Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ulyd i forstillingen ved kjøring i dumper

Startet av Toalmar, torsdag 16. februar 2017, klokken 17:15

« forrige - neste »

Toalmar

Har en dunkelyd i forstillingen tror jeg.
Denne kommer spesielt ved kjøring over f. eks fartsdump eller i en annen form for dump eller vaskebrett. har hørt lyden fra jeg hentet bilen, men trodde først det var relatert til noe som lå rommet foran. Da jeg tok vekk dette trodde jeg lyden skulle bli borte, men det gjorde den ikke.
Jeg tok kontakt med forhandler tidlig i uken og fikk time i dag. Da jeg skal hente bilen får jeg beskjed om at dette er noe som er der pga måten bilen er konstruert.
Jeg mener ganske sikkert dette ikke var på de 2 bilene jeg prøvekjørte før jeg handlet.
I tillegg synes jeg det er litt rart at en bil til omtrent 350' skal ha en sånn lyd.
Er dette noe som er kjent for dere andre?  >:(
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Ingeniøren

#1
Sitat fra: Toalmar på torsdag 16. februar 2017, klokken 17:15
Har en dunkelyd i forstillingen tror jeg.
Denne kommer spesielt ved kjøring over f. eks fartsdump eller i en annen form for dump eller vaskebrett. har hørt lyden fra jeg hentet bilen, men trodde først det var relatert til noe som lå rommet foran. Da jeg tok vekk dette trodde jeg lyden skulle bli borte, men det gjorde den ikke.
Jeg tok kontakt med forhandler tidlig i uken og fikk time i dag. Da jeg skal hente bilen får jeg beskjed om at dette er noe som er der pga måten bilen er konstruert.
Jeg mener ganske sikkert dette ikke var på de 2 bilene jeg prøvekjørte før jeg handlet.
I tillegg synes jeg det er litt rart at en bil til omtrent 350' skal ha en sånn lyd.
Er dette noe som er kjent for dere andre?  >:(

Jeg har hatt det samme i høst, lyd ved passering av fartsdempere, men etter at jeg gjorde fullt rattutslag i p-huset på jobb og det kom et skikkelig klunk, har det vært stille. Tro det kan være lageret i øvre del av fjærbenet som lager litt lyd iblandt. Dette er lagert som gjør at du kan dreie på fjærbenet og hjulet. Mulig det kan gå litt tørt og et stort rattutslag kan fordele smøringen i lageret på ny.

Prøve å gjøre fullt rattutslag noen ganger på asfalt slik at det går litt krefter i fjærbenet så løser det seg kanskje slik som hos meg  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Toalmar

Skal prøves ut ja. Takk for tipset


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Smbob

Samme her, bilen har kjørt ca 300 mil og mener lyden ikke var tilstede når bilen var helt ny.
Hentet vår bil fra verksted i dag. Måtte få sjekket opp en følelse av ulyd ved kjøring på "vaskebrett" og brostein. Det ikke ble finnet noe feil. Prøvekjørt og funnet i orden. Det var "vanlig" at man kunne høre/oppleve lyd og at det at kunne minne om feil i forstilling, men at det var "oppheng/støtdempere som jobbet"? Helt normalt sier dem.
Polstar 2 - Moon
BMW i3 120Ah - 2019 Melbourne Rød
BMW i3 94Ah - 2018 Marathon Edition (solgt)
BMW i3 94Ah - 2016 Protonic blue (solgt)
BMW 525d xDrive

Toalmar

Sitat fra: Smbob på torsdag 16. februar 2017, klokken 21:12
Samme her, bilen har kjørt ca 300 mil og mener lyden ikke var tilstede når bilen var helt ny.
Hentet vår bil fra verksted i dag. Måtte få sjekket opp en følelse av ulyd ved kjøring på "vaskebrett" og brostein. Det ikke ble finnet noe feil. Prøvekjørt og funnet i orden. Det var "vanlig" at man kunne høre/oppleve lyd og at det at kunne minne om feil i forstilling, men at det var "oppheng/støtdempere som jobbet"? Helt normalt sier dem.
Da er vi i samme båt. Jeg kommer til å be om å få teste deres demobil for å høre på den.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Smbob

Hold oss oppdatert.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Polstar 2 - Moon
BMW i3 120Ah - 2019 Melbourne Rød
BMW i3 94Ah - 2018 Marathon Edition (solgt)
BMW i3 94Ah - 2016 Protonic blue (solgt)
BMW 525d xDrive

Mr.Zero

Demobilen jeg kjørte var verre enn det min er.... Har rullet 9.000km - og ja det kakler - særlig over skarpe kanter/asfaltskjøter/dårlig asfalt...
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Smbob

Det er nok samme opplevelsen som jeg har på vår. Ikke så mye lyd, men jeg er ekstrem når det gjelder "ulyder" og hadde vel forventet noe annet på i3'n. Ingen av demobilene jeg prøvde før kjøp var slik. Men de hadde sikkert ikke "løsnet" slik en bil gjør etter en stund.
Ellers er det en meget kul småbil. Liker den godt, sett bort i fra...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Polstar 2 - Moon
BMW i3 120Ah - 2019 Melbourne Rød
BMW i3 94Ah - 2018 Marathon Edition (solgt)
BMW i3 94Ah - 2016 Protonic blue (solgt)
BMW 525d xDrive

02jan

Postet på feil tråd- flyttet fra batteribytte.

"Skal ikke være Rakle/klunkelyder fra en forstilling hvis alt er i orden ?

Selv min jeep med bladfjærkonstruksjon gir ingen skranglelyder over farshumper/dårlig vei.

På en moderne bil bør man forvente at delene være ferdig innovert og skrudd sammen på rett måte ?"


Edit 17.02.17

Og forventet ikke at dekkene er en del av støtdemingsystemet på en bil.

Hører jeg klunkelyd over fartsdump, med normal kjøring på en av min 20-50 år gamle bruks/hobby biler, ville jeg tenkte at her er noe utslitt eller galt skjedd og må fixe på det.
Hadde antydninger til klunk, på A6q på 220.000 km, byttet bærearmer, endeledd, støtdempere og fjærer , nå på 320.000km ruller bilen fortsatt knirkefritt over fartsdumpene her.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Smbob

Er ikke ved kjøring over fartsdumper men ved små ujevnheter og "vaskebrett".



Sent from my iPhone using Tapatalk
Polstar 2 - Moon
BMW i3 120Ah - 2019 Melbourne Rød
BMW i3 94Ah - 2018 Marathon Edition (solgt)
BMW i3 94Ah - 2016 Protonic blue (solgt)
BMW 525d xDrive

Toalmar

Er også over noen fartsdumper for meg. grunnen til at det er over noen har med utformingen til de å gjøre
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

02jan

Er det noe løst, defekt i forstilligen vil man med stor sannsynlighet  kunne høre det ved kjøring over fartsdump ( type fartsdump 30 sone, og normal fart).

* hard kjøring over stivfrossene vaskebrett ,type hyttevei, vil lyder framprovoseres uansett tilstand til forestillingen.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Toalmar

Sitat fra: 02jan på fredag 17. februar 2017, klokken 19:29
* hard kjøring over stivfrossene vaskebrett ,type hyttevei, vil lyder framprovoseres uansett tilstand til forestillingen.
Kan vel ikke si jeg er helt enig her. Min andre bil som er en MB C-klasse stv med 4matic har ikke sånne lyder selv om det er vaskebrett. At I3 skulle ha disse lydene overrasket meg. Det som overrasket meg mest er vel svaret fra forhandler etter at de hadde sjekket den.
"Bilens konstruksjon gjør at det vil være sånne lyder"
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Smbob

Det er ikke "premium følelse", men mulig jeg forventer for mye av denne "bybilen".
Om andre har bilen inn for sjekk angående "rakklelyd" i forstilling, så hadde det vært greit å høre hvilken forklaring de får vedrørende ulyden.

Polstar 2 - Moon
BMW i3 120Ah - 2019 Melbourne Rød
BMW i3 94Ah - 2018 Marathon Edition (solgt)
BMW i3 94Ah - 2016 Protonic blue (solgt)
BMW 525d xDrive

02jan

#14
" * hard kjøring over vaskebrett...."  Er kun for å utelukke den type kjøring inn i denne diskusjon. lydene her vil normalt komme fra slag i dekk mot vei  (hvis stivt opsett) og andre lyder som ikke har med forestillingen å gjøre.

vi her diskuterer normal kjøring overvfartsdump o.l , skal kunne gi klakkelyder.

Hvis det er riktig på ny bil, så har jeg unødvendig byttet byttet bærearmer, foringer etc unødvendig for å få mine hobby biler eu godkjent.

Spørsmålet er om lydene kommer i fra forstillingen , eller er det andre løse komponenter ,som kan gi disse lydene.

* edit : for en tid tilbake leste jeg om noen som hadde problem med dårlig festet rør (varmepumpe/ac) under bilen foran, disse ga dunkelyder - ved å feste disse korrekt forsvant dunkelyden. Hvis bilen har vært til sjekk, forutsetter jeg at det er sjekket opp.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA