Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

B-vern

Startet av e-curious, fredag 20. januar 2017, klokken 20:39

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Homecast på mandag 23. januar 2017, klokken 14:48
Tanken bak det jeg skriver er jo at man ikke gjør et anlegg bedre, tvert imot gjør man det dårligere når man går imot en produsent sine krav.

Derfor blir jeg også litt skuffet når jeg leser om alle som leverer løsninger selv her inne som skryter at deres boks er ok å koble over alt etter de nye forskriftene, når det strengt tatt må stå i dokumentasjonen at dersom de kobles fast så er det ikke lov med A type i forkant! (dersom vi nå legger ned stikkontakten som tilfellet, har forøvrig sagt mitt på den fronten =)  )

Vi informerer alltid om at hvis det legges opp en ny kurs skal det benyttes ren automatsikring og dobbeltisolert kabel (mange elektrikere er tydeligvis ikke klar over kravet om dobbeltisolert kabel hvis den ikke er beskyttet mot jordfeil og vil bruke PFSP av gammel vane fremfor PFXP som også er mye enklere å koble).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Homecast

Ja kan til tider lure på hvilken Stein enkelte elektrikere har gjemt seg bak også, skal ikke legge skjul på det!

Og dette med dobbeltisolert er ikke noe nytt akkurat heller!
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Griffel

#17
Sitat fra: Homecast på mandag 23. januar 2017, klokken 14:48
Derfor blir jeg også litt skuffet når jeg leser om alle som leverer løsninger selv her inne som skryter at deres boks er ok å koble over alt etter de nye forskriftene, når det strengt tatt må stå i dokumentasjonen at dersom de kobles fast så er det ikke lov med A type i forkant! (dersom vi nå legger ned stikkontakten som tilfellet, har forøvrig sagt mitt på den fronten =)  )
Dette er faktafeil. Enkelte typer ladestasjoner har kun DC overvåkingen i boksen (RCD-DC) og krever en A jordfeilautomat forankoblet, for å oppnå den komplette funksjonen. Her må en se på montasjeinformasjonen for den enkelte ladestasjon.

Sitat fra: Homecast på mandag 23. januar 2017, klokken 14:48
Tanken bak det jeg skriver er jo at man ikke gjør et anlegg bedre, tvert imot gjør man det dårligere når man går imot en produsent sine krav.
Det er ikke B-vernet som er grunnen til at en ikke skal koble B etter A. Grunnen ligger i hvorfor en valgte et B-vern, værnet i seg selv gjør ikke anlegget dåligere, tvert imot.
Husk at et B-vern består av et A-vern med en RCD-CD koblet etter A vernet.

For nyanlegg er dette ikke en problemstilling.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Homecast

Jeg skal forklare forskjellen

Boksene med dc-rcm modul har satt grenseverdien på under 6 mA dc feilstrøm for å løse ut. A type jordfeilvern skal tåle inntil 6mA dc feilstrøm.
Dette betyr at A typen tåler feilstrømmer uten at spillene går i metning og endrer funksjon

B "modulen" i et B vern har en utløserstrøm som er så høy at den påvirker ev forandrende A type vern. Derfor beskriver link ikke tillat forrankoblet A type vern. Som nevnt, risiko ved kun 1 uttak kan da sees bort ifra. Ved andre uttak på samme A vern kan man ende opp uten DC beskyttelse. Derav ikke fulgt installasjonsveiledningen

Dette er forskjellen på feks Salto og Keba sine bokser med DC-rcm modul og bokser som har fått montert inn et b type jordfeilvern

Hvordan kan du påstå faktafeil når jeg viser til abb sin veiledning hvor det står svart på hvitt at A type ikke skal stå oppstrøms for en B type?

I salto sine bokser er det også A type jordfeilbryter innebygget også (i de fleste modeller) som sørger for at du egentlig kan bruke elementautomat og pfxp.
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Tullebukk1

Jeg fikk satt opp en ny kurs, og ba om muligheten til å kunne utvide denne senere til å lade 2-3 biler.

Fikk da følgende:

I sikringsskap:
-Jordfeilbryter type B
-automatsikring (40A)

Kabel til garasje:
-3x6 + 6 PFSP

Avslutning:
-Blå stikk


Hvis jeg nå skal utvide til 3 biler, i et fordelingsskap i garasje. Hvordan ville dere gjort da? Av ladestrøm på de tre bilene hadde det vært kjekt med f.eks 25A, 10A, 10A.

-Holder det å bare sette opp tre automatsikringer i fordeling i garasje på hhv 16A,16A,32A? (schuko, schuko, blå)
eGolf  (Pussywagon)
Model X (Fleskekjerra)

Robert Sund

IIRC må schuko beregnet for elbiler sikres med 10A.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA