Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtiglading i-pace

Startet av Rismyr, tirsdag 14. februar 2017, klokken 15:24

« forrige - neste »

haggen

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 08. juni 2017, klokken 18:58
Tror nok dette betyr nærmere 630 i basispris, med vinterhjul minst 650 (veldig moderat anslått) og så tilleggsutstyr....

Veldig bra med 120 kW lading, synd de eneste laderne som gir dette eies av Tesla!
Kan du utdype dette? Hva ligger i de 30.000,- du forventer over antatt basispris?
Enig i at Vinterhjul sikkert blir 20 lapper.. og kanskje 10 lapper i klargjøring, men de resterende 30?
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

Counterpointer

Sitat fra: haggen på fredag 09. juni 2017, klokken 12:24
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 08. juni 2017, klokken 18:58
Tror nok dette betyr nærmere 630 i basispris, med vinterhjul minst 650 (veldig moderat anslått) og så tilleggsutstyr....

Veldig bra med 120 kW lading, synd de eneste laderne som gir dette eies av Tesla!
Kan du utdype dette? Hva ligger i de 30.000,- du forventer over antatt basispris?
Enig i at Vinterhjul sikkert blir 20 lapper.. og kanskje 10 lapper i klargjøring, men de resterende 30?
Gjerne.

For det første er omregningen gjort etter en tilfeldig valgt kurs, den blir ofte høyere, spesielt når det er noe å tjene for importør/forhandler. Jamf at biler ofte får valutapåslag men ikke reduksjon (jeg har ikke opplevd noe annet enn påslag hvertfall)

Omregningen var også over 600 det var en avrunding, når jeg tar 80 k € i min valutakalkulator i dag så gir det 763 k NOK som x 0,8 = 611 k NOK
Dvs 11 K over

Som regel kommer vrakpant, dokumentavgift, registreringskostnader, frakt fra importhavn, klargjøringskostnader ol mm i tillegg.

Pluss at 20 for vinterhjul er ekstremt moderat antatt.

Det er bare spekulering, så alle er velkommen til å mene noe annet.

Men for å bruke en nylig sammenligning så er Ampera-e priset til 289 k NOK, men de fleste betaler 254 k NOK for å få bilen.

Jeg er mest opptatt av hva jeg faktisk betaler, ikke hva som oppgis som "basispris".

evole

Sitat fra: knut.aulie på fredag 09. juni 2017, klokken 14:22Omregningen var også over 600 det var en avrunding, når jeg tar 80 k € i min valutakalkulator i dag så gir det 763 k NOK som x 0,8 = 611 k NOK
Slik jeg forstår det er prisen på 80.000 € forventet basispris i Tyskland, som har ordinær merverdisats på 19 %.

Regnestykker blir dermed (80.000 EUR / 1.19) x 9,5 NOK/EUR ~ 640.000 NOK.

Stikkkontakt

Sitat fra: evole på fredag 09. juni 2017, klokken 14:32
Sitat fra: knut.aulie på fredag 09. juni 2017, klokken 14:22Omregningen var også over 600 det var en avrunding, når jeg tar 80 k € i min valutakalkulator i dag så gir det 763 k NOK som x 0,8 = 611 k NOK
Slik jeg forstår det er prisen på 80.000 € forventet basispris i Tyskland, som har ordinær merverdisats på 19 %.

Regnestykker blir dermed (80.000 EUR / 1.19) x 9,5 NOK/EUR ~ 640.000 NOK.

Og 9,5 er en historisk sett ekstremt høy Eurokurs.
Det tidligere nrmalnivået på 8  ir en pris som er 100.000 kroner lavere.
Med dagens Eurokurs er det svært billig med nye biler i Norge.
Prisen jeg betalte for min BMW 220xd ,uten avgift omregnet til Euro ,tilsvarer mer enn 30% rabatt i forhold til tysk listepris.

mariowing

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 08. juni 2017, klokken 18:58
Veldig bra med 120 kW lading, synd de eneste laderne som gir dette eies av Tesla!

Det er lov å håpe på at Jaguar blir første bilmerke som inngår ladesamarbeid med Tesla. Musk sa for flere år siden at patentet er åpent og alle er velkomne så lenge de har samme prismodell som Tesla. Og nå som Tesla tar (delvis) betalt for ladingen gjør det kanskje regnestykket for Jaguar enklere siden de ikke trenger å tilby fri tilgang for å få adgang til Tesla nettet.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

turfsurf

Det var vel ikke prisingen som var kravet, men betalingen. Dvs ingen app, RFID chip osv. Og krav til ladehastighet selvfølgelig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TorAtle

Sitat fra: mariowing på fredag 09. juni 2017, klokken 23:34
Det er lov å håpe på at Jaguar blir første bilmerke som inngår ladesamarbeid med Tesla.
Hvis Tesla ønsker mer lading på stasjonene sine kan de lage en adapter fra CCS --> Tesla-plugg. Ikke andre veien. Det er CCS som er standard. Ikke trenger man ladesamarbeid med spesifikke bilprodusenter heller, det rekker at adapteret registreres hos Tesla med et kredittkort slik at man får betalt.

CCS kommer med høyere ladeeffekt, så det trenger vi ikke bekymre oss for.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Counterpointer

Sitat fra: mariowing på fredag 09. juni 2017, klokken 23:34
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 08. juni 2017, klokken 18:58
Veldig bra med 120 kW lading, synd de eneste laderne som gir dette eies av Tesla!

Det er lov å håpe på at Jaguar blir første bilmerke som inngår ladesamarbeid med Tesla. Musk sa for flere år siden at patentet er åpent og alle er velkomne så lenge de har samme prismodell som Tesla. Og nå som Tesla tar (delvis) betalt for ladingen gjør det kanskje regnestykket for Jaguar enklere siden de ikke trenger å tilby fri tilgang for å få adgang til Tesla ladenettverket
Det hadde vært genialt for Jaguar om de hadde tilgang til Tesla superchargere, det ville gitt dem en voldsom markedsfordel også overfor Tesla. Det er jo en stor andel Teslaeiere som ønsker seg et mye mer premium interiør som da ville mer enn gjerne byttet til Jaguar.

bmw2002

Jeg tror ikke hverken Tesla eller Jaguar ønsker at Jaguar bruke Teslas superladere.

Tesla kommer til å få kø på superladerne sine dersom de klarer å nå målet om å produsere så mange biler som Elon Musk hevder.

For Jaguar vil det være negativt for merkevaren dersom kundene skal bruke Tesla ladere.

Personlig lever jeg fint uten Teslas ladere hvis jeg får en bil med bedre komfort, bedre kvalitet fra en produsent som ikke potensielt er konkurs om få år.

HelectriC

Sitat fra: bmw2002 på lørdag 10. juni 2017, klokken 13:58
Jeg tror ikke hverken Tesla eller Jaguar ønsker at Jaguar bruke Teslas superladere.

Tesla kommer til å få kø på superladerne sine dersom de klarer å nå målet om å produsere så mange biler som Elon Musk hevder.

For Jaguar vil det være negativt for merkevaren dersom kundene skal bruke Tesla ladere.

Personlig lever jeg fint uten Teslas ladere hvis jeg får en bil med bedre komfort, bedre kvalitet fra en produsent som ikke potensielt er konkurs om få år.

Du reiser ikke rundt så veldig mye i utlandet kanskje? Jeg tenker det vil bli vanvittig tungvint å komme seg ned i Europa med mange forskjellige CCS-ladeoperatører. Nesten bare Tesla sitt system som funker på langreise. Bare det å ha alle ladestopp i GPS og hvor lenge man trenger å lade hvert punkt er gull verd. Bare for de spesielt interessert å finne ut rute og mulighet å lade med CCS gjennom Europa. Så skal du ha masse forskjellig RFID, apper og kort for å starte lading etc.
Jeg tror både Jaguar og Tesla kan komme veldig godt ut av et samarbeid. Jaguar får en skikkelig USP og Tesla får enda mer kapital å bruke på å bygge ut.
ioniq 5

turfsurf

Betalingsløsningene er jo det som gjør at Tesla er eneste bil for Europaturer foreløpig. Men det skjer jo ting på tvers av landegrensene nå da, forskjellige koalisjoner og nettverk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mariowing

Betalingssystem eller mangel på behovet for det egentlig er det som gjør Tesla genialt. At CCS kommer med høyere effekt er egentlig ganske uinteressant så lenge ikke "alle" eksisterende ladere i Norge oppgraderes samt at det blir en omfattende "roaming" mellom alle/de fleste operatørene i utlandet. Pr i dag må man sette av første ferieuke til research og nedlasting av apper hvis man ønsker å kjøre elektrisk ikke-Tesla sør for Danmark.

Jeg tror det hadde gitt stor opppmerksomhet for både Jaguar og Tesla med et samarbeid. Jaguar er jo en liten produsent av biler selv sammenlignet med Tesla så tror pr effekten er langt større en et eventuelt køproblem.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Stikkkontakt

Sitat fra: mariowing på lørdag 10. juni 2017, klokken 16:40
Jaguar er jo en liten produsent av biler selv sammenlignet med Tesla så tror pr effekten er langt større en et eventuelt køproblem.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hva bygger du dette utsagnet på?
Jaguar produserte ganske nøyaktig dobbelt så mange biler som Tesla i 2016.
Jaguar og LandRover regner forøvrig som et selskap og de levert nesten 600.000 biler i fjor..

Counterpointer

På lang sikt så er det ganske uholdbart at en bilprodusent har egne ladere til bare egne biler.
Hvis bare Volkswagen skulle kunne fylle på Shell hadde det blitt litt spesielt.
Tipper det kommer lovgiving etterhvert som gir alle tilgang, men selvfølgelig til differensiert pris.
Hadde vært supert om Jaguar hadde ledet ann sammen med Tesla, men har liten tro på det.
Går nok heller sammen med de andre europeiske bilprodusentene i deres (planlagte (((sukk)))nettverk).

daktari

Slo meg plutselig at Tesla ikke bare lager biler, men de kan faktisk være et ladefirma (hvis de åpner opp) for å konkurrere med Fortum, Clever etc. Bortsett fra at Tesla har transeuropeisk nettverk, noe ingen andre har. De har vel tenkt dette selv også.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA