Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nye Ford Focus 2017

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 08. februar 2017, klokken 11:54

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Ford kommer med en oppgradert versjon av Focus. Nok en gang mangler det litt for å bli en stor-selger, men det nærmer seg.

http://www.ford.kvernelandbil.no/Nyheter/Detaljer/875/ny-elbil-fra-ford-mye-bil-for-pengene

For meg ser dette fremdeles ut som en Compliance Car, dvs. en elbil ford ikke lager fordi de tror på det, men fordi de blir tvunget til det. Håpet er nok ledelsen i Ford skal kunne si: Vi lager elbiler, men ingen vil kjøpe dem, så da er det tull å lage elbiler.

Det ser ut som om bilen fremdeles vil bli bygget som en bensinbil, eller "glider", der man i ettertid setter inn elektrisk drivlinje og batteri. Batteriet blir plassert i bagasjerommet og tar dermed opp mye plass.

Det positive er at batterikapasiteten økes til 33.5 kWt noe som er på linje med Leaf sin nåværende versjon. Bilen vil leveres med CCS hurtiglader.

Av andre ting Ford tydeligvis synes er imponerende er at elbilen får en unik grill i fronten, elektrisk justerbare og automatisk innfellbare sidespeil, samt trinnløs automatisk girkasse.

Noe sier meg at Ford har ligget i koma de siste 10 årene, og prøver å lage en elbil som skal konkurrere med Think og Kewet!

Pris blir 233.000, men de som har kjøpt bil hos Ford, vet at sluttsummen blir mye høyere.

Som Ford eier (S-max), er jeg ikke særlig imponert over Ford og særlig Røhne&Selmer sine forhandlere og verksteder.

Moralen blir vel da: Velkommen etter, men dette holder ikke i 2017.

Lars C. Krogenæs
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Anders Jensen

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 08. februar 2017, klokken 11:54
Ford kommer med en oppgradert versjon av Focus. Nok en gang mangler det litt for å bli en stor-selger, men det nærmer seg.

http://www.ford.kvernelandbil.no/Nyheter/Detaljer/875/ny-elbil-fra-ford-mye-bil-for-pengene

For meg ser dette fremdeles ut som en Compliance Car, dvs. en elbil ford ikke lager fordi de tror på det, men fordi de blir tvunget til det.

Det ser ut som om bilen fremdeles vil bli bygget som en bensinbil, eller "glider", der man i ettertid setter inn elektrisk drivlinje og batteri. Batteriet blir plassert i bagasjerommet og tar dermed opp mye plass.

Det positive er at batterikapasiteten økes til 33.5 kWt noe som er på linje med Leaf sin nåværende versjon. Bilen vil leveres med CCS hurtiglader.

Av andre ting Ford tydeligvis synes er imponerende er at elbilen får en unik grill i fronten, elektrisk justerbare og automatisk innfellbare sidespeil, samt trinnløs automatisk girkasse.

Noe sier meg at Ford har ligget i koma de siste 10 årene, og prøver å lage en elbil som skal konkurrere med Think og Kewet!

Pris blir 233.000, men de som har kjøpt bil hos Ford, vet at sluttsummen blir mye høyere.

Som Ford eier (S-max), er jeg ikke særlig imponert over Ford og særlig Skrøne&Selgmer sine forhandlere og verksteder.

Moralen blir vel da: Velkommen etter, men dette holder ikke i 2017.

Lars C. Krogenæs


Om du bor på Østlandet, så vil jeg anbefale Follo Autoco i Ski. siden du ikke virker videre fornøyd med RS..

Har selv handlet 3 biler der siden 2011. Har det vært noe med bilene så har de ordnet opp uten videre diskusjon.
kan trøste deg med å si at jeg har hatt mine besøk der ute.. på et tidspunkt så ofte at de hadde loggen klar når jeg kom til skranken.. :):)

Hadde litt trøbbel med Elfocus som ikke var så glad i Veisaltet.. noe du sikkert har hørt om/lest om her inne.

Men når det gjelder å ordne opp for kunden så er de bokstavelig talt helt overlegne.

Selv når Ford Norge nektet å ta ting på garanti så ordnet de opp. Det er ikke så rent lite Ford Norge nekter å rydde opp i. Lakk som flasser , rundt på bilen F.eks. om du opplever det så kjør på med forbrukerkjøpsloven etc. gjerne sitere litt fra produktansvarsloven også. for Ford Norge vet at kan kunden den så er det ikke langt å gå før saken blir tatt litt lengre opp i systemet. det erfarte de med meg.

Merk deg at dette med problemene på reklamasjon/garanti har vært med Ford Norge ikke Follo Autoco.

At Ford er akterutseilt på Elbil er jeg i grunn enig med deg i.

mvh

Anders
Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

tutti

#2
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 08. februar 2017, klokken 11:54
Pris blir 233.000, men de som har kjøpt bil hos Ford, vet at sluttsummen blir mye høyere.
Det er bra at vi får flere biler å velge mellom!

Det over skjønte jeg ikke. Er det ikke stort sett lagerbiler som selges i Norge?

Video fra CES 2017:

https://www.youtube.com/watch?v=OuVeMN9yhSc

gigafactory

Ser ut som en fin bil, hadde solgt masse i 2015 hvis bagasjerommet ikke hadde en gedigen batterisvulst.

bno

#4
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 08. februar 2017, klokken 11:54

Noe sier meg at Ford har ligget i koma de siste 10 årene, og prøver å lage en elbil som skal konkurrere med Think og Kewet!

Moralen blir vel da: Velkommen etter, men dette holder ikke i 2017.

Lars C. Krogenæs

Veldig bra innlegg fra Lars dette og som støttes til fulle. Ford burde ikke få lov til å dumpe denne bilen inn i det subsidierte Norske markedet for å selge flere fosiller. Dette er og blir en tullebil som den første og nesten sidestilles med tulebilen til Mercedes.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: bno på lørdag 11. februar 2017, klokken 09:06

Veldig bra innlegg fra Lars dette og som støttes til fulle. Ford burde ikke få lov til å dumpe denne bilen inn i det subsidierte Norske markedet for å selge flere fosiller. Dette er og blir en tullebil som den første og nesten sidestilles med tulebilen til Mercedes.

Jeg synes absolutt Ford må få lov til å selge Focus i Norge. For mange vil el-Focus være en bil som dekker et stort behov. Bilen er sikkert god å kjøre, har OK rekkevidde og nå hurtiglading. Bagasjerommet er lite, men for de som skal pendle, uten behov for bagasjeplass vil det være et rimelig og greit kjøp.

Vi trenger flere elbiler å velge mellom, ikke færre. Så blir det opp til den enkelte å ta kvalifiserte valg i forhold til sitt behov.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

moby666

Bagasjerommet er vell på høyde med i3, soul, eup og trillingene?

nr1rayner

Den gamle Focus er oppgitt til 237 liter. Det er vel ikke håp for at det øker nevneverdig på den nye
http://www.cars-data.com/en/ford-focus-electric-specs/70375

Trilling 166 liter
E-Up 250 liter
I3 260 liter
Soul 280 liter
Leaf 370 liter


Men, så er jo liter bare liter.
Kan være lettere utnyttbart i en bil enn en annen...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tutti


Lars C. Krogenæs

#9
Legger ved bilde av bagasjerom, eller manglende bagasjerom.

Selv Buddy har jo større bagasjerom enn dette.

Og til de av dere som ikke vet hvordan Kewet/Buddy ble laget, så var det dansken Knud Erik Westergaard som ville lage en en enkel bil som skulle tilfredsstille 2 enkle krav: Bilen måtte kunne frakte 2 kasser med Øl og det måtte være plass til 2. Han begynte derfor med bagasjerommet når han lagde bilen. I Focusen har man tydeligvis glemt bagasjerommet...

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

bno


nr1rayner

Prøvesatt den gamle Focus i dag (for første gang), den nye blir jo egentlig kliss lik så..
Har nå hatt -13 Tekna i 2 år. Herlig å kjøre den, men det var noe helt annet å sette seg inn i Focusen!
Satt i sjåførstolen i ca 2 min, vet ikke helt hva det var som gjorde det.. Bare et generelt bra inntrykk, her var det virkelig godt å sitte, pent dashbord osv osv. En bil jeg virkelig kunne trivdes godt i  :D

Eneste minus jeg har med den nye Focusen er da den beryktede kassa i bagasjerommet.
Som regel kjører jeg alene med sekken og matpakken, men når hele familien skal ut på tur spørs det at man måtte belaget seg på å kjøre dieselbrakka litt mer enn vi gjør i dag..
Skulle jeg skiftet ut Leafen nå ville det blitt 30kwh Leaf, Ioniq, nye e-Golf (men helst ikke) eller den nye Focusen.
Etter dagens prøvetitt på Focusen hadde den stått HØYT på lista, så nei bno, det er ingen tullebil.

6,6kw lader, QC og app er på plass

EPA-rekkevidde ca 175 km
NEDC-rekkevidde ca 230 km
Ikke akkurat klasseledende, men kan ikke si at de ligger langt bak i leksa mot dagens elbiler heller.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

MrBacardi

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 18. februar 2017, klokken 00:38
Skulle jeg skiftet ut Leafen nå ville det blitt 30kwh Leaf, Ioniq, nye e-Golf (men helst ikke) eller den nye Focusen.
Etter dagens prøvetitt på Focusen hadde den stått HØYT på lista, så nei bno, det er ingen tullebil.

Min opplevelse er akkurat som din her. Vi var nettopp gjennom dette selv ifbm ved å velge bil nr 2 her.

Det sto mellom E-Golf, Leaf, Nye Focus og Ioniq.

Focusen føltes veldig fin ut innvendig, lav pris, men at de fortsatt har batteriet bak ble showstopper.
Dagens E-Golf har litt kort rekkevidde
Nye E-Golf + Ioniq har for lang leveringstid for oss

Dermed sto Leaf 30 kWh igjen. Bra pris, rekkevidde og plass, så vi valgte den nå.

Men hadde Focusen hatt bedre batteriplassering så hadde vi nok valgt den.  :+1:
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Knut Røe

Tror nok Leaf er sikrere rent verdimessig.
Ford er kjent for å ha massive verditap og går ganske kjapt ned i verdi til "slengebiler"

snoemann

Sitat fra: Anders Jensen på onsdag 08. februar 2017, klokken 13:00

Om du bor på Østlandet, så vil jeg anbefale Follo Autoco i Ski. siden du ikke virker videre fornøyd med RS..

Har selv handlet 3 biler der siden 2011. Har det vært noe med bilene så har de ordnet opp uten videre diskusjon.
kan trøste deg med å si at jeg har hatt mine besøk der ute.. på et tidspunkt så ofte at de hadde loggen klar når jeg kom til skranken.. :):)

Hadde litt trøbbel med Elfocus som ikke var så glad i Veisaltet.. noe du sikkert har hørt om/lest om her inne.

Men når det gjelder å ordne opp for kunden så er de bokstavelig talt helt overlegne.

Selv når Ford Norge nektet å ta ting på garanti så ordnet de opp. Det er ikke så rent lite Ford Norge nekter å rydde opp i. Lakk som flasser , rundt på bilen F.eks. om du opplever det så kjør på med forbrukerkjøpsloven etc. gjerne sitere litt fra produktansvarsloven også. for Ford Norge vet at kan kunden den så er det ikke langt å gå før saken blir tatt litt lengre opp i systemet. det erfarte de med meg.

Merk deg at dette med problemene på reklamasjon/garanti har vært med Ford Norge ikke Follo Autoco.

At Ford er akterutseilt på Elbil er jeg i grunn enig med deg i.

mvh

Anders

Dette var interessant.

Jeg ville absolutt _ikke_ anbefalt Follo Autoco til noen som helst.

Lakk og karosseriavdelingen er ok, og kanskje salgsavdelingen er ok (disse kjenner jeg ikke så godt til), men verksted/service avdelingen er den værste jeg har vært borti noen gang.

- De gir ikke forhåndsinfo om deler som skal brukes til din bookede reparasjon ikke har kommet inn. Vi har endt opp med å sette inn bilen for reparasjon uten at delene faktisk hadde kommet. Og der ble bilen stående.
- De gir ikke gratis lånebil slik Ford skal gjøre hvis man har garanti på bilen. (Dette fikk vi f.eks. ved Røhne Selmer i Oslo etter at vi begynte å boikotte Follo Autoco).
- De er vanskelige å ha med å gjøre rundt garantireparasjoner. Vi hadde problemer med en dørlåsmekanisme, hvor vi flere ganger gikk med på at "oppsmurning var løsningen". Til slutt, etter gjentatte tilbakefall med samme problem (at lukkemekanismen ikke fungerte) måtte vi stå ubehagelig hardt på vårt for å få byttet delen.

Rent subjektivt opplever jeg dem heller ikke som hyggelige å snakke med. Her kunne det jo hende at det var meg selv som var årsaken, men jeg har stort sett opplevd alle andre verksteder jeg har vært hos som hyggelige, så jeg mistenker at det ikke er meg det er noe galt med.

Her kunne jeg fortsatt å ramse opp, men skal ikke gjøre det .... :)

Vil bare rope et varsku angående Follo Autoco siden de ble nevnt her. Det kan være sunt for folk å få med seg ulike perspektiver.

Dette var fryktelig off topic, beklager det!

Den nye Focus'en ser forresten fin ut.
Godt de har tatt med hurtiglader!
Jeg savner fortsatt noe som kan sette den istand til å konkurrere med de andre elbilene på markedet, og er redd at for Ford sin del så er dette ikke nok til å selge godt.
Det ble nevnt "compliance" bil, og jeg har delvis samme mistanken...
Ford har jo store investeringer i elbil teknologi, men disse investeringene gir nok ingen frukter før om noen år.
På den måten kan det virke som om de med Focus'en bare forsøker å "være med" i gamet mens de venter på at investeringene skal omsettes i noe nytt.
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA