Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hengerfeste

Startet av Ove Braathen, mandag 23. januar 2017, klokken 11:39

« forrige - neste »

Ove Braathen

Hei

skulle gjerne hatt "hengerfeste" til denne som BARE skal brukes til sykkelfeste, må det kjøpes som ett ordentlig hengerfeste med kontakt og godkjent til å dra x antall kilo etc ,?  Og hva kan man forvente at dette koster ?

I dag har jeg en greie til min Kia Soul som spenner med bånd på fire plasser på bakluka , deriblandt 2 i topp , men ser Amperaen har ett skjørt over, så den vil jo knekke, så må finne på noe annet lurt der


Arha

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

kammiz

Brink (tidligere Thule Towing) som lager slike utstyrsfester til feks Kia Soul, har sagt at de sannsynligvis kommer til å lage dette.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Ipadjove

http://www.chevrolet.com/accessories.html

Nå har Chevrolet hengerfeste som tilbehør til Bolt. (Ikke for henger, men til utstyr/sykkel osv)

Trond.m

Hvis man får hengerfeste og montering fakturert sammen med bil, så vil det vel gi rett til mva fradrag ?. Er det noen som har snakket med forhandler om dette. Hvis Cheverolet har dette som originalt tilbehør, så burde det vel være mulig for Opel i Norge å få dette til Norge.

trykkertor

Er redd det likevel vil bli "grisedyrt".
Slik jeg opplever Opel og el-mva-fritak, så tar de mva-besparelsen i egen lomme og bruker det som avanse.

Synes fremdeles at det er merkelig et sett vinterhjul til Ae koster mer momsfritt, enn med moms til en fosil-Opel.
Så et slikt hengerfeste koster sikkert fort 3.000,-+ selv om USA-pris er 129$

Trond.m

Nå vil jeg vel kanskje ikke si at 3000 kr er grisedyrt i forhold til den nytteverdien det gir. 3000 ink. montering eks. mva betaler jeg gjerne. Så vidt jeg har forstått må man kappe litt i plastfangeren for å montere den, og jeg liker ikke å sage i nye biler  ;)

trykkertor

Poenget mitt er at Opel Norge tar rikelig avanse og mva-fritak i egen lomme.
Hvis USA klarer dette for 129$. Burde Norge klare det for 1.500,-

Elmo

#8
Virker ikke som Norske myndigheter har tenkt å tillate hengerfeste :o ???     (ref)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Trond.m

Nei, det hadde vi vel ikke ventet. Men  hvis det er godkjent i USA skal det vel være mulig å få ettergodkjent det i Norge. Men det er vel et problem at Ampera-e ikke selges i USA, og det hjelper nok ikke at bilene er 99 % identiske. Vi kan håpe at hengerfeste blir godkjent i EU.

kaiat

Neppe noe problem å montere hengerfeste for sykkelstativ f.eks., men å trekke tilhenger blir en annen sak om det var det du hadde tenkt. Bolt er heller ikke "godkjent" for å trekke tilhenger da følgende ordlyd står i instruksjonsboka:
SitatThe vehicle is neither designed nor intended to tow a trailer.


Nickelilltroll

Har redan inhandlat hengerfeste, kabelsett och sykkelstativ jag :)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Trond.m

Sitat fra: Nickelilltroll på fredag 07. april 2017, klokken 10:16
Har redan inhandlat hengerfeste, kabelsett och sykkelstativ jag :)
Kan du si hvor du kjøpte det og gjerne en link. Hva ble totalprisen.
Du må vel sage litt i støtfangeren for å montert det ?

Nickelilltroll

#13
https://www.etrailer.com/hitch-2017_Chevrolet_Bolt+EV.htm

Så själva festet kostar ca 1100kr.

Så måste man lägga till själva draget. 2" euro ball, är knöttlite för stort men med lite slip så passar den. Var väl ca 40$ för den. Alternativet är å köpa själva kulan i Norge å bygga själva draget. Jag har gjort det förstnämnda.

Firman säljer inte till Europa. Jag fick en vän i Usa till å köpa å sända med UPS(1600kr). Alternativerna är många.

Köpt ledningskit med CAB från en elektrofirma i Stavanger. Heter Hengerfeste24.no. Snabb leverans å vänlig kundservice(1100kr).

Thule Compactcarrier till 3 cyklar((4000kr). Finns drössvis av fabrikat å varianter, så detta varierar.

Monterar feste själv. Följer med manual. Ja, måste skära ca 5x10cm i plasten UNDERTILL och inte synligt förrän du lägger dig under bilen. Ledningskitet är ett sånt som inte löser ut varsellamper eller överbelastar existerande nät. Detta skall Opel få ta sig av.

Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Trond.m

Vurderte du prisen på å få det levert med Jetcarrier ? 1600 kr i frakt var jo relativ stiv pris. Har du oversikt oversikt over vekt og mål på pakken ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA