Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beregning av engangsavgift på importert plug-in hybrid (1-15, USA)

Startet av fjellmann, torsdag 19. januar 2017, klokken 10:03

« forrige - neste »

fjellmann

Jeg har endelig fått min USA importerte Chevrolet Volt 2013 ombygget og godkjent av Vegvesenet. Gleden var derimot kortvarig, til jeg så engangsavgiften: 65.000,- !! (mva er ekstra, og allerede betalt)

Jeg hadde regnet med en svært lav engangsavgift. Volt'en har utslipp på 0.62 g/km, selv om den som alle (?) plug-in hybrider har et bensin aggregat for lading av batteriet under kjøring. I vedtaket til Vegvesenet er bilen riktig oppgitt som en plug-in hybrid (elektrisk, bensin), men det sies ingenting om CO2 nivået. Under "Miljødata" skal det være tall for utslippsnivå, men der står det "Annen lovgivning: Ikke Euro (før 1995; se kravnivå iht. KTK)". Pga dette virker det som jeg ikke har fått noe fradrag for CO2 nivået.

Kan det være riktig at USA importert kjøretøy, under paragraf 1-15, ikke får CO2 fradrag? Jeg klager i alle tilfeller, men er usikker på lovgivning/praksis og hva jeg egentlig skal klage over :(

Dersom noen har peil på dette setter jeg stor pris på noen pekere.

Dette er beregning til futen:
Utregning
Vrakpantavgift   + 2 400,00
Engangsavgift + 62 860,59
Avgift for egenvekt   + 26 364,40
Avgift for NOx   + 4 255,80
Avgift for slagvolum   + 63 201,58
Bruksfradrag (33%)   - 30 961,19
Total i avgifter   = 65 260,59

Stikkkontakt

Bilen må ha COC-dokument som bekrefter utslipp pr km. Eventuelt tidligere vognkort i EU-land. Om ikke skal slagvolum brukes.

fjellmann

Takk @Stikkkontakt! Dette var nytt for meg. Vet du om COC dokumentet må ha Europeisk opphav, eller godkjenner Vegvesenet også amerikanske COC dokumenter?

kaiat

Så vidt jeg vet, godtaes ikke amerikanske dokumenter på CO2. Grunnen skal være ulikheter i de amerikanske og europeiske målemetoder. Amcar-folket har kranglet med myndighetene på dette i årevis da en del amerikanske biler får mindre avgifter med CO2 enn med slagvolum. Blant annet Corvette får lavere avgifter om det regnes etter CO2. Så langt er den eneste godkjente løsningen å få testet bilen på et testsenter i Sverige, men det lønner seg kanskje mer for de som kan spare enda flere avgiftskroner...

Stikkkontakt

Det er visstnok US-biler som har COC-dokumenter. Dette er en relativt dyr og omfattende prosess som kun er fornuftig dersom utgiftene fordeles på mange kjøretøy. Har også hørt at det kan ordnes dersom man kan bevise at US-bilen er 100% identisk med COC-godkjent europeisk bil.

kaiat

Europeiske biler har strengt tatt COC-dokumenter de også, men på grunn av EU/EØS er det felles europeisk typegodkjenning og biler som har vært registrert i EU/EØS-område, trenger ikke å dokumentere noe.

Jeg har hørt mye snakk om dette å bekrefte at den amerikanske bilen er lik en europeisk skal funke, men har ikke hørt om noen som har lykkes med dette. Da må du i så fall få en uttalelse fra GM.

Ingebrigt

Sitat fra: kaiat på torsdag 19. januar 2017, klokken 21:12
Så langt er den eneste godkjente løsningen å få testet bilen på et testsenter i Sverige, men det lønner seg kanskje mer for de som kan spare enda flere avgiftskroner...
Det er nok dette som er løsningen:
Sitat fra: amcar.noNår det gjelder beregning av engangsavgift på bil som er nyere enn tretti år, kan du fra 2010 også bruke CO2-utslipp som avgiftsgrunnlag i stedet for sylindervolum. For å finne de faktiske CO2 tallene på den aktuelle bilen må det utføres avgasstester ved et godkjent, uavhengig laboratorium. Det nærmeste befinner seg i Stockholm. En slik avgasstest koster ca. Skr. 25.000,- til AVL (www.avl.com) i Sverige. Men siden avgiftene på CO2-utslipp stiger år for år kan det etter hvert bli en marginal økonomisk fordel kontra å betale engangsavgift ut fra sylindervolum.
Hvis jeg ikke tar feil var det snakk om rundt 10.000,- i avgifter for en ny Ampera den gang da, etter den tid har vektfradraget for ladbar bil økt så det skulle ikke forbause meg om man slipper unna med vrakpantavgiften etter en måling.

Durango

Høres ut som du burde ha planlagt bedre, blitt amcar medl e.l., først reg bilen i tyskland som de måtte i historien om de to like camaroene.

Men også her kommer solvik olsen til unnsetning, det ligger inne forslag om kun å regne om co2 fra us til eu, det avhenger jo direkte av forbruket, av hvor mye som forbrennes, dessuten kommer snart World driving cycle. Regler om gule lys foran, røde blink bak og us format skilt er allerede godkjente men holdes igjen i håp om å lansere alt samtidig. Håper bare han overlever valget!
2009 Reva (1.-2. Batteripakker a 2 år flate plater, nå 3. med rørplater)
2016 Czero

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA