Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ladestasjon spørsmål

Startet av Håkon77, onsdag 15. februar 2017, klokken 12:02

« forrige - neste »

Håkon77

Jeg har blitt fortalt av elektrikeren at det ikke vil være noe problem å lade fra stikkontakten i garasjen med kabelen som fulgte med Leaf'en. Kabelen står det 10A på så da vil jo det være godt innenfor på en 16A kurs? Det er jo lys og garasjeporter på den samme kursen, men om natten når bilen står til lading er det bare 3 utelamper med led pærer som går i tillegg. Likevel blir det til at jeg setter opp en ladestasjon om det er mulig uten å bytte kabelen (2,5 kvadrat- er det riktig benevnelse for tykkelse på kabel..?) fra huset til garasjen. Jeg har sett litt på denne: http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/16a-1-fase-ladestasjon-type-2-stikk-og-kwt-te?tm=ladestasjoner
I sikringsskapet er kursen sikret sammen alle de andre med ett felles overspenningsvern. Ut i fra det røret tidligere elektrikere har riblet ned på lappen der ser det ikke ut til at det er jordfeilvern på garasjekursen, men jeg vet ikke. Om det er det vil det vel bli kluss med ladestasjonens innebygde type A og det type B vernet? En fagmann får se på det, men vil det gå å sette en sånn ladestasjon på en 16A kurs og er det da mulig å utnytte 16A?
Det store spørsmålet er vel om det ikke på sikt blir to elbiler sånn at man like godt kan legge opp til det. I såfall hvor stor sikring og kabel trengs ut i garasjen for å forsyne to biler på saktelading? Hus og strømnett er fra tidlig 90tall.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Homecast

Hei

Skal du montere opp mode 3 ladestasjon krever det egen kurs. Disse skal ikke kobles på sammen med andre laster.
Sikringer skal ikke belastes 100% over lang tid, produsentene anbefaller 80% varig belastning.
Det vil gi 13A på 16A kurs.

ladestasjonen som linkes til kan benyttes men da med egen kurs i skapet og jfb type B som det står i info om den.

størrelse på kabel varierer, men ofte 4 kvadrat for 16A lading. men om du skal ha flere stasjoner skader det ikke å legge opp en 6 eller 10 kvadrat kabel som senere kan kobles mot 2 stasjoner som ev har lastdeling seg imellom. kosten for større kabel nå er forsvinnende liten, kontra å legge en ekstra kabel senere.
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Håkon77

Da må jeg uansett trekke ny kabel til garasjen og da må jeg grave likevel. Nå er det frost i bakken så jeg får vente til våren med å invitere til dugnad. Får handle inn spader og øl til den tid ::)
Det må da bli en ladestasjon inne i garasjen og en utenfor, men det vil avhenge av pris. Foreløpig har vi bare en elbil som vil bli plugget inn i stikkontakten hver kveld.
Gleden med elbil har liksom ikke satt seg enda da jeg fortsatt venter på de hel#% skiltene og sleden bare står her.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

cra

#3
For å slippe unna med en stasjon kan du jo plassere den rett innenfor porten, slik at kabel kan strekkes under porten og ut når bilen står utenfor? Evt. omvendt, så slipper du inn i garasjen for å nå ladestasjonen de gangene du ikke skal ha bilen inn.

Forutsetter at du kan parkere rett innefor/utenfor garasjen, men det har du kanskje? :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Håkon77

Takker for svar. Jeg får lade videre på stikket og se hva framtiden bringer.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA