Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

BMW i3 94Ah - Praktisk rekkevidde?

Startet av Kianus, onsdag 11. januar 2017, klokken 20:25

« forrige - neste »

Orbit

#15
Hvor langt tilbake ser bilen når den estimerer rekkevidde (og det ikke er lagt inn noen destinasjon)? Kun siste tur? Kjørte sist ca 10 mil motorvei, satte på saktelading til 100% med forhåndsvarming på slutten, og kjørte deretter en liten tur (ca 3 km). Nå viser app estimert 22 mil rekkevidde (Comfort, fremdeles på 100% SOC), uten tilkoblet lading og forvarming, utetemperatur rundt null.

Jeg kjørte uten varme den siste korte turen, da bilen var forhåndsvarmet. Så forbruket der var nok lavt. Men kikker bilen altså bare 3 km bakover for å estimere 200+ km fremover?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Demented_Genius

BMW X5 2011
BMW I3 2016

Sarepta

Sitat fra: Orbit på mandag 30. januar 2017, klokken 08:53
Hvor langt tilbake ser bilen når den estimerer rekkevidde (og det ikke er lagt inn noen destinasjon)? Kun siste tur? Kjørte sist ca 10 mil motorvei, satte på saktelading til 100% med forhåndsvarming på slutten, og kjørte deretter en liten tur (ca 3 km). Nå viser app estimert 22 mil rekkevidde (fremdeles på 100% SOC), uten tilkoblet lading og forvarming, utetemperatur rundt null.

Jeg kjørte uten varme den siste korte turen, da bilen var forhåndsvarmet. Så forbruket der var nok lavt. Men kikker bilen altså bare 3 km bakover for å estimere 200+ km fremover?

Det stemmer med min erfaring. Skal man ha et noen lunde brukbart estimat, må man bruke navigasjonen. Når destinasjon og kjørerute er valgt, stemmer estimatet ganske bra hvis man holder fartsgrensene. Ved kjøring til og fra hytta (18 mil en vei) har estimatet aldri bommet med mer enn 10 kilometer, selv om avviket underveis har vært større. Den tar hensyn til topografi og temperatur, men undervurderer topografi en god del.

bertonex19

Grei rekkevidde ;), litt kjølig på slutten av turen da :)
2017 Bmw i3 94 ah

moby666


02jan

Tolker jeg rett , du klarte 69 km på 25% av batterikapasiteten i - 1,5 Det er svært bra.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

KapteinLefso

Det var et par grader kaldere, nok til å bli mer enn oppveid av forskjell i snitthastighet.

Men det er vel liten tvil om at Ioniq har bedre rekkevidde i motorveihastighet, mens i3 har best rekkevidde på landevei med lavere hastighet, og ved bykjøring. Totalt sett er det jo veldig lite som skiller disse to bilene på rekkevidde.
2017 BMW i3

bertonex19

Sitat fra: 02jan på fredag 03. februar 2017, klokken 10:50
Tolker jeg rett , du klarte 69 km på 25% av batterikapasiteten i - 1,5 Det er svært bra.

Det stemmer, fra Gjelleråsen og litt forbi Skarnes. Var kø så snitt hastigheten er lav, men greit å se 19,5 mil igjen å kjøre når man kommer hjem :).
2017 Bmw i3 94 ah

trinse

Hei!

Jeg har prøvd å lese igjennom flere tråder i forumet, og håper dette innlegget passer inn i denne tråden.

Jeg fikk min første elbil i3 i januar (94), og lurer på en ting. Når min bil er fulladet 100% ligger rekkevidden på rundt 160 km. Jeg synes dette virker merkverdig lite/ikke som forventet? Jeg rekker tur-retur Sarpsborg-Fredrikstad (1,8 mil hver vei - gj.snitt fart 50-60 km/t) 2 ganger + en ekstra tur til trening som er rundt 1,5 mil tur/retur. Etter dette ligger rekkevidden på 50-60 km. Kjøretur Sarpsborg - Oslo når den er fulladet har jeg kanskje 50-60 km igjen på rekkevidden. Jeg kjører på ECO PRO hele tiden, maks varme 28 grader og setevarme ved behov. Er bilen generell kald eller er det dårlig klimaanlegg? Jeg synes fortsatt det er kaldt når varmen står på maks i eco pro-mode. Bilen lades hovedsakelig over natten på 16 amp. Jeg har fått bilen opp til 200 km en gang på hurtiglading i Oslo. Fikk bilen for en måned siden, og vurderer evt. å ta en sjekk av batteriet. Utetemperaturer har variert fra -4 til +7.

Hvor mye viser appen deres ved 100% fulladet? Overreagerer jeg mtp. rekkevidde?

SveinJ

Som du har jeg lurt på dette med rekkevidde. Opplever ulike km hver dag når jeg skal på jobb.
I dag hadde jeg min første lange tur, Austbygde-Sætre i Hurum. 167km den mellomlengste veien. Startet med 205km, satte så adressen på Navi og rekkevidden ble da 195km. Teoretisk skulle jeg da ha 30km rest ved ankomst. Men det hadde jeg ikke. Måtte lade 20 min på Buskerud Bilsenter ved Kjellstad for å være sikker på å komme fram og opp på Liertoppen uten angst. Ladet der 40 min, 23,7kW og kjørte til Notodden. Måtte fylle på 5 min og da var det mer enn nok hjem.
Ser også at ved lavere hastigheter koster 1grad varme ca 3km og i 80 ca 1km vei. Kjørte i EcoPro og 25 grader i bilen.
Så du får bare fortsette å prøve deg fram. Jeg ser at jobbreise på 80 km koster ca 45% energi den veien jeg kjører.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Egil Fonn

Trinse. Småkjøring gir økt forbruk. Bilen kjøles ned mellom turene og må varmes opp igjen. Kjøring i høy hastighet for eks. motorvei øker også forbruket. EcoPro reduserer effekten til klima anlegget. Prøv Comfort modus, da får du full effekt på varmen men også økt forbruk. Hentet min nye i3 på onsdag og kjørte den 30 mil fra Tromsø til Harstad. Vinterføre. Temp  minus1-7c. Comfort modus med klima på 19 c auto. Forbruk 16kw/100km. Etter 100km er det 50% soc. Skulle tilsi over 200km rekkevidde. Godt fornøyd :-)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

trinse

Ok. Jeg har forhørt meg med en annen også som fikk tilsvarende bil i desember, og når hennes bil er 100% fulladet har hun en rekkevidde på 220 i comfort-mode. Det har jeg aldri opplevd. Derfor reagerer jeg på kun 160 km i Eco Pro mode. Jeg kjører tur/retur til jobb hver dag, og på E6 ligger jeg i rundt 100 km/t (enkelte strekninger er det 80-90 km/t fartsgrense. Har totalt hatt 2 turer til Oslo med bilen, og en tur/retur Oslo - Gardermoen). Derfor jeg stusser over rekkevidden på bilen. Jeg vet at rekkevidden endrer seg mtp. temperatur og fart.

Egil Fonn

Fart har mye å si. Grovt regnet kan forbruket øke med 25% fra 80-100km/t. Har ikke nøyaktige tall for i3.
Snitt hastigheten min på turen fra Tromsø var kun 64km/h. Fulgte trafikken 50-90km/t.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

KapteinLefso

Å koste på seg comfort mode koster veldig lite. Med mitt kjøremønster merker jeg knapt forskjellen. Har egentlig godt over til å alltid bruke comfort mode. Da virker også alltid acc-kamera. Du sparer nok mye mer på å redusere hastigheten med 5 km/t.

Har forøvrig hatt det laveste forbruket hittil i vinter de siste dagene. Rett over 15 KWt/100km i comfort. Veldig fornøyd.
2017 BMW i3

SveinJ

Sitat fra: KapteinLefso på lørdag 04. februar 2017, klokken 01:35
Å koste på seg comfort mode koster veldig lite. Med mitt kjøremønster merker jeg knapt forskjellen. Har egentlig godt over til å alltid bruke comfort mode. Da virker også alltid acc-kamera. Du sparer nok mye mer på å redusere hastigheten med 5 km/t.

Har forøvrig hatt det laveste forbruket hittil i vinter de siste dagene. Rett over 15 KWt/100km i comfort. Veldig fornøyd.

Hva er acc-kamera?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA