Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan lade døde batterier

Startet av bosonic, torsdag 06. januar 2011, klokken 23:52

« forrige - neste »

bosonic

En YouTube video i min smak;
http://www.youtube.com/watch?v=XoA9PEP9Pzs
- Klart budskap
- Under 2min
- Får en til å trekke på smilebåndet ;D

Dette må bare prøves! Hva med å lage en versjon som lader mobilen?

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Baltor

Bra, og da jeg så på den fant jeg denne
http://www.youtube.com/watch?v=Ja2TXbkDI2I&feature=related
hvordan skremme døde NiCad tilbake til tjeneste :D
Kan vel neppe brukes på Saft celler..?
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

El rayo

#2
Sitat fra: Baltor på fredag 07. januar 2011, klokken 00:31
Kan vel neppe brukes på Saft celler..?
Det kan være to forskjellige ting han prøver å gjøre her.

1. Sjokklading av et batteri som er OK, men utladet så mye at en smart originallader ikke vil lade pga faren for eksplosjon.
Anbefaler heller lading med konstantstrømlader av komplett pakke med C/20 i 24 timer med temperaturovervåking. Avbryt dersom batterit blir lunkent.

2. Forsøk på å fjærne (brenne bort) store krystaller som har trengt gjennom isolasjonen mellom platene og kortsluttet cellen. Ca 10% sjans for å lykkes. 50% sjans for eksplosjon. Funker ikke på våte celler som Saft STM100-5 MRE i PSA og Th!nk, bare på lukkede celler.

Vi har heller ikke mulighet til å komme til hver enkelt celle uten å ødelegge kassa.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

#3
Jeg var innom en gadgetbutikk på Schipol for noen år siden, og fikk kjøpt en mobiltelefonsveivegenerator.  Den virker, men dette ser langt mer effektivt ut. ;D

Når det gjelder å vekke døde celler har jeg med hell sjokkladet med kondensator.
Den begrenser seg til å gi et sjokk som brenner av kortslutningen. Etter noen sjokkbehandlinger vil det begynne å bli spenning på cellen, og en vanlig lader gjør resten av jobben.

En kondensator på 2-5000 mikrofarad med 12-24 volt vil gi et tilstrekkelig sjokk til å brenne av store krystaller som kortslutter cellen. :o
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

runlud@gmail.com

Sitat fra: hens på fredag 07. januar 2011, klokken 16:36
Jeg var innom en gadgetbutikk på Schipol for noen år siden, og fikk kjøpt en mobiltelefonsveivegenerator.  Den virker, men dette ser langt mer effektivt ut. ;D

Når det gjelder å vekke døde celler har jeg med hell sjokkladet med kondensator.
Den begrenser seg til å gi et sjokk som brenner av kortslutningen. Etter noen sjokkbehandlinger vil det begynne å bli spenning på cellen, og en vanlig lader gjør resten av jobben.

En kondensator på 2-5000 mikrofarad med 12-24 volt vil gi et tilstrekkelig sjokk til å brenne av store krystaller som kortslutter cellen. :o

Hvordan bruker man denne kondensatoren i praksis?
Hvor mye strøm skal den lades med?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA