Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

skifte kontakta på think'en

Startet av cra, fredag 17. august 2007, klokken 11:01

« forrige - neste »

cra

Heisann!

Er det noena som har byttet DEFA-pluggen som sitter på bilen og kan fortelle meg om det er en vanskelig/kostbar affære? En av pinnene inni sitter litt løst, og pluggen blir noe varm ved lading (kjører kun på 10A). Dette har resultert i at kabelen et par ganger har sittet fast etter lading, og jeg har klart å få sprekker i den plata som kontakten sitter i.  :-[

Dette igjen medfører at pluggen holder på å forsvinne inn i bilen hvis man er litt ufoisiktig når man setter ladekabelen i.

Det er snart dags for EU-kontroll og batteriservice, så jeg tenkte å evt. få skiftet denne pluggen samtidig, med mindre det er en kurant sak å gjøre selv. Jeg er ikke noen bilmekaniker, men klarer å håndtere en skrutrekker i hver hånd, så hvis noen har vært borti og gjort dette tar jeg gjerne imot tips.  :)

Alternativt lurer jeg på å sette på en annen type plugg, slik at jeg kan koble til med en kabel til en hundrelapp, i stedet for en DEFA-kabel til 500 (!!!) kroner for noen få meter.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lynet

Hvis du greier å skaffe den gamle store Defa-kontakten så tåler den nok mer strøm, men det blir ikke så pent......
Jeg ville fortsatt å bruke den lille, og det er ikke så vanskelig å skifte den, men du må av med fronten.
Du må heller ikke kjøpe den på Ford, Biltema selger den for 159,- varenr 40-105, og en 5m tilkoplingsledning koster der 149,-
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

cra

Takker for tipset. Mener forøvrig bestemt at jeg var innom Biltema og lette etter en slik 5m kabel før jeg krøp til korset og ga slipp på 500-lappen. De hadde noen so mlignet veldig, men de passet ikke 100% med DEFA-pluggen.

Hvis du forteller meg at jeg må bytte inntakskabelen for 159 kr OG kjøper en ny type 5m kabel som passer til den (men ikke til DEFA) så er det en helt akseptabel løsning.  :)

Så får jeg rydde plass i garasjen såpass jeg får plukket av fronten innendørs.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Ser ut til at jeg bare MÅ bytte den kontakta nå. Reiser bort i to uker nå, men når jeg kommer hjem må jeg nok til pers. Er det noen som har noen bilder e.l. av hvordan jeg får av fronten? Evt. et tall på antall skruer som må løsnes og litt om hvor de sitter? Jeg har ikke servicehåndboka tilgjengelig her så jeg får ikke sjekket om det står beskrevet der, men det burde det kanskje gjøre?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Det er bare et kvarters jobb å ta av fronten, men du må sette begge dørene på vidt gap for å komme til skruene i døråpningene. Manualen ligger her:
http://elbil.no/forum/index.php?topic=91.msg532#msg532
se side 88 i pdf-dokumentet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Ah, det var jo faktisk skremmende enkelt å få av fronten. :)

Jeg ser imidlertid at jeg må til å klippe av kontakten på "inne-enden" av den 40-105-kontakten? I min think forsvinner i alle fall den enden inn i en boks. Der er en av lederne tilkoblet en svær sikringsholder vha en stor kabelsko, mens de to andre går inn på noen slags kontakter. På motsatt side av disse to kontaktene går det nye ledninger videre inn i thinken.

Bør jeg kappe den gamle kabelen omtrent midt på (evt litt nærmere boksen) og koble på ny kabel utenfor denne boksen med den store sikringa? Evt. putte det i en dertil egnet boks? Vil tro at siden det er "vanlig 230V" så kan jeg bruke tilsvarende koblingsutstyr som brukes i vanlige el-instalasjoner, evt gå for IP66 for å sikre mot fukt o.l?

Er det noen som faktisk har brukt denne 40-105 fra BT? Og er den orntlinge defa-kabelen kompatib el med denne? (hvis ikke kjøper jeg bare den tilkoblingskabelen som passer.

Jeg har ikke målt hullet i fronten enda, men er det noen som vet om 40-105 passer direkte? Ser i anvisningen til 40-105 at den skal helle nedover. Bør jeg heller lage et nytt hull et annet sted i fronten?

Jeg haller foreløpig mot "skjøte ny plugg på eksisterende kabel"-løsningen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: cra på mandag 24. september 2007, klokken 19:12
Bør jeg kappe den gamle kabelen omtrent midt på (evt litt nærmere boksen) og koble på ny kabel utenfor denne boksen med den store sikringa? Evt. putte det i en dertil egnet boks? Vil tro at siden det er "vanlig 230V" så kan jeg bruke tilsvarende koblingsutstyr som brukes i vanlige el-instalasjoner, evt gå for IP66 for å sikre mot fukt o.l?
Færrest mulig skjøter, mener nå jeg. Hvis den nye lkabelen  er lang nok, koble ledningene til på samme steder som den originale.

Sitat fra: cra på mandag 24. september 2007, klokken 19:12
Er det noen som faktisk har brukt denne 40-105 fra BT? Og er den orntlinge defa-kabelen kompatib el med denne? (hvis ikke kjøper jeg bare den tilkoblingskabelen som passer.
Calyx (hvis det er den Biltema fremdeles fører) går ikke om hverandre med Defa. Hvis Defakabelen passer, sjekk med ohmmeter at jordpinnen sitter på samme sted.

Sitat fra: cra på mandag 24. september 2007, klokken 19:12
Jeg har ikke målt hullet i fronten enda, men er det noen som vet om 40-105 passer direkte?
Defakontakten festes i panelet med én stor mutter som er tredd inn på kabelen fra baksiden. Det ser ut på bildet som om Biltema kontakten skal festes på en bunnplate med to skruer. Om den passer direkte ser du best som har begge typene der.

Sitat fra: cra på mandag 24. september 2007, klokken 19:12
Ser i anvisningen til 40-105 at den skal helle nedover. Bør jeg heller lage et nytt hull et annet sted i fronten?
Som Hens sier så har Defakontakten dreneringshull slik at vannet renner ut, derfor kan den monteres slik som i ThInk at åpningen peker skrått oppover. Når kontakten forsvinner inn skyldes det at plastpanelet er sprukket. Det er derfor to ting som tilsier at du bør finne en annen plass til Biltemakontakten.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Jeg imponeres igjen av brennsnare svar! :)

Sitat fra: El rayo på mandag 24. september 2007, klokken 20:14
Færrest mulig skjøter, mener nå jeg. Hvis den nye lkabelen  er lang nok, koble ledningene til på samme steder som den originale.

Det med færrest mulig skjøter er jeg selvsagt helt enig i, men så vidt jeg kunne se var det ikke noen måte å feste nye ledninger på de to "kontaktene". Jeg skal prøve å få sett litt nærmere etter i morgen (hadde litt lite lys i dag) om de kanskje er festet vha skruer e.l. Den som er festet med kabelsko er grei, Biltema har det også. :)

Sitat fra: El rayo på mandag 24. september 2007, klokken 20:14
Calyx (hvis det er den Biltema fremdeles fører) går ikke om hverandre med Defa. Hvis Defakabelen passer, sjekk med ohmmeter at jordpinnen sitter på samme sted.

Regnet egentlig ikke med at det skulle passe. Men det hadde da vært fint å kunne brukt den kabelen jeg allerede har betalt 500 kr for. Jeg får vel ha den i reserve til motorvarmeren på Caravellen i stedet. :)

Sitat fra: El rayo på mandag 24. september 2007, klokken 20:14
Defakontakten festes i panelet med én stor mutter som er tredd inn på kabelen fra baksiden. Det ser ut på bildet som om Biltema kontakten skal festes på en bunnplate med to skruer. Om den passer direkte ser du best som har begge typene der.

Det stod noe om montering i hull og hvor stort hullet da skulle være osv. Men som du sier får jeg se dette an når jeg har fått tak i den nye. Den gamle må jo uansett erstattes.

Sitat fra: El rayo på mandag 24. september 2007, klokken 20:14
Som Hens sier så har Defakontakten dreneringshull slik at vannet renner ut, derfor kan den monteres slik som i ThInk at åpningen peker skrått oppover.

Hmmm.... Spørs om min kan ha blitt full av skitt slik at den har blitt tett, og at dette har vært starten på problemene. :(  På min er venstre pinne helt løs nå, og det er tydelig smeltet i bunnen avv kontakten. Også tuppen på DEFA-kabelen min er litt svidd. Det kan man både se og lukte.

Sitat fra: El rayo på mandag 24. september 2007, klokken 20:14
Når kontakten forsvinner inn skyldes det at plastpanelet er sprukket. Det er derfor to ting som tilsier at du bør finne en annen plass til Biltemakontakten.

Spikeren på hodet, ja. Panelet er sprukket, og det har vært en liten kamp å få kabelen plugget i uten å samtidig trykke enenkontakten inn. Spørs om jeg får finne noe å lime på med silikon e.l. og få tettet det hullet og heller lage en kontakt et annet sted. Noen som har gjort noe lignende og evt. kan anbefale et stedejeg kan sette den? Evt. anbefalinger om hvor jeg IKKE bør sette den?

Jeg vil ellers tro at det ikke skulle gjøre noe om jeg da gikk for en av storebrødrene til 40-105 slik at jeg evt kan plassere kontakten litt lenger vekke dersom det skulle være hensiktsmessig? Kanskje er det enkleste (og beste?) å bare ta ledningen ut gjennom det eksisterende hullet og feste det på fronten med den medfølgende bøylen for så å tette resten av hullet med silikon e.l.? Det vil jo være en løsning som det er enkelt å gjøre om seinere, i motsetning til å lage nytt hull ett eller annet sted. Den vil kanskje ikke bli like elegant og strømlinjeformet som originalløsningen, men det får så være. Det vil uansett bli bedre enn det første jeg tenkte på, nemlig å bare koble den letdninga jeg hadde direkte, og ha en liten stubb hengende i grillen som med de gamle motorvarmerne. :P
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

Har tenkt selv å montere en ladehanske fra Claas Ohlsen og kvitte meg med lukten av brent plast under lading. Den er bare to polet  men er det absolut nødvendig med jording? Noen som vet? Hilsen Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Ken

Ligg unna Clas Olsons ladehanske. Den er beregnet på 50A og lav spenning. Fin å bruke på 12-60V systemer, som i utgangspunktet er ufarlige for mennesker.

Du vil bli møtt med kraftig avkortning av forsikringen når noe går gale, og det er ikke det værste. Du eller andre kan bli alvorlig skadet av strømstøt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

eljet

Du kan prøve å få en elektrikker til å montere stikkontakt ute på huset ditt uten jord,
så får du svar hvorfor du skal ha jord ute.

Det er galskap å montere uten jord.

Heng et vanlig støpsel på bilen din likt det som passer i veggen, det er ikke fint men det er laget for 230 V og 16 A.

Det finnes også 16 A vegg uttak på clas ohlson som heter 32-3395, bare fjerne den store grå kassen så skal det tåle 16 A.
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

eljet

trenger ikke å fjerne den grå kassen for at det skal tåle 16 A
men det er kansje finere når kontakten er montert på bilen

Thomas
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

Ken

Takk for rådet alle sammen. Det var bare mening om å lade på 16A i nødtilfelle siden laderen liker dårlig å kjøre på 16(13)ampere Hens har sagt i det siste. Ladehanskene var jo billig nok og kan spares til et annet prosjekt. Har kjøpt 16A strømuttak som skal monteres i garasjen  men den andre kan ligge løs i luka under front ruta. Viktig i alle tilfeller å koble til bilen først  og deretter til strøm forsyninger. Alle bør ha en jordfeil bryter i kursen uansett. Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

#13
Da er pluggen skiftet, og jeg vil takke så mye for hjelpen til de som hjulpet meg her. Jeg gikk for løsningen med å lage et dreneringshull i kontakten og monterte den i det eksisterende hullet nedenfor vinduet.

Det ser imidlertid ut til at 12V batteriet har blitt tømt underveis, for det virker ikke som om den tar til seg lading for øyeblikket. Ladelampa blinker, men det skjer tilsynelatende ingen ting. Ikke noe vannpumping eller noe. Sjekket kupelyset, og det var nokså svakt. Jeg får prøve å koble på en batterilader og se om det kommer seg etter det. :)

Foresten noen som vet som jeg kan koble en vanlig bilbatterilader til en sigarett-plugg og lade via uttaket på dashbordet? Jeg har batterilader, men den skal egentlig kobles rett på batteriet. Det er et stykke til C.O./Biltema herifra, men jeg har et par slike plugger liggende. Hadde håpet å slippe å ta av fronten igjen med det samme. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Hallo Cra

Dersom 12V batteriet ditt har fått seg en smekk, bør du bytte det uansett. Av med fronten igjen, og husk å koble fra traksjonsbatteriet før du kobler fra 12V batteriet.

Du kan lade via sigarettuttaket, og biltema selger en liten intelligent lader på 2A som koster 269 kr. Denne er veldig bra for formålet. Tror den er på vei ut av sortimentet deres, så løp og kjøp.

Du kan selvfølgelig lade batteriet, og ta en kapasitetstest slik jeg beskriver her: http://elbil.no/forum/index.php?topic=359.0

Det er noe vanskeligere å koble fra traksjonsbatteriet på Think, men du skal jo den ruten uansett, slik det ser ut til. Der er luke under førerstolen der du kan koble fra traksjonsbatteriet, men vær forsiktig. I værste fall kan du brenne deg fast, og med likestrøm sitter du der lammet, uten mulighet til å rive deg løs. :P
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA