Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Problemer med hurtigladning

Startet av 400VDC, torsdag 19. januar 2017, klokken 21:59

« forrige - neste »

400VDC

Har noen av dere opplevd problemer med hurtigladning? Jeg opplever et par problemer som går igjen på bestemte ladestasjoner. Det ene problemet arter seg slik at like etter at ladning har startet sier bilen "Feil på hurtiglader" og på selve hurtigladeren står det "Charging error. The car asked for too much power". Ved å kople fra og starte på nytt går det som regel bra å fullføre ladingen opp til 94% (som er normalt). På en annen hurtiglader starter tilsynelatende lading, men det leveres ikke noe strøm til bilen. Ingen feilmelding, men heller ingen lading. Feil på bilen eller ladestasjonene eller en kombinasjon..?
Tesla Model 3 LR 2021
Tesla Model S 85D
Hyundai Ioniq 2017, hvit, teknikk
Nissan Leaf 2012
Siste fosil: Ford S-max, VW Caravelle

Alexander27

Sitat fra: 400VDC på torsdag 19. januar 2017, klokken 21:59
Har noen av dere opplevd problemer med hurtigladning? Jeg opplever et par problemer som går igjen på bestemte ladestasjoner. Det ene problemet arter seg slik at like etter at ladning har startet sier bilen "Feil på hurtiglader" og på selve hurtigladeren står det "Charging error. The car asked for too much power". Ved å kople fra og starte på nytt går det som regel bra å fullføre ladingen opp til 94% (som er normalt). På en annen hurtiglader starter tilsynelatende lading, men det leveres ikke noe strøm til bilen. Ingen feilmelding, men heller ingen lading. Feil på bilen eller ladestasjonene eller en kombinasjon..?

Hmm, vanskelig å si. Selv hadde jeg problemer med Fortums ladestasjon. Startet med ladebrikken, men stoppet i det selve ladingen skulle begynne. Fikk melding om at ladingen ble stanset av bruker !!  - og en annen feilmelding om problemer med El-bilen (melding på dasbord). Det hele viste seg - etter å ha kontaktet Fortum - at det var FEIL med registreringen av ladebrikken, selvom ladebrikken har vært brukt et halvt år. 

turfsurf

Hadde akkurat samme problemet med Fortum. En brikke som hadde vært brukt hos de i 18 måneder stoppet plutselig å virke. En mail til de, så begynte den å virke igjen.

Ellers må jeg skryte av Fortums email support, de følger opp ting.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Sanremo

Hadde akkurat samme problem i går i Vestby - "Lading avbrutt - bilen ba om for mye strøm". Ringte Fortum og de kunne ikke forklare hva som var feil. Heldigvis oppdaget jeg det etter fem min og byttet til laderen ved siden av som fungerte greit. Det har skjedd at par ganger tidligere at lading ikke har kommet i gang som planlagt. Det kan oppstå kjedelige situasjoner dersom man er på langtur med familie, feks. over fjellet om vinteren. Kommer tilbake etter 30 min og ser at det er ladet 1%....

eldaddy

#4
Samme problem for meg i Fredrikstad, v/McDonalds Rolfsøy. Fortum. Benyttet ladebrikke.

Er man sikre på at det ikke finnes innstillinger på bilen som kan forhindre dette? Jeg prøvde 2 ganger og fikk samme feilmelding etter 0.05kWh (15 sekunder med lading)

Tilsvarende feilmelding i bilen. "Feil på hurtiglader".



Hyundai Ioniq EV - 20.1.2017
Audi A4 Avant 1.8T 2005
Audi A4 Sedan 2.0 2001 - solgt
Audi A3 1.6 Kombi 1998 - solgt
Volvo 340 Kombi - solgt
BMW 316 Sedan 1.6 1989 - solgt
BMW 316 Sedan 1.6 1987 - solgt

eldaddy

Sjekket Grønn Kontakt sin hurtiglader på Cirkle K, Råde, E6. Her virket den uten problem. Samme kontakt CSS 50kW som Fortum... maskinen ser også lik ut.

Hvorfor er der problemer med Fortum sine? Har flere hatt problemer med Fortum?
Hyundai Ioniq EV - 20.1.2017
Audi A4 Avant 1.8T 2005
Audi A4 Sedan 2.0 2001 - solgt
Audi A3 1.6 Kombi 1998 - solgt
Volvo 340 Kombi - solgt
BMW 316 Sedan 1.6 1989 - solgt
BMW 316 Sedan 1.6 1987 - solgt

400VDC

Vet ikke om det er Fortum spesielt. Jeg har dette problemet på Grønn kontakt, men laderen er samme type fra ABB..
Tesla Model 3 LR 2021
Tesla Model S 85D
Hyundai Ioniq 2017, hvit, teknikk
Nissan Leaf 2012
Siste fosil: Ford S-max, VW Caravelle

eldaddy

Sitat fra: 400VDC på fredag 27. januar 2017, klokken 17:35
Vet ikke om det er Fortum spesielt. Jeg har dette problemet på Grønn kontakt, men laderen er samme type fra ABB..

Har du problemer med Fortum også?
Hyundai Ioniq EV - 20.1.2017
Audi A4 Avant 1.8T 2005
Audi A4 Sedan 2.0 2001 - solgt
Audi A3 1.6 Kombi 1998 - solgt
Volvo 340 Kombi - solgt
BMW 316 Sedan 1.6 1989 - solgt
BMW 316 Sedan 1.6 1987 - solgt

400VDC

Sitat fra: eldaddy på fredag 27. januar 2017, klokken 18:10
Sitat fra: 400VDC på fredag 27. januar 2017, klokken 17:35
Vet ikke om det er Fortum spesielt. Jeg har dette problemet på Grønn kontakt, men laderen er samme type fra ABB..

Har du problemer med Fortum også?
Tror ikke jeg har prøvd noen Fortum stasjoner så svaret må bli nei.
Tesla Model 3 LR 2021
Tesla Model S 85D
Hyundai Ioniq 2017, hvit, teknikk
Nissan Leaf 2012
Siste fosil: Ford S-max, VW Caravelle

sven erik

jeg ser dere har mye på  kan være at de ikke vil lade med det bilen  ber om når det er så mye på  leafen er justert til at ladingen går ned når den kommer til 60% og nesten av på 80% mens ioniq lader ful guffe til 94%  har dere prøvd samme laderne med  unfer 50%

eldaddy

Skal prøve Fortum sin med lavere batteri nivå neste gang.
Hyundai Ioniq EV - 20.1.2017
Audi A4 Avant 1.8T 2005
Audi A4 Sedan 2.0 2001 - solgt
Audi A3 1.6 Kombi 1998 - solgt
Volvo 340 Kombi - solgt
BMW 316 Sedan 1.6 1989 - solgt
BMW 316 Sedan 1.6 1987 - solgt

400VDC

Sitat fra: sven erik på lørdag 28. januar 2017, klokken 03:44
jeg ser dere har mye på  kan være at de ikke vil lade med det bilen  ber om når det er så mye på  leafen er justert til at ladingen går ned når den kommer til 60% og nesten av på 80% mens ioniq lader ful guffe til 94%  har dere prøvd samme laderne med  unfer 50%
Har startet med 5% SOC og fått samme feilmelding noen sekunder etter at lading har startet. Har sett at bilen trekker vesentlig mindre effekt fra ca 85% til 94%, nede i 20kW. Tenker å teste med å starte lading på 85% og se om det blir samme feilen..
Tesla Model 3 LR 2021
Tesla Model S 85D
Hyundai Ioniq 2017, hvit, teknikk
Nissan Leaf 2012
Siste fosil: Ford S-max, VW Caravelle

Gustav Ditter

94 %  laddet er ikke bra !     du mener 94 %  av  80 %  av hele batterien .   Systemet beskytter batteriet  av å gå tom eller full ladet ....    by 75 %  ladding går veldig sakte...

400VDC

Sitat fra: Gustavditter på onsdag 01. februar 2017, klokken 21:59
94 %  laddet er ikke bra !     du mener 94 %  av  80 %  av hele batterien .   Systemet beskytter batteriet  av å gå tom eller full ladet ....    by 75 %  ladding går veldig sakte...
Vet ikke hva du mener å si her..? Jeg mener at bilen drar mindre strøm (altså lader saktere) fra noe over 80% frem til maks for hurtiglading (som for Ioniq er 94% av det produsenten har definert som batteriet maksimale kapasitet)
Tesla Model 3 LR 2021
Tesla Model S 85D
Hyundai Ioniq 2017, hvit, teknikk
Nissan Leaf 2012
Siste fosil: Ford S-max, VW Caravelle

Per2Per

"Charging error. The car asked for too much power" Har fått denne et par ganger på Ioniq/Grønn kontakt, uten at jeg klarer å se noen sammenhenger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA