordpunktene.

Har du prøvd med noe lavere enn 13A? Kanskje det er laderen som går varm?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ingeniøren

#4
Sitat fra: sfinxern på lørdag 26. mai 2018, klokken 14:35
Tror kanskje jeg har funnet synderen. Når jeg inspiserte ladekabelen mot bilen og bilens ladepunkt, så ser jeg at ladepinne øvers til høyre på bildet under er «trykket» lengre inn enn de andre. Når jeg ser på kaderen, så ser det ikke ut til at det skal være slik. Hmm.

Skjønner ikke hvordan dette kan ha skjedd. Kan det ha skjedd vedbruk av hurtiglader som kan ha vært defekt eller fått seg litt juling? Er kjerringa som kjører denne og den blir for det aller meste bare ladet hjemme.

På bilen
Du kan ikke vise dette vedlegget.

På laderen
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Skal være slik. En av pinnene som gir signal om å slippe på strøm får først kontakt når de strømførende pinnene har kontakt. Om ikke ville det gnistre noe som ikke er bra.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rav4_EV

SitatSkal være slik. En av pinnene som gir signal om å slippe på strøm får først kontakt når de strømførende pinnene har kontakt. Om ikke ville det gnistre noe som ikke er bra.

Feil, Ingeniøren. Det er Kirkebø som har rett. Det er i frakoblingmomentet den korte signalpinnen har noen misjon. Ved tilkobling er det en større sekvens som skal oppfylles før det åpnes for strøm.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

sfinxern

Hei og takk for alle svar :+1:!

Da vet jeg hvert fall at kabel og ladepunkt på bilen er som den skal. Jeg ladet forøvrig min Tesla i natt på samme stikk. Det gikk uten problemer. Skal forsøke å lade i3'n igjen på samme sted og hvis den stopper igjen, så skal jeg prøve å ladee den mot et annet punkt i huset vårt.

Kan det være ladekabelen som har blitt defekt da? Eller er det lite sannsynlig?
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Orbit

Du kan jo også prøve å lade Tesla'en på i3-kabel og omvendt. Dersom alle kombinasjoner som ikke involverer i3-kabelen fungerer, peker jo ting i retning av feil på den kabelen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Rav4_EV

Det er nok ladeklumpen som er defekt. Har kikket på en slik tidligere og enheten går i feil fordi den tror at sensoren i støpselet varsler for høy temperatur.
Dette er en designfeil og ikke defekt sensor.
Forøvrig er det en reklamasjonssak, ellers kunne du bare klippe bort støpselet og sette på et nytt.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

sfinxern

Har forsøkt å flytte litt om og prøve andre ladepunkt. I dag gikk det godt over to timer på et annet ladepunkt, men så kuttet laderen ut igjen.

Det spørs nok om det er ladekabelen som er ferdig. Jeg skal ringe BMW i morgen og høre hva de sier. Den er jo ikke 2 år enda og bør vel vare lengre enn som så? Bilen har gått snart 20 000km og vi har primært ladet hjemme, så det er jo ikke all verden det.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Ingeniøren

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 27. mai 2018, klokken 09:01
SitatSkal være slik. En av pinnene som gir signal om å slippe på strøm får først kontakt når de strømførende pinnene har kontakt. Om ikke ville det gnistre noe som ikke er bra.

Feil, Ingeniøren. Det er Kirkebø som har rett. Det er i frakoblingmomentet den korte signalpinnen har noen misjon. Ved tilkobling er det en større sekvens som skal oppfylles før det åpnes for strøm.

Sikkert riktig, men tror og det er veldig greit at denne pinnen ikke får kontakt før kontakten er skikkelig i. Har opplevd noen ganger at jeg trodde den var på plass men det manglet noen mm slik at led'n ikke ble grønn. En liten dytt var nok.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA