Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

skifte kontakta på think'en

Startet av cra, fredag 17. august 2007, klokken 11:01

« forrige - neste »

cra

Jeg tror ikke batteriet har ofått noen smekk aknnet enn å ha stått og blitt tappet over tid. Jeg var to uker i Malaysia, og den siste uka etter at jeg kom hjem har je gikke ladet pga den pluggen som skulle skiftes, så jeg tror bare det har gått tomt.

I første omgang tenkte jeg uansett å prøve å bare lade 12V'eren. Hvis det ser ut til at det batteriet sliter får jeg bytte det seinere. Har desverre ikke umiddelbar tilgang på Biltema, men har tenkt på en slik liten en til vedlikeholdslading når jeg er borte osv.

Skulle det være noen fare forbundet med å koble en vanlig batterilader (for bilbatterier, selvsagt) over på en slik sigarettplugg? Den er kanskje litt "for stor" for å gå gjennom de ledningene? I første omgang må jeg bare få bilen i gang igjen, slik at fruen slipper å hente meg på jobb, så får jeg evt. handle batterier o.l. og gjøre skruinga i helgene. Det er jo litt artig å skru på denne "LEGO-bilen" også, da. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Sigaretttenneruttaket er sikret med 10-15A sikring, og dermed burde ladere som gir mindre enn 10A være OK for lading via denne kontakten.

Dersom batteriet nå er uten spenning, spørs det om en lader vil starte, da moderende ladere trenger å føle at batterier er der.

I tillegg vil du komme opp i en situasjon der bilens DC-DC vil slå inn, samtidig som du lader med extern lader, noe som kan gå gale i virkelig uheldige situasjoner. Dersom du ikke vil ta av fronten, koble i alle fall vekk traksjonsbatteriet mens du lader 12V batteriet for å unngå nevnte situasjon.

Måtte selv bytte "alt" på en generator på Lancia'en i fjor, etter at jeg startet bilen mens ekstern lader framdeles stod tilkoblet, og dette er en lignende situasjon, bare med dyrere potensiale.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

12V batteriet er ikk helt flatt; det er fortsatt lys i taklampa, og det ga også lys i hovedlysene (blinket for å sjekke at jeg hadde koblet alle ledninger riktig etter montering av fronten.

Men for å være sikker: Dru sier at jeg alltid bør koble fra traksjonsbatteriet før jeg lader 12V-batteriet? Eller er det slik at den sig-laderen kan stå på "fast" når jeg er bortreist samtidig som Traksjonsbatteriet er koblet til?

Jeg kommer til å gjøre  det slik i første omgang, tror jeg:

1: kobler fra traksjonsbatteriet (veldig forsiktig; har ikke lyst å sitte fast)
2: kobler til den laderen jeg har, enten via sig. (hvis den er under 10A) eller direkte på batteriet. (Kanskje jeg kan komme til fra undersida? Bør jeg koble 12V bat fra før jeg lader? (skulle vel ikke være nødvendig, siden jeg skal kunne lade via sig-uttak? (vil jo ikke virke om jeg kobler det fra :) )
3: krysser fingrene og håper 12V batt tar lading o gikke er ødelagt. Hypping punmpeaktivitet senere (når traksjonsbatt er ladet) vil vel være en indikasjon på dette?

Takker igjen for mye - og ikke minst rask! - informasjon. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Dersom du har spenning på batteriet, kan du koble laderen til sigaretttenneruttaket, og lade, uten noe videre dikkedarier. ;)

Det som i så fall er underlig, er hvorfor bilens eget ladesystem ikke allerede har ladet opp batteriet ditt. Under en viss spenning skal dette skje automatisk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Da har jeg målt spenningen på sigarettuttaket, og den viste 4.45. Jeg har en liten MC-aler som jeg kjøpte i sommer for å lade et bittelite 12V batteri som vi bruker til belysning i CampLet'en, og jeg koblet på denne. Den skal være på 500mA, så sikringene skulle være trygge. :)

Jeg måtte for øvrig jukse litt for å koble det på der, da jeg ikke fant de sigarettpluggene jeg skrøt sånn av å ha, men det ser ut til at noe skjer, i alle fall.

Like etter at jeg koblet på laderen blinket ladelampa i dashbordet en l iten stund, og etter enda en liten stund tok viseren på batterimåleren seg et par runder opp til 100% og ned igjen.

Jeg målte på uttaket igjen (riktignok med laderen tilkoblet), og nå var den på ca 8V. Spenningen stiger! (bokstavelig talt ;) )
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Lykke til. Du trenger det.

Det er kun unntaksvis gamle blybatterie blir bra igjen etter så dyp utlading. Går ut fra at Thinken selv setter igang opplading når du når et visst spenningsnivå. Med 500 mA lader, burde DC-DC være OK.

Den jeg brukte ( Ctec 2500 ) pøste på med 25A i startøyeblikket, og tok både laderegulator, og diodebro på generatoren.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

#21
DC/DC converteren i Th!nk beskytter seg selv ved å slå seg av når traksjonsbatteriet kommer under ca 110 volt. Vil tippe at det har skjedd, ellers ville DC/DC converteren ladet opp servicebatteriet ved behov.

Før du starter vanlig lading fra nettet vil jeg anbefale at du får opp spenningen på servicebatteriet til minst 13,5 volt med den lille MC-laderen. Når servicebatteriet var nede i 4,5 volt ubelastet og bare 8 volt med MC-laderen tilkoblet tyder det på 2 døde/kortsluttede celler. Jeg ville kostet på noen hundrelapper til nytt servicebatteri med én gang i stedet for å risikere å ta knekken på noe som koster 5-sifret beløp.

Servicebatteriet er på 24 Ah, det betyr at du må lade et par døgn med 0,5 A. Maks ladestrøm er fra fabrikanten oppgitt til 6A.
http://www.intercel.nl/datasheets/yuasa/NP24-12.pdf
Dersom du pøser på med 13,8 volt fra DC/DC converteren med én gang og batterispenning 8 volt vil strømmen langt overstige 6 A.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Om man skal jobbe men 12 volten er det bare å koble fra DC\DCen ved å trekke ut støpselen på en Think. På en oppladet batteri ville en trickle charger hindre innkobling av omformeren og vannpumpen ved opphold på en demonstrasjonstog i Burma for eksempel. Støtter  dem ved å ha på dere noe rødt i morgen. Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

tom

Sitat fra: Ken på torsdag 27. september 2007, klokken 22:55
Om man skal jobbe men 12 volten er det bare å koble fra DC\DCen ved å trekke ut støpselen på en Think. På en oppladet batteri ville en trickle charger hindre innkobling av omformeren og vannpumpen ved opphold på en demonstrasjonstog i Burma for eksempel. Støtter  dem ved å ha på dere noe rødt i morgen. Ken

Selvsagt er det rødt i dag.  Dessverre er Biltema Norge AS blant de selskaper som har fått varer fra militærdiktaturet 2006.  Ref /www.norwatch.no/   
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

cra

Hei igjen!

Jeg vil nok en gang takke alle som har hjulpet med i denne tråden. Inntaket er nå skiftet, og jeg har fått tak i nytt 12V batteri. DEtter ikke montert enda, for etter å ha fått ladet det som stod i opp til ca 12V fikk jeg i gang ladeprosessen.

Fant underveis ut at det ikke lar seg gjøre å lade bilen med service-luka til batteriet åpen. Jeg hadde åpnet for å gjøre klart til frakobling av traksjonsbatteri før skifte av 12V batteriet. teppet hadde falt tilbake så jeg la ikke merke til det. Trodde det var noe alvorlig galt.  :o Men det ser altså ikke ut til å være så ille likevel.

Nå er "alt" helt ladet, og da holder 12V batteriet mitt litt over 12V. Burde det holdt ca 14? Jeg kommer nok til å skifte det nå som jeg har fått et nytt levert, men om prøveturen med bilen i morgen blir en suksess så lar jeg det være som det er til jeg har fått bilen gjennom EU-kontroll i morgen. Tenkte også å teste 12V batteriet som beskrevet i annen tråd ved å la lysene stå på i en time med måling før og etter osv.

Så nok en gang til dere som har bidratt: Tusen takk!  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Hvilespenningen på et godt 12V batteri er over 12,5V når det er frakoblet lader/last. Vet ikke innslagspenningen til DC-DC converteren på Think, men det hadde vært interresant å logget en for å finne ut av dette. For at ikke loggen skal strekke seg over flere døgn, bør en slik bil ha et dårlig batteri, slik at der er behov for lading av 12V batteriet mellom bruk av bilen.

Var forresten innom en som selger alle slags kontakter, inkludert Defa, ladelasken tilsvarende Clas Olson sin, men det jeg vil fram til en som lignet på en liten tilhengerkobling, bare at den var 3 polet, og med tydelig større poler enn Defa sin kontakt. Den var litt større enn en Defa kontakt, og "Jord" hadde litt mindre pol enn + og -.  Den er desverre beregnet på 12-24V systemer, men virket som en mulig erstatter for den underdimensjonerte Defa kontakten.
Kan hende det kun er snakk om noe ekstra isolasjon, så kunne denne vært brukt som ladekontakt. Vurderer denne til bruk på mopedbileprosjektet mitt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ken

Tror at jeg skal forholde meg til de blå og hvit 16A Tilkoblinger. Det er ikke bare lade pluggen som ikke tåler 16A, det er også støpselen fra nettet som blir varm. Det et litt beklagelig at de ikke er dimensjonert for mer enn 10A men vanlig husholdningsapparater trekker ikke mer enn 2KW eller circa 8ampere. Det er bare i det siste at  hagekverner og andre utstyr som trekker 3KW har blitt mer vanlig. De bør selges med 16A støpseler ferdig montert og en skikkelig 16A kurs med 16A utgang (pluss jordfeilbryter) som strømforsyning. Enig med at de utgangene ikke er særlig pene og må skjules
Hilsen Ken.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA