Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil og Beboerparkering

Startet av Sil, lørdag 11. februar 2017, klokken 10:56

« forrige - neste »

Sil

Hei,
Jeg vil prøvekjøre en elbil (Kia Soul EV) i 24 timer, og må parkere det i en sone med beboerparkering.
Kunne jeg parkere inne sonen uten avgift? Sonen ligger i Oslo.

Unnskyld for dårlig norsk - jeg er en engelskmann.
2019 Hyundai Ioniq EV (Teknikkpakke, skinnseter, Platinum Silver Metallic)

Orbit

I områdene med beboerparkering i Oslo, er det normalt mulig å parkere mot betaling i 2-3 timer. Når du kjører elbil (uten beboerkort), må du forholde deg til denne parkeringstiden (altså maksimum antall timer for betalende biler som står på skiltet ), men selve parkeringen er gratis siden det er elbil. Du må også bruke parkeringsur eller lapp i vindet som viser tidspunktet da du parkerte.

Så ja, du kan parkere der gratis i begrenset tid, så lenge som det er lovlig for vanlige biler å parkere der mot betaling.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Sil

Tusen takk!

Jeg skal parkere etter klokka seks, fordi avgift slutter klokka åtte.
2019 Hyundai Ioniq EV (Teknikkpakke, skinnseter, Platinum Silver Metallic)

jensma

Når prøveordningen i Oslo nå skal videreføres og utvides, så står det at elbiler og hydrogenbiler ikke trenger beboerkort. Regner med at det da gjelder på samme vilkår som om man hadde beboerkort. Spent på hvordan det vil fungere.

https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/
e-Golf (2015)

Orbit

I første omgang kommer det til å bli litt mer tilgjengelige ladeplasser på dagtid. Det er mye pendlerparkering med elbil som bruker ladeplassene til ren parkering, da det er 2 timer maksimal parkeringstid på vanlige plasser, mot opp til 16 timer på ladeplasser. For de elbiler som nå bare trenger en parkeringsplass, blir det bedre å parkere på beboerparkering uten tidsbegrensning i det hele tatt (og dermed unnå å flytte bilen flere ganger i løpet av arbeidsdagen). Så spørs det i hvor lang tid det tar for ikke-lokale er kjent med dette......

I områder i nærheten av større etablerte ladeparkeringer, f. eks Vika ved Aker Brygge, kommer det til å bli et stort press av pendler-elbiler i boligområdene. På ladeparkeringen der er det nå makismalt 3 (?) timers parkeringstid, så de fleste av de ~50 elbilene som nå driver stolleken gjennom dagen vil heller trekke opp i boligområdet bakenfor.

Totalt blir det ca 30.000 parkeringsplasser som kommer under beboerparkeringsordningen. Etter den nye parkeringsforskriften som trer i kraft fra 1.1.2017, skal da det finnes 6% ladeplasser (~1800 plasser) - eller alltid være en ledig plass dersom dette kan oppnås uten å bygge ut til 1800. I dag er det vel under 1/3 av dette utbygd. Hvordan har kommunen tenkt å rekke dette (har spurt dem skriftlig tidlig i år, uten å få svar trass purringer.....), og hvilke sanksjoner kommer mot kommunen for et evt forskriftsbrudd?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

Snakket med saksbehandler med ansvar for elbiler i dag, i kontekst av utrulling av beboerparering i Oslo. Men var igjennom en del andre Oslo-spesifikke moment når jeg først hadde ham på tråden. Oppsummert:

  • 6% ladeplasser i beboerparkeringsområdene vil ikke være på plass til nyttår når den nye paragrafen i parkeringsforskriftene trer i kraft. Men planen er at dette kommer  i løpet av 2018, basert på økt bevilgning til utbygging som nylig ble vedtatt.
  • Kommunen vil også begynne å sette opp semihurtige ladestolper.  :+1: Effekt vil være avhengig av hvor mye som er tilgjengelig fra Hafslund i området. Lading vil være mot betaling. Området rundt Knud Knudsens plass (St. Hanshaugen) ble nevnt som et eksempel.
  • De er kjent med at biltellingen under Akershus ikke fungerer helt som den skal. Underleverandør skal prøve å få dette på plass. Det er også en forskriftsending på gang (i effekt om noen få dager) som gjør at de vil begynne å bøtelegge parkering utenom oppmerkede plasser i anlegget (som gjøres av mange de få gangene jeg har vært innom i det siste)
  • Beleggstelling generelt på ladestopler i byen er problematisk fordi mange ikke kobler til kabel (som ville automatisk gjort det synlig sentralt at stolpen var i bruk). Men de er klar over at belegget er vesentlig høyere enn online-status tilsier. Håpet er at beboerparkering (med gratis og tidsubegrenset parkering for elbiler) vil gjøre at de som ikke trenger lading heller velger en ordinær plass fremfor en tretimers ladeplass...... gitt de er klar over de nye reglene da, mange er pendlere utenfra beboerparkeringsssonen og vet kanskje ikke om dette.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jensma

Hva er definisjonen på en pendler? Det står at også de som har firmabil eller eller leasingbil kan søke. Firmabil blir dermed igjen et attraktivt gode for alle med arbeidsplass i sentrum.

Jeg forstår ikke helt hvordan elbilordningen skal fungere i praksis. Dersom man ikke trenger P-bevis av noe slag, så betyr det at absolutt alle elbiler kan stå på disse plassene 24/7? For det er ingen makstid på beboerparkering?
e-Golf (2015)

Orbit

Dersom du både er folkeregistrert innenfor beboerparkeringssonen og har en bil registrert på deg selv, får du automatisk innvilget søknad om beboerparkering. Opplegget for pendlere og firmabiler er for dem som bor innenfor, men hvor det trengs manuell saksbehandling til for å sjekke opplysningene.

For å få pendlerstatus må du ha en pendlerleilighet innenfor beboerparkeringssonen (selv om du er folkeregistrert et annet sted). Bor du innenfor sonen og har firmabil (og derfor også betaler ekstra skatt for denne), vil du få beboerkort selv om bilen da er registrert på leasingfirma eller lignende (så lenge dette er "din" bil). En "håndverkerbil" vil det derfor ikke være mulig å få beboerkort til, selv om du 'disponerer' denne. Bor du utenfor sonene, får du naturlig nok ikke beboerkort, uansett biltype.

For elbiler blir det som tidligere: Du kan parkere gratis på alle kommunale plasser i Oslo, så lenge du følger tidsbegrensningene på skiltet. Maksimaltiden fjernes nå i beboersonene, både for de som betaler og elbiler. Håpet er vel at elbilpendlere ikke skal ty til undøvendig bruk av ladeplasser, når de egentlig er ute etter gunstig parkering. Siden ladeplassene ennå vil ha tidsbegrensning, vil det nå bli bedre å parkere på tidsubegrenset beboerparkering.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA