Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

All-glass roof .......

Startet av JanE, onsdag 18. januar 2017, klokken 20:02

« forrige - neste »

Elbil2000

P100D

Muffinman

Du kan slette dine egne innlegg :)
Bare følg med dette om ei stund...

Tuxedo

Sitat fra: Muffinman på torsdag 16. november 2017, klokken 19:54
Du kan slette dine egne innlegg :)
Bare følg med dette om ei stund...
Du har...funnet...kuren??? Yesss, send meg en PM!

Muffinman


OlaM

Sa i en annen tråd med snakk om seasuckers at jeg sendte mail til Vegvesenet. Fikk svar nå. Også med disclaimeren "dette svaret er veiledene" (helt naturlig tross alt), men det er fornuftig formulert og har referanse til veitrafikkloven:

SitatHei Ola



Generelt sett så er det førerens ansvar.

Så hvis du mener det sitter fast og vil ta ansvar for at dette ikke flytter seg så er det greit.



§ 3-2.Plassering og sikring av gods

1.
   

Gods skal være plassert slik at føreren har tilstrekkelig utsyn og ikke hindres i å manøvrere forsvarlig. Verken påbudt lys eller kjennemerke må være tildekket.

2.
   

Godsets vekt skal være mest mulig jevnt fordelt på hjul på samme aksel og hensiktsmessig fordelt mellom akslene. Minst 20 % av kjøretøyets aktuelle totalvekt skal hvile på styrende hjul.

3.
   

Godset skal være sikret slik at det ikke volder skade eller fare, sleper på vegen, faller av kjøretøyet eller framkaller unødig støy. Det samme gjelder kjetting, tau, presenning eller annet festemiddel.

Ved transport av plater med større bredde enn lastbæreren, skal skråstilt lastestativ benyttes, slik at lasten kan holdes innenfor kjøretøyets bredde.

4.
   

Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke utenfor veg som er åpen for alminnelig ferdsel dersom kjøringen likevel er forsvarlig.

   

Endret ved forskrift 16 jan 1998 nr. 88 (i kraft 1 mars 1998).


§ 3-3.Nærmere om sikring av gods

I tillegg til bestemmelsene i foregående paragraf gjelder følgende for motorvogn eller tilhenger. Unntatt er transport av gods med motorsykkel, moped, beltekjøretøy eller innvendig i personbil:

1.
   

Anordning som begrenser godsrom, skal være påsatt og forsvarlig sikret under kjøring.

Godsbærer skal være festet til kjøretøyet på slik måte at den ved full belastning kan tåle det som kreves etter nr. 2 nedenfor.

Gods som kan støve, ryke eller virvle av kjøretøyet, skal være fuktet, dekket med presenning eller nett eller på annen måte være hindret fra å forlate kjøretøyet under transport. Dette gjelder ikke ved transport av massegods og samtidig spredning, f.eks. ved grusing av veg.

2.
   

Under transport skal gods på kjøretøy være sikret slik at ingen del av godset kan forskyve seg eller falle av.

Sikring skal minst kunne tåle følgende krefter:

a)
   

Framover langs kjøretøyet: Kraft lik hele godsets vekt.

b)
   

Bakover og på tvers av kjøretøyet: Kraft lik halve godsets vekt.

c)
   

Framover langs tilhenger trukket av traktor eller motorredskap som er konstruert for fart ikke over 30 km/t: Kraft lik halve godsets vekt.

Gods skal være sikret ved låsing, stenging eller surring eller ved kombinasjon av disse metoder. Gods kan være sikret på annen måte hvis det ved beregninger eller praktiske prøver kan sannsynliggjøres at den anvendte metode oppfyller kravene i denne paragraf.

Hvis det er mulig på grunn av godsets beskaffenhet og dimensjoner, skal surring på kjøretøy med åpent godsrom anbringes innenfor sidelemmer eller liknende. Er dette ikke mulig, må alle deler av surringen være festet slik at løse ender ikke kan skade annen trafikant.

3.
   

Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke utenfor veg som er åpen for alminnelig ferdsel dersom godset likevel er forsvarlig sikret.

0
   

Endret ved forskrift 9 sep 1998 nr. 932 (i kraft 1 okt 1998).





Hilsen

Thor Jelen

Inspektør

Bergen Trafikkstasjon



Svaret i denne e-posten er veiledene.

Hvis det sitter fast så er det lov. Hvis det faller av så kan du bli ansvarlig for skadene. Akkurat som slurv med takboks. :)
'21 3LR

Øyvind.h

Så da er det bekreftet.

Det er førerens ansvar. Synsing fra ansatte hos Statens vegvesen definerer ikke hva som er lov. Det gjør lovverket.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jeronan

Since we are posting the full name of this inspector, so then I will reveal his name as well. It's the same person.

Hi

I dont see that this system is any good.
The suctioncup is not a permenant mount and therefore you can not use this, you never know when it will come of.

Hilsen
Thor Jelen
Inspektør
Bergen Trafikkstasjon

Svaret i denne e-posten er veiledene.



Take it for what you will....  :o
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Øyvind.h

Lovverket er tydelig. Man kan ikke forvente at ansatte i Statens Vegvesen har testet og kjenner alle mulige løsninger.

Men da er det bekreftet så vi kan legge lovlighetsballen død. Dette er lov. Og brukt riktig er det en god og trygg løsning. Men den trenger mer oppfølging og vedlikehold enn et ordinært takstativ for å være trygg. Tror jeg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OlaM

Sitat fra: Jeronan på fredag 17. november 2017, klokken 15:51


Take it for what you will....  :o

Andre gangen han ble spurt kom han i stuss og så spurte han en jurist. Sikkert derfor det tok tid å svare.
'21 3LR

Tuxedo

#39
Nøkkelsetningen her er vel "Gods kan være sikret på annen måte hvis det ved beregninger eller praktiske prøver kan sannsynliggjøres at den anvendte metode oppfyller kravene i denne paragraf."

Men man risikerer jo naturligvis å komme i erstatningsansvar hvis sugekoppene løsner og forårsaker skade.

Jeronan

#40
Sitat fra: Tuxedo på fredag 17. november 2017, klokken 16:24
Man man risikerer jo naturligvis å komme i erstatningsansvar hvis sugekoppene løsner og forårsaker skade.

That is a very important point. When a skibox suddenly opens out of a lock (happened to me) or when a roofrack (takstativ) breaks for whatever reason, responsibility can be laid down at the manufacturer with backing of your insurance.

When these Seasuckers come loose and cause a terrible accident, you are on your own.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Øyvind.h

Så lenge man har handlet i god tro, fulgt manual og kjøpt fra en butikk som har lovlig importert og solgt produkter ser jeg ikke den helt store risikoen.

Seasucker er en stor produsent som selger i flere land.

Men bra man har støtte for bruk i lovverket. Det er en solid løsning som holder bra så lenge den brukes korrekt. Dommedagsprofetier vil dog stemme for de som ikke håndterer dem korrekt. Litt som når ski og staver fyker ut igjennom enden av skiboksen. Å unnlate å feste innhold i boksen virker ganske vanlig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

fonberg

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 15. november 2017, klokken 15:02
Alutak ikke noe ståltak på Tesla ;)

Ca 60kg veier panotaket mer. Tipper ca 45-50kg mer på glasstaket enn pano men vet ikke. Sparer jo litt på at man slipper motorer og ekstra avstivinger som kreves når det skal kunne åpnes.

Glasstaket veier mer enn soltaket?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Tuxedo

Han mente nok "Tipper ca 45-50kg mer på glasstaket enn alutak".

AppleKnocker

Sitat fra: Jeronan på fredag 17. november 2017, klokken 15:51
Since we are posting the full name of this inspector, so then I will reveal his name as well. It's the same person.

Hi

I dont see that this system is any good.
The suctioncup is not a permenant mount and therefore you can not use this, you never know when it will come of.

Hilsen
Thor Jelen
Inspektør
Bergen Trafikkstasjon

Svaret i denne e-posten er veiledene.



Take it for what you will....  :o
Permanent sier han. Skiboks og stativ som kan tas av, er ikke permanent. Høres ut som takstativet må sveises fast for at denne fyren skal bli fornøyd.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA