Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva blir grunnprisen på I-PACE?

Startet av Sirup, mandag 13. februar 2017, klokken 01:50

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 18. januar 2018, klokken 09:52
Mange X-kunder vil egentlig bare ha en SUV med hengerfeste tror jeg, at de derfra lander på en diger 7-seter i form av Model X skyldes utelukkende at det er det eneste på markedet.

Derfor henter kanskje i-Pace mest interesse fra "Model X"-interessenter enn "Model S"-interessenter, selv om i-Pace nærmere S enn X i størrelse.

Hengerfeste er nok viktig for de fleste av oss X-kjøpere ja, men 750kg kvalifiserer knapt til annet enn sykkelkule ;) For min del ville det betydd at jeg kunne lastet hengeren med hele 265kg nyttelast, mao. passe ubrukelig...

Det er nok også en del som legge stor vekt på Teslas ladenettverk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PionerThink

#211
Har sett litt på målene på de ulike bilene og Tesla sine er jo bortimot 5m lange og 1.96 breie. Det er store biler rett og slett. Har selv hatt X5 E70 som er 10 cm kortere enn Model S og faktisk 3 cm smalere. Samtidig er den jo 10 cm høyere en X'en, så den ruver godt den også! Til gjengjeld kunne den både frakte 3500 kg bak kroken og ha skiboks på taket, i tillegg til 7 seter. Hadde aldri problemer med feriebaggasjen i den når vi skulle på langtur 8) Har i dag en BMW F11 stasjonsvogn som vi lurer på å bytte i I-Pace eller e-tron på sikt før den blir uselgelig :o
Når I-pace da kun er 4,68 cm mot e-trons 4,88 cm så blir jeg litt skeptisk til størrelsen på baggasjerommet på I-pace ??? I tillegg heller takvinkelen relativt mye nedover i.f.h.t de andre, så lastehøyden blir også lavere ::)
Hadde Model S kommet med hengerfeste tror jeg det hadde vært stor mulighet for at vi valgte denne, men komboen av pris og mangel på sådan gjør at den utgår. Model X er stor og har hengerfeste, men man kan jo ikke frakte et presenningsstativ eller materialer på taket en gang pga de fancy dørene >:(
Når BMW ikke gidder å lage en X3i før i 2020/2021 så ser det ut som e-tron stikker av med mine penger i slutten av dette året, selv om det smerter for en BMW-entusiast å gå over til Audi :-[
Edit: Når Audi i tillegg annonserer at man vil bli overrasket over prisen, og da i positiv forstand antar jeg, så tolker jeg det dithen at man faktisk kan få en bil til 600' + som er greit utstyrt i motsetning til I-pace som kommer til å bli enda dyrere ref. diskusjonene her inne :-\
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Ulle

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 18. januar 2018, klokken 10:34
Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 18. januar 2018, klokken 09:52
Mange X-kunder vil egentlig bare ha en SUV med hengerfeste tror jeg, at de derfra lander på en diger 7-seter i form av Model X skyldes utelukkende at det er det eneste på markedet.

Derfor henter kanskje i-Pace mest interesse fra "Model X"-interessenter enn "Model S"-interessenter, selv om i-Pace nærmere S enn X i størrelse.

Hengerfeste er nok viktig for de fleste av oss X-kjøpere ja, men 750kg kvalifiserer knapt til annet enn sykkelkule ;) For min del ville det betydd at jeg kunne lastet hengeren med hele 265kg nyttelast, mao. passe ubrukelig...

Det er nok også en del som legge stor vekt på Teslas ladenettverk.

Enig, ladenettverk og ladehastighet er faktisk superviktig.

Selv om du har 40 mil reell rekkevidde vil hurtiglading være viktig når du feks har kjørt 20 mil til en hytte, men kanskje ikke fikk ladet noe særlig (feks flere i konkurranse om begrenset antall stikk). Da hjelper det fint lite at batteriet er stort om du må stoppe og lade med 50kw de neste 1-3 årene før kapasitet på hurtigladere er økt. Det blir da nesten like mye ladepause i tid som med dagens biler (eks tesla).. blir spennende å se hvor fort det skjer noe på denne fronten.
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

Sirup

Ifølge Jaguar sine sider, så er grunnprisen på I-PACE 599.900kr.

Det må vel kunne sies å være en bra pris for den bilen. Blir spennende å se og prøve dem. Håper dere som har bestilt blir fornøyd.

87,8% av dem som deltok på avstemmingen tippet høyere grunnpris:-)

VW e-Golf
Tesla Model X75

ludwig_holberg

I-Pace knuser rett og slett Tesla for value for money. Tesla blir nødt til å svare - egentlig både med en prisreduksjon, og en oppdatering på interiør/MCU.

Espen Hugaas Andersen

#215
Prisen er sånn ca der den bør være, for en mindre bil, uten meningsfullt hengerfeste og inkludert superlading.

Men Tesla burde nok låse opp mer akselerasjon på i hvert fall 100D. 4,5 sekunder hadde vært bra, uten å redusere differansen til P100D for mye. Krysser fingrene for at det kommer på min bil også.  ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 01. mars 2018, klokken 20:52
I-Pace knuser rett og slett Tesla for value for money. Tesla blir nødt til å svare - egentlig både med en prisreduksjon, og en oppdatering på interiør/MCU.
Er faktisk uenig (og litt skuffet), fordi dimensjonene ser ut for å plassere den et sted mellom Model 3 og X3/Q5, og ser ut for å være uaktuell som hovedbil for oss, ikke en konkurrent til Model S og X. Altså temmelig dyr i det segmentet. Hvis ryktene om at BMW kommer med elektrisk X3 om to år er riktige, så blir nok det en direkte konkurrent til i-Pace.

mariowing

Dyr i hvilket segment? Hvilke andre premium elektriske crossovers sammenligner du med?
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#218
Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 01. mars 2018, klokken 20:52
I-Pace knuser rett og slett Tesla for value for money. Tesla blir nødt til å svare - egentlig både med en prisreduksjon, og en oppdatering på interiør/MCU.
Vent på Model Y for direkte sammenlikning. TMX er mye større.
Skuffet at Jaguar brukte denne "Trumpske" sammenlikningne med TMX i lanseringen, tross alt er I-Pace en mye mindre bil.
https://electrek.co/2018/03/01/jaguar-i-pace-tesla-model-x-drag-race-video/
Model 3 "knuser" strengt tatt I-Pace for "value for money", men er egentlig i et annet segment. Spørsmål er hva man definerer "value for money"?

ludwig_holberg

Value for money i form av:

1) Pris
2) Rekkevidde
3) Kjøreegenskaper
4) Interiørkvalitet
5) Design og teknologi

På disse punktene scorer I-Pace samlet sett så langt over Model X og Model S at det er kun om den ekstra bagasjekapasiteten (eller plass til syv) er en 100% deal-breaker at I-Pace ikke trekker det lengste strået. Det er langt fra alle som kjøper S og X som trenger all bagasjekapasiteten...

Sitat fra: Finnøy på torsdag 01. mars 2018, klokken 23:57
Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 01. mars 2018, klokken 20:52
I-Pace knuser rett og slett Tesla for value for money. Tesla blir nødt til å svare - egentlig både med en prisreduksjon, og en oppdatering på interiør/MCU.
Vent på Model Y for direkte sammenlikning. TMX er mye større.
Skuffet at Jaguar brukte denne "Trumpske" sammenlikningne med TMX i lanseringen, tross alt er I-Pace en mye mindre bil.
Model 3 "knuser" strengt tatt I-Pace for "value for money", men er egentlig i et annet segment. Spørsmål er hva man definerer "value for money"?

geear

1. For høyt i mine øyne. Må sammenlignes med X3/Q5/XC60, akkurat som du kan sammenligne Model X med X5/Q7/XC90.
2. Ampera-e, Kona, Niro, Ioniq knuser den på rekkevidde for penger.
3. Kjøreegenskaper vet du vel ingenting om, med mindre du er journalist som har fått testet den?
4. Interiørkvalitet vet du vel heller ikke stort om? Jaguar og britiske biler generelt er ikke akkurat kjent for kvalitet.
5. Design og teknologi, design er subjektivt, jeg syns den ble altfor mye Honda Civic hatchback, men gleder meg til å se den på veien. Teknologi - hva konkret er det med teknologien den gjør annerledes/bedre enn alle de andre elbilene?

10cm kortere beinplass i baksete enn Model X er ikke bare snakk om bagasjeplass som du beskriver det, for meg betyr det mye for eksempel ved bruk av bakovervendt barnesete og resterende plass i forsetene. Her er det andre ting som også spiller inn, så det må nok prøves før en kan si for mye om det.

Tellus

Forstår ikke denne sammenligningen med Model 3. I-Pace er langt breder og høyere. Hjulavstanden er godt lengre og bagasjerommet mye større.
I-Pace er den mest luksuriøse elbilen man kan bestille. Model 3 er ikke engang i premiumsegmentet. Model 3 konkurrer med Ampera og Konan og Leaf generasjon 2.

ludwig_holberg

Den enkle sammenligningen er slik; ønsker man en elektrisk SUV med akseptabel rekkevidde (sannsynligvis de viktigste kriteriene for de fleste), kan man i dag velge mellom:

I-Pace til kr. 700.000,- (med bedre utstyrnivå).
I-Pace til kr. 600.000,- (med et tilsvarende utstyrnivå som X, tilgjengelig for bestilling om noen måneder?)
Model X til kr. 850.000,-

Og prisdifferansen opp til X blir bare større hvis man begynner å sammenligne med ulike tilvalg.

turfsurf

iPace bør sammenlignes med Model S (5 seter kombi, men mindre bagasjeplass), og har ca samme EPA som en S75. Da blir prissammenligningen helt annerledes.

Men er ganske enkelt for min del, trenger man plassen eller superladenettverket til Tesla har man ikke noe valg, samme om man ønsker å trekke henger av noe størrelse. Utenom det er Jaguar helt klart en aktuell bil for mange.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen Hugaas Andersen

#224
Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 02. mars 2018, klokken 00:21
Den enkle sammenligningen er slik; ønsker man en elektrisk SUV med akseptabel rekkevidde (sannsynligvis de viktigste kriteriene for de fleste), kan man i dag velge mellom:

I-Pace til kr. 700.000,- (med bedre utstyrnivå).
I-Pace til kr. 600.000,- (med et tilsvarende utstyrnivå som X, tilgjengelig for bestilling om noen måneder?)
Model X til kr. 850.000,-

Og prisdifferansen opp til X blir bare større hvis man begynner å sammenligne med ulike tilvalg.
Det er vel mer slik:

1. i-Pace til 600.000 kroner
2. Model X til 675.000 kroner

Forskjellene blir sånn ca disse:

- i-Pace har litt mer rekkevidde
- i-Pace er ca et halvt sekund raskere på 0-100 km/t
- i-Pace kan hurtiglade litt raskere
- Model X har høyere topphastighet
- Model X er betraktelig større
- Model X har hengerfeste
- Model X har elektrisk bakluke, front- og bakdører
- Model X har 20" felger, i-Pace 18"
- Model X har glasstak
- Model X har sotede bakruter
- Med Model X får man benytte ferdig utbygget nettverk med raske hurtigladere.
- Med Model X får man autobrems i høy hastighet, blind spot assist
- Med Model X får man innfellbare sidespeil med dimming og minnefunksjon
- Med Model X får aktiv luftfjæring
- Med Model X får man Homelink
- Med Model X får man 16,5 kW innebygget lader, iPace 7 kW
- Med Model X får man 17" skjerm, i-Pace 12,3"
- Med Model X får man garanti på 8 år/ubegrenset antall km for batteri/drivlinje, mens det er 8 år/160.000 km for batteriet i-Pace. Drivlinjen har samme som resten av bilen, 5 år/100.000 km (samme som Tesla).
- Med Model X kan man få levering før sommeren
- Med henvising til Model X får man 4000 kroner i kreditt hos Tesla
- Med henvisning til Model X får man ubegrenset superlading (verdi ~2500 kr/år med moderat bruk)

Model X er *betraktelig* bedre utstyrt, og henvisning gjør at forskjellen i pris effektivt bare er noe sånt som 50.000 kroner.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA