Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

1000-meterskogen

Startet av cra, onsdag 10. januar 2007, klokken 10:10

« forrige - neste »

cra

Er det noen som har erfaring med montering av ekstra lyskastere på Think? Jeg aner ikke selv om batteriet har kapasitet til et par tusenmetere, men kunne veldig gjerne tenke meg et par, siden vinteren ikke lenger er hvit, men svart og våt.

Tenker å benytte biltema-metoden med nummerskilt-festet og et par av de små (trur det blir snålt med store runde). Noen som har prøvd dette? Og hvor enkelt er det evt. å kome til for å gjøre de nødvendige koblingene? Kan man f.eks. benytte den ledige knappen på dashbordet til den obligatoriske av-knappen for ekstralys?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Høres nifst ut med tanke på det lille batteriet Th!nk har. Blir mye arbeid for DC-DC omformeren også.

Hvorfor ikke gå andre veien, og kombinere mer lys med mindre strømforbruk. Sjekk Biltema eller Ebay, og se etter HID ettermonterings kit.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Jeg fant noe her: http://www.oznium.com/hid

Er det noe a'la dette du mener? Jeg har ikke hørt om HID før, men hsi det er et alternativ, så. . . . :)

Må vel gjerne sjekke regler for hvor sterke lys mm man får lov til å ha i dette landet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

#3
Du har funnet det rette der, ja.

Grunnen til at det ikke er lov å bruke på offentlig vei er at de i så fall skal ha automatisk høydejustering.

Hva det er i praksis vet jeg ikke.

Så må du også passe på at du får fjernlys og dimming. Det kan være hovedproblemet på en bil med begge glødetrådene i en lyspere
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Leste noe om automatisk høydejustering, ja. Med så mye regler og sikkert kostbare instalasjoner får det heller være med de lysa jeg har, så får jeg heller kjøre ekstra forsiktig når det er mørkt og vått. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

Som gammel  blielektriker kan jeg hjelpe til med noen opplysninger:

Fjernlyset skal gi minimum 32 lux på 100 meter avstand.
Nærlyset skal ikke gi mer enn 0.7 lux over horisontalplanet. Dette gjelder også med fullt bagasjerom
Ekstralys spredere , tåkelys, skal ikke gi mer enn 0,5 lux over horisontalplanet, og skal ikke kunne brukes sammen med nærlyset.
Ekstra fjernlys skal bare kunne brukes sammen med fjernlyset.

At det syndes mye mot disse reglene er en ting, og nå har biltilsynet endelig begynt å følge opp disse reglene, og gir kraftige bøter til "Lysterroristene" med feiljustert og feilkoblet "juletrepynt".

Å sette kraftige fjernlys på en normalt utrustet bil er direkte farlig, fordi det oppstår en "egenblending" som gjør at du ikke ser en dritt bortenfor lys/mørkgrensen når du må dimme ned til nærlys.

Bruk originallyset, og hold dette i orden, da har du lys i massevis for de hastigheter som  Thinken klarer.

Henning, surpomp og gledesdreper.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Lars C. Krogenæs

Hei Henning

Litt off-topic, men ser at du har skrevet i signaturen din at du muligens har kjørt en Kewet som verdens nordligste elbil på Svalbard. Mulig det, men det finnes faktisk en Nissan (husker ikke modell, men mulig Altra, registrert på Svalbard....

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

hens

Mulig det, men min Kewet  var der i 1992. -med rørplatebatterier.  Ingen stor suksess, bilen ble satt bort etter 1000 kilometer.
Nå skal det også være en PSA bil der, i Longyearbyen.

Noen som kan bekrefte / avkrefte?

Henning.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Så en annonse der Phillips reklamerer for en direkte utbyttbar X tremepower pære som gir 80% !!! mer lys.

Se: http://www.nam.lighting.philips.com/us/automotive/products/xtremepower.php

Kanskje værd et forsøk.

En annen opplagt sak er å sjekke at mest mulig av servicebatterispenningen kommer fram til hovedlyspærene. Dersom der er mye spenningstap vil et dobbelt lysrele ved hver lyskaster hjelpe. Ferdige koblingssett selges hos ... nettopp. Biltema.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lynet

Sitat fra: hens på torsdag 11. januar 2007, klokken 22:02

Ekstralys spredere , tåkelys, skal ikke gi mer enn 0,5 lux over horisontalplanet, og skal ikke kunne brukes sammen med nærlyset.

Her kommer nok en gammel bilelektriker og pirker med regelverket. Tåkelys kan koples slik at de lyser sammen med nær- eller fjernlys (kjøretøyforskriften), men i Norge tillates de ikke brukt sammen med nær- fjernlys (vegtrafikkloven).

Utdrag fra §28-5 i kjøretøyforskriften: www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-028.html#28-5
Lyktene skal være koplet over egen bryter og slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA