Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

BMW i3 94Ah - Praktisk rekkevidde?

Startet av Kianus, onsdag 11. januar 2017, klokken 20:25

« forrige - neste »

02jan

Nå var det nylig test av nye leaf og ionic, fra oslo og retning hamar/elverum. Disse bilene stoppet på espa for å lade.

Kjører du i3 med ferdig klimaltisert batteri, og kjører normal motorveifart, så taper du ikke mye tid på en rask hurtiglading minnesund/espa , istede for sparekjøring på E6.

Sett klima på 19 + varme i sete og rygg, eco pro (ikke +), hold javn god fart ( jeg ligger på dette strekke med min 60ah i 100-105 (sommer og vinter).
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

machineboy

Kom nettopp hjem etter 100km tur fra Horten til Oslo, -6 grader og delvis akklimatisert batteri, tørre veier, 19 grader i bilen. Fulgte høyrefeltet, snitthastighet på 78. Gikk fra 100% til 40%, ca 80km igjen på GOM når jeg kom hjem. Godt fornøyd, mye bedre enn vår 24 Leaf. Gleder meg til test i varmere vær!

Autowinder

Sitat fra: Panduck på fredag 02. mars 2018, klokken 11:22
Ladehastighet er kW, mengde strøm du har fått er kWh. kWh vil da alltid telle oppover. (60 / 15) * antall kWh du fikk på 15 minutter = ladehastighet
Vet, h'en etter kw snek seg med.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

SveinJ

Sitat fra: Bolfus på lørdag 03. mars 2018, klokken 16:31
Jeg har en trilling i dag, men driver og planlegger en påsketur med lånt i3. Er Drammen - Elverum oppnåelig uten ladstopp? Det er 183 km, det meste på motorveg. Kommer til å ligge i høyrefila og følge trafikken.

Edit: Dette gjelder en 94ah bil.

Det er jo totalt avhengig v flere faktorer, temperatur, snø eller regn, vind, antall i bilen. Så det er bare å prøve, finnes ikke fasit her i fora.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Trond.m

Det er vel helt sikkert at dette ikke går hvis du følger fartsgrensene og har behagelig temperatur i kupeen. Men hva er problemet med en ladestopp ?

Bolfus

#125
Jeg har ingen problem med ladestopp, jeg har jo tross alt kjørt en trilling mellom Oslo og Mo i Rana (1000km) og tilbake. Prøver bare å danne meg et bilde av hvilken rekkevidde jeg bør bruke som utgangspunkt når jeg planlegger resten av ruta (2400km tilsammen). Jeg synes det er fint å kunne kjøre forbi ladesteder som bare har en enkelt lader, eller ladere som står på drittplasser.

Med trillingen kan jeg ikke planlegge å kjøre mer en 50km mellom hver lading, men med en i3 94ah kan jeg kanskje kunne forvente minst 150km om ikke 184?

Jeg vet at dette er et vanskelig spørsmål :)

Agmuns

Kjører selv stort sett på motorvei i fartsgrensen pluss 5-10 km/t nå på vinteren. Ved rundt 0 til -5 har jeg rekkevidde på ca 180 km med helt ordinært vintervær (våt vei og svak vind). 150 km bør gå helt fint, men 184 er i grenseland for min kjørestil. Motvind er min største fiende.

Trond.m

150 km mellom ladestoppene vil nok kunne gå også med moderate vintertemperaturer, men da må du regne med å utnytte ca 90 % av kapasiteten. Det er nok behageligere og å beregne lading etter 12-13 mil. Da sparer du også penger ved høyere ladefart og dersom det ikke er kø kommer du nok like raskt fram.

SveinJ

Det er jo spekulert og ment og trodd mye om rekkevidde nå på vinterstid. I går, en flott solskinnsdag her i Telemark/Tinn, startet jeg med -2C på HV batteri og -10C i lufta. Ikke forhåndsoppvarmet HV. Kjørte 80km til Notodden og ankom med +3C på HV og rest 56%.
Ladet 1 time med ladekladden og fikk på 10km, nå 61% rest. Uten nok en forvarming, startet med +3C på HV og ankom hjemme etter nye 80km med +6C grader på HV og 12% og 21km rest på HV.
Altså like mange km som når jeg forvarmer før jeg reiser på jobben om morgenen, med +10C på HV!
Gjennomsnitt til Notodden var på 16,8kWh og hjem 17,2kWh, som en vanlig dag.
Min er faring fra dette lille forsøket er at rekkevidde ikke øker så mye med forvarming av HV som mange mener eller tror.
Derimot har ladehastighet mye å si på hva HV temperaturen er.

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

lr-80

Startet med -6 på batteri, SOC47 på strømløs hytte. Kjørte en del høydemeter nedover 1 time og ca 80 km og hadde da 0 grader på batteri SOC14. Ladet til SOC70 og fikk inn 20 kWh på nesten en time. Forsøkte å få varme på batteriet ved gjentatte maks AKS og regen før ladestopp men dette gikk tregt gitt...
Bilen er helt fin for langkjøring om sommeren og når en har mulighet til forvarming, men uten forplanter det seg til neste lading.
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

APOlsen

Ser mange her oppgir temperatur på batteriet ved start. Hvordan sjekker man dette? Hentet min i3 for under en uke siden, så er litt grønn.


Sent from my iPhone using Tapatalk

SveinJ

Sitat fra: APOlsen på mandag 12. mars 2018, klokken 20:11
Ser mange her oppgir temperatur på batteriet ved start. Hvordan sjekker man dette? Hentet min i3 for under en uke siden, så er litt grønn.

Som jeg skrev over her, er det mange meninger, synsing og tro rundt hva temperaturen har å si på rekkevidde, ytelse ogs å videre.
For min del, er jeg bare litt nysgjerrig hvordan det egentlig er, for ikke bare å tro på alle meningsytrere her i dette forum.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Orbit

#132
@APOlsen: Batteritemperatur er (desverre) bare i servicemenyen. Se for eksempel gammel tråd på hvordan du kommer inn i denne.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

SveinJ

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Klykken

Gode marginer dette da. Nesten en mil i rest.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA