Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prising på Superchargers

Startet av spirrevipp, onsdag 18. januar 2017, klokken 17:43

« forrige - neste »

spirrevipp

Nå som prisen på Supercharging er klar (NOK 1.40 kWh), hva synes dere om den?

https://www.tesla.com/no_NO/support/supercharging

Har inkludert Supercharging på min, men synes denne prisen virker kurant.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

El-boy

Ja, tror den prisen oppfattes som rimelig og fornuftig.
Tesla selger den sannsynligvis med (stort)tap gitt det såkalte effektleddet/ topplast tariff etc...

Amoss

La meg si det slik, dette er omtrent den prisen jeg håpet på, men ikke helt visste om jeg kunne tro på. Dette er dyrere enn hjemmelading - noe det jo bør være - men ikke så dyrt at det bør fraholde noen fra å dra på noen lengre turer eller gi noen noe argument for å heller kjøre fossilt.
Model S 85D

Mazzbot

De taper i prinsippet 560 kr per bil i Norge på de første 400 kwh. En typisk tur Oslo  - Bergen ligger vel på hvor ca mange kwh ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Øyvind.h

Usikker på Oslo-Bergen, men Oslo-Trondheim ligger i sjiktet 90-110kWh.
Dvs behov for å lade minimum 10-30kWh med en 90kWh bil.
I praksis lader man fort 30-50kWh hver vei. Eller 60-100kWh tur/retur.
Altså gratis 4-8 ganger tur/retur Trondheim.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

Mtp på at annen hurtiglading koster 3,5-4,2 pr kw er det veldig billig, er vel en fare for at de gradvis vil øke prisen så ikke overgangen blir for stor...?

jog

#6

SEK 1.90 per kWh
Danmark
2.40 pr kw
Tyskland blir det variabel pris:
€ 0.34 per minute above 60 kW
€ 0.17 per minute at or below 60 kW
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

Muffinman

Skitbillig, og jeg er ikke sikker på at det er tilstrekkelig til å holde riktig alle "hjemmeladerene" unna. Hvis man regner kWh påfylt rapportert i bilen er det jo i tillegg et tap i superladeren, så dette er ikke langt unna å konkurrere med lading hjemme rent økonomisk.

Øyvind.h

I tillegg tenker sikkert en del "Hey det koster jo hele 10.000,- å få på plass lading hjemme, mye bedre å betale 50 øre ekstra og slippe hjemmelader.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kavorka

#9
SitatTesla is committed to ensuring that Supercharger will never be a profit center.

Ser ut til at de tar kostpris slik at de ikke går med tap. Ikke utenkelig at 1.4 NOK/kWh er basert på forbruk og effektavgift. Interessant at de har forskjellig pris i forskjellige land, 2.4 DKK/kWh for eksempel. Mener det var det strømmen kostet da vi leide hytte der de to siste sommerne.

Det bør settes opp for superladere i byer. Det hadde vært bra når man er fremme ved destinasjon og skal være der en stund. Det ville også være positivt om man tillater dette brukt på det jevne, slik at de som mangler hjemmelading (noen borettslag som motarbeider elbiler voldsomt) også kan lade raskt og rimelig! Noe slikt må vel gjøres i storbyer som Tokyo og New York, så hvorfor ikke ha samme prinsipp for mindre steder? Kost for utbygging må da gjøres med et lite påslag i strømprisen. Men non-profitlovnader, god utnyttelse ved lastdeling, og til sist stordriftsfordeler, gjør at det ikke vil være i nærheten av eksisterende ladeaktører.

cra

Sitat fra: Kavorka på torsdag 19. januar 2017, klokken 10:55
Det bør settes opp for superladere i byer. Det hadde vært bra når man er fremme ved destinasjon og skal være der en stund.

Det er jo dette destinasjonslader-programmet er til for. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jlan

Sitat fra: Kavorka på torsdag 19. januar 2017, klokken 10:55
Det bør settes opp for superladere i byer.
Jeg tror mer på en løsning hvor alle parkeringsplasser i byer får lovpålagt lademulighet. Gjerne slik at noen korttidsplasser gir raskere lading. Tesla har gjort mye bra på dette området, men det er nå tydelig at de også orienterer seg mer mot standardløsninger som kan brukes av alle elbiler. Og det er vel greit nok. Det er vel ikke så mange av oss som ønsker egne byrom merket "Tesla only".

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på torsdag 19. januar 2017, klokken 08:33
Skitbillig, og jeg er ikke sikker på at det er tilstrekkelig til å holde riktig alle "hjemmeladerene" unna. Hvis man regner kWh påfylt rapportert i bilen er det jo i tillegg et tap i superladeren, så dette er ikke langt unna å konkurrere med lading hjemme rent økonomisk.

Nå ja, det er nok 50% dyrere å lade hjemme uansett. Betaler ca. 80 øre/kWh, + tap på 12% blir det ca. 90 øre/kWh på-fylt bilen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 19. januar 2017, klokken 08:44
I tillegg tenker sikkert en del "Hey det koster jo hele 10.000,- å få på plass lading hjemme, mye bedre å betale 50 øre ekstra og slippe hjemmelader.

Da har de ikke satt en spesielt høy verdi på egen fritid...
I løpet av en 4 års tid (gitt 20.000km kjørelengde) har man dessuten betalt de 10.000- i ekstra strømkostnad (ca. 50 øre/kWh) og sitter fortsatt uten lader hjemme.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kavorka

Sitat fra: cra på torsdag 19. januar 2017, klokken 11:18
Det er jo dette destinasjonslader-programmet er til for. ;)
Har ikke merket noe til destinasjonsladerprogrammet for min del..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA