Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading og stikkontakt

Startet av nutte, torsdag 02. februar 2017, klokken 08:55

« forrige - neste »

nutte

Jeg har en elbil i en garasje i sameiet. I denne garasjen er det flere stikkontakter, hvor jeg har "min egen". Det å trekke en ny kurs fra sikringsskapet (som er i et annet bygg) vil være vanskelig + estetisk sett ikke se bra ut (les: store kabler som går langs husvegger +++).

Kan jeg få en elektriker til å installere en egen måler til min kontakt (evt kjøpe en som jeg kan montere / sette inn selv), eller vil ikke dette være lov? Kursen ut i garasen er en 16A kurs, og det kan være en annen elbil (Miev) som trolig vil bruke "sin" kontakt til lading. Hvis begge bilene lader på hver sin kontakt, vil sikringen gå, eller vil effekten justeres av bilen / kladden selv?

jkirkebo

Sitat fra: nutte på torsdag 02. februar 2017, klokken 08:55
Jeg har en elbil i en garasje i sameiet. I denne garasjen er det flere stikkontakter, hvor jeg har "min egen". Det å trekke en ny kurs fra sikringsskapet (som er i et annet bygg) vil være vanskelig + estetisk sett ikke se bra ut (les: store kabler som går langs husvegger +++).

Kan jeg få en elektriker til å installere en egen måler til min kontakt (evt kjøpe en som jeg kan montere / sette inn selv), eller vil ikke dette være lov? Kursen ut i garasen er en 16A kurs, og det kan være en annen elbil (Miev) som trolig vil bruke "sin" kontakt til lading. Hvis begge bilene lader på hver sin kontakt, vil sikringen gå, eller vil effekten justeres av bilen / kladden selv?

Det er fullt lovlig å installere en egen måler, den må evt. styreleder lese av en gang i året elns.

Vil dere ha to ladestasjoner på en 16A kurs må dere ha lastdeling. F.eks to stk. EcoLite ladestasjoner kan leveres med en slik løsning for noen kroner ekstra, da får du 16A når en bil lader og 8A når begge lader. Det er plass til målere inne i ladestasjonen (kan leveres med måler ferdig).

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Homecast

Må kanskje nevne at ingen andre laster er lov å ha på samtidig når du monterer disse?

altså ingen andre får hatt stikkontakt på sin plass! disse må fjernes

Samt at dette er dømt til å feile når det er 2 stk som lader på 8 A, og det åpenbart er flere som benytter samme kurs. dette kommer til å ende med overbelastning og tomme biler
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

nutte

Men hvordan vil det fungere om 2 elbiler bruker hver sin Schuko-kontakt og lader med denne?

1) Er dette lov? Kontaktene er der allerede, det er ikke snakk om å sette opp en ny kurs.
2) Vil effekten justeres avhengig av hvor mange biler som lader? "Kladden" justere dette?

zbk

1) Det er lov, siden kravet om egen kurs er for nye kontakter som skal brukes til elbillading
2) Lastdeling må gjøres manuelt, ved at man justerer begge kladdene slik at totalt strømtrekk ikke blir høyere enn det som er tilgjengelig.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

nutte

#5
Sitat fra: zbk på torsdag 02. februar 2017, klokken 10:03
1) Det er lov, siden kravet om egen kurs er for nye kontakter som skal brukes til elbillading
2) Lastdeling må gjøres manuelt, ved at man justerer begge kladdene slik at totalt strømtrekk ikke blir høyere enn det som er tilgjengelig.

Takk for oppklarerende svar. Må jeg da justere hver kladd til 8Amp? Vil det ta mye lenger tid å lade bilen på dette kontra en 10A kurs? ((beklager et veldig basic spørsmål, men jeg er helt grønn når det kommer til strøm)

zbk

Du lader 25% raskere på 10A enn på 8A (ofte litt mer siden ladetapene ikke er en fast % av ladehastigheten). Tar det 5t på 8A tar det 4t på 10A, evt 2,5t på 16A.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

jkirkebo

Sitat fra: Homecast på torsdag 02. februar 2017, klokken 09:39
Må kanskje nevne at ingen andre laster er lov å ha på samtidig når du monterer disse?

altså ingen andre får hatt stikkontakt på sin plass! disse må fjernes

Ja, de andre kontaktene må kobles fra. Og en 16A kurs kan kun forsyne 2 elbiler med lading da minste strømstyrke er 6A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nutte

Takk for alle svar!

Mtp brannsikkerhet, vil det ha noe å si å bytte ut Schuko til en CEE-kontakt? Ladekabelen kommer til å bli stående i kontakten, så det blir ikke snakk om å dra denne inn og ut til daglig.

sylwester

Hvis det skal dras 8A så har er det sikkert nok. Hvis du hadde lyst til å bruke hele 16A-kursen så ville en bedre kontakt øke sikkerheten. Dagens norm er å dimensjonere for 16A og ha sikring på 10A hvis det skal lades via Schuko eller å bruke CEE-kontakt eller Mode3 sammen med B-vern som gjør at kablingen tåler sikringskursen og den er den begrensende faktor.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA