Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

BMW i3 94Ah - Praktisk rekkevidde?

Startet av Kianus, onsdag 11. januar 2017, klokken 20:25

« forrige - neste »

Ferry

Sitat fra: Pallesnekkern på torsdag 27. juli 2017, klokken 12:30
Bilen er en drøm å kjøre i bratte fjelloverganger med stort kraftoverskudd og fantastisk regenerering.

Veldig enig! Jeg kjørte over Hemsedalsfjellet i sommer, med fire voksne, en hund og masse bagasje. Kjørte forbi noen bobiler og vogntog i oppoverbakkene. Selv da går bilen som ei kule. Nok til at "alarmen" gikk hos damene i bilen ;)

Jeg syns ikke bilen er noe god til å beregne rekkevidde når det er mye høydeforskjell. Det virker på meg som om den ikke tar hensyn til høyde i det hele tatt. Jeg kjører ofte en tur som er 10 mil bortover, etterfulgt av 3 mil oppover. Da er det helt umulig å stole på gjettometeret. Det stemmer bra på flatmark, men oppover forbrukes 2 km rekkevidde på 1 km kjøring. Tilbake er det motsatt, de 3 første mila brukes nesten ikke strøm. Bilen starter gjerne med å si at jeg mangler noen km, men innen de tre mila nedover er tilbakelagt har jeg gjerne 2-3 mil ekstra å gå på. Jeg legger alltid inn destinasjonen, og har kjørt ruta mange ganger under alle slags værforhold.

TorAtle

Sitat fra: Pallesnekkern på torsdag 27. juli 2017, klokken 12:30
Da er årets mest intensive roadtrip unnagjort.  1446 km over 2 dager med en snittfart på 67,4 og forbruk på 12.5kWt/100km.

Turen gikk fra Sørumsand, Lillehammer, Skåbu, Vinstra, Dombås, Åndalsenes, Kristiansund, Atlanterhavsveien til Molde for overnatting.

Dagen etter tilbake til Åndalsnes, trollstigen til Valldal, Geiranger, Lom, Sognefjellet, Lærdal, Aurdal, Geilo, Oslo og hjem.

Totalt ble det 13 hurtigladinger da jeg fortrakk flere korte stopp framfor færre lange. Det ga meg også muligheten til å komme til neste lader hvis noe skulle skje.  Det ble ca 550,- i hurtiglading
Jeg tok mye av den samme turen med en 60Ah. 1707km, snittfart 65.5, 12.8 i forbruk. 20 hurtigladinger. 705kr i lading som antagelig skulle vært ca 800kr dersom jeg ikke hadde fått 2 gratis av Grønn kontakt. 85km i snitt mellom hver lading. Jeg vil tippe at det var en vesentlig lettere tur med 94Ah  :)
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Egil Fonn

Lot dieseldyret stå og brukte i3 på ferie tur i sommer. Norge fra nord til øst og vest (ca 5000km). Fungerte supert og har sluppet unna ladekø. Har en fully charged med Bridgestone 155/60 R20 framme og 175/55 R20 bak. På tørre veier uten bruk av klima ligger forbruket på ca 12kw/100km. På strekningen Vågåmo-Trondheim over Dovrefjell 1000moh tok jeg 2 rekorder. Lavt forbruk i forhold til fart 10.9kw/100km og lengste tur på en lading 249km. Tørre veier og 20 gr. C. Kjørte i ecopro+ med soltaket åpent i bakkant. Fulgte trafikken med acc aktivert. Soc 92% Vågåmo og 5,5% ved ankomst Trondheim gir en teoretisk rekkevidde på 286km.
Høydeforskjell - 340m
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Ingeniøren

Sitat fra: Egil Fonn på søndag 30. juli 2017, klokken 12:53
Lot dieseldyret stå og brukte i3 på ferie tur i sommer. Norge fra nord til øst og vest (ca 5000km). Fungerte supert og har sluppet unna ladekø. Har en fully charged med Bridgestone 155/60 R20 framme og 175/55 R20 bak. På tørre veier uten bruk av klima ligger forbruket på ca 12kw/100km. På strekningen Vågåmo-Trondheim over Dovrefjell 1000moh tok jeg 2 rekorder. Lavt forbruk i forhold til fart 10.9kw/100km og lengste tur på en lading 249km. Tørre veier og 20 gr. C. Kjørte i ecopro+ med soltaket åpent i bakkant. Fulgte trafikken med acc aktivert. Soc 92% Vågåmo og 5,5% ved ankomst Trondheim gir en teoretisk rekkevidde på 286km.
Høydeforskjell - 340m
:+1: :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Pallesnekkern

Sitat fra: TorAtle på lørdag 29. juli 2017, klokken 12:31
Sitat fra: Pallesnekkern på torsdag 27. juli 2017, klokken 12:30
Da er årets mest intensive roadtrip unnagjort.  1446 km over 2 dager med en snittfart på 67,4 og forbruk på 12.5kWt/100km.

Turen gikk fra Sørumsand, Lillehammer, Skåbu, Vinstra, Dombås, Åndalsenes, Kristiansund, Atlanterhavsveien til Molde for overnatting.

Dagen etter tilbake til Åndalsnes, trollstigen til Valldal, Geiranger, Lom, Sognefjellet, Lærdal, Aurdal, Geilo, Oslo og hjem.

Totalt ble det 13 hurtigladinger da jeg fortrakk flere korte stopp framfor færre lange. Det ga meg også muligheten til å komme til neste lader hvis noe skulle skje.  Det ble ca 550,- i hurtiglading
Jeg tok mye av den samme turen med en 60Ah. 1707km, snittfart 65.5, 12.8 i forbruk. 20 hurtigladinger. 705kr i lading som antagelig skulle vært ca 800kr dersom jeg ikke hadde fått 2 gratis av Grønn kontakt. 85km i snitt mellom hver lading. Jeg vil tippe at det var en vesentlig lettere tur med 94Ah  :)

Det var ganske problemfritt ja. Kun en gang jeg var under 35% på batteriet, og det var fordi laderen i Molde ikke funket (det visste jeg på forhånd). Min eneste bekymring var at ladingen av en eller annen grunn ikke skulle funke pga feil med bilen. 

Ladet stort sett mellom 40 og 90%, det tar ca 20min.  Ladingen går med full hastighet ihvertfall til 92%, noe som er meget imponerende og overgår selv Tesla superlading i området 80-100%. Jeg bare håper BMW vet hva de gjør og at dette ikke skader batteriet over tid. Selv etter mange hurtigladinger og mye kjøring, så jeg aldri batteritemp på mer enn 30grader.

Jon Braathen

Sitat fra: Pallesnekkern på torsdag 03. august 2017, klokken 19:22
  Ladingen går med full hastighet ihvertfall til 92%, noe som er meget imponerende og overgår selv Tesla superlading i området 80-100%. Jeg bare håper BMW vet hva de gjør og at dette ikke skader batteriet over tid. Selv etter mange hurtigladinger og mye kjøring, så jeg aldri batteritemp på mer enn 30grader.

Jeg var så gæærn her tidlig i juni at jeg kjørte min i3 94Ah ned til 3% for så å logge hele hurtigladeløpet (Fortum, McDonalds i Porsgrunn), hvert 30. sek noterte jeg da batteri% og hittil levert kWh som stod på displayet i laderen...
Jeg fant da ut at ladekurven knekker mellom 85 og 86% (ved 34min i dette tilfellet), største effekt levert til bilen var ved 80-85% med 50,4 kwh levert.

her er ett utdrag av mine innhentede data:
minutter   kWh levert   Batteri %   kWh snitt   kr pr lading   kr pr kWh levert
34:00   25,59   85 %   45,15   kr 85,00           3,32
37:10   27,57   90 %   44,56   kr 95,00           3,45
41:00   29,06   95 %   42,51   kr 102,50           3,53
44:00   29,70   97 %   40,49   kr 110,00           3,70

Tabellen viser at man bør slutte hurtiglading ved 85%, men for 25kr mer kommer man helt opp til 97% på 10minutter ekstra lading - ved behov på langtur er det allikvel over 40kwh snitt, selv om tilført effekt mellom 95-97 prosent er helt nede i 13,3 kWh disse siste 3 minuttene.
Etter 97% er det helt sjanseløst å benytte hurtiglading og det tar omtrent 20 minutter fra 97-100%.

BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Orbit

#111
For å melde meg inn i gærning-klubben sammen med Jon Braaten, kjørte jeg noen forbrukstester i dag da jeg likevel skulle tømme batteriet (for å se hva det gjør med SocMax). Målet var å finne optimal cruise-hastighet på langtur (i forhold til total reisetid, ikke forbruk).

Oppsett: 94Ah, 150 kg last inkl fører (var innom vekt på veien og sjekket), 20" hjul (Bridgestone dekk), klima på 21 grader. 18 grader ute, ubetydelig vind, overskyet men tørt, så relativt gode sommerforhold. Lufttrykk i dekk 2.8 foran, 3.2 bak. Brukte ACC på motorveien, men det var ingen trafikk den måtte ta hensyn til (og heller ingen slipstreaming).

Første trinn var å kalibrere speedometer mot GPS. Opp til ca 65 km/t viste speedometeret 2 km/t for mye. Over dette (innenfor de hastighetene jeg kunne prøve) viste det 3 km/t for mye.

Kjørte deretter en 26 km runde på motorvei (en gang med hver hastighet), frem og tilbake til samme utgangspunkt, relativt flatt (mellom avkjøring 17 og 15 og tilbake på E6 nord for Moss for de som er lokalkjent). Startet kjørecomputer ved oppstart fra bensinstasjon (påkjøring hadde uansett høyere forbruk pga akselerasjon), og tok resultatet i det jeg svingte av veien på slutten av runden (før regenerering).


  • 90 km/t (ACC på 93 km/t) => 14.2 kWh/100km
  • 100 km/t (ACC på 103 km/t) => 15.2 kWh/100km
  • 110 km/t (ACC på 113 km/t) => 16.7 kWh/100km

Hadde tenkt å teste 70+80 km/t også, men det ville sinket selv trailerne som var ute, så droppet det! Det jo uansett kun på motorvei (med gode forbikjøringsmuligheter for trafikk bakfra) hvor denne testen har verdi for meg; har ikke tenkt å lage kø på vanlig landevei!

Plugger jeg så inn dette i et regneark for å finne reisetid, inkl ladetid og tid av/på hovedvei for å komme til lader, så blir 110 km/t den optimale hastigheten! Dette er veldig robust uavhengig om en tør å kjøre helt ned til 5% eller 40%, og ladeeffekt. Selv om en må ty til 11kW AC-lading, så er 110 km/t i kjørehastighet ubetydelig forskjell i total reisetid enn f.eks 90.

Lang historie kort: Innenfor norske hastigheter, er det bare å følge fartsgrensen. Det er ikke noe tid å vinne på hypermiling.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Jon Braathen

Bra initiativ Orbit! ;)

Hva med 120 og 128?
Ofte kjører jeg i 128kmt (132 på speedometeret) da dette er høyeste hastighet en kan ha for å unngå prikk... Snuten trekker vel fra 3kmt ved måling og da blir en målt til 125..:)

BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Orbit

Jeg prøvde faktisk et 120-run, men det var da blitt såpass med trafikk i sørgående retning at det ble flere perioder med lavere hastighet (mange Teslaer hvor AP ikke ville gi plass for trafikk bakfra  8) ). Snitthastigheten på motorvei-seksjonen (utenom påkjørings- og vendestrekkene) ble da ca 115 km/t, men med en del opp og ned mellom 100-120. Forbruket på den runden var 17.6 kWh/100km.

(PS: BMW M lap-timer app fungerer fint også på i3, og henter data fra bilen over USB-kabelen)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Autowinder

Var innom Kirketorget i Moss ved 18-tiden på en kveldstur i går, og skulle lade på en av to hurtigladere tilhørende Fortum. En ting var at det sto en gammel Leaf parkert uten noen tilstede på den ene ledige laderen, uten å lade, og at sjåføren som ankom etter en tid og gikk i fistel da jeg påpekte at dette var dårlig stil. "Jeg ladet jeg", var påstanden, uten at bilen var tilkoblet  :laugh:

Uansett, "hurtigladeren" ga 1,5 kwh som er lavt. Kan jo være at -12 grader og stort forbruk i området trekker ned, og dette er nok en av det eldre hurtigladerne med horisontalt display på venstre side (ABB?). Jeg fikk noen prosent på 15 minutter og beregnet det som tilstrekkelig til returen, og heldigvis holdt dette med 21 kilometer margin når jeg satte ned kupévarmen til 18 grader og kjørte 10km/t under fartsgrensene i 100-110 sonene og ECO PRO.

Batteritemperaturen på hjemtur lå på +10 grader, og i3 tar jo høydemeterne med i beregningen med ruteplanleggingen aktiv. Indikert rekkevidde lå hele tiden 10-12 km høyere enn avstanden hjem, så en trenger jo ikke akkurat nerver av stål selv i minus 12 med i3. Alt i alt med mindre enn fullt batteri ved start, og litt "hurtiglading" var forbruket på turen ca 90% av batterikapasiteten over 158km.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Panduck

"Uansett, "hurtigladeren" ga 1,5 kwh som er lavt."

Du fikk 1.5kWh på 15 minutter, er det riktig tolkning? Altså 6kW?

Autowinder

Det var vel "ladehastigheten", siden den kom opp i displayet ganske raskt, og lå litt høyere etter 15 min.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Panduck

Sitat fra: Autowinder på fredag 02. mars 2018, klokken 10:29
Det var vel "ladehastigheten", siden den kom opp i displayet ganske raskt, og lå litt høyere etter 15 min.

Ladehastighet er kW, mengde strøm du har fått er kWh. kWh vil da alltid telle oppover. (60 / 15) * antall kWh du fikk på 15 minutter = ladehastighet

Autowinder

Enig, 18 grader er snaut, men 20 er tilstrekkelig for menn, mens kvinnene som kjører den vil ha 22 ;)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Bolfus

#119
Jeg har en trilling i dag, men driver og planlegger en påsketur med lånt i3. Er Drammen - Elverum oppnåelig uten ladstopp? Det er 183 km, det meste på motorveg. Kommer til å ligge i høyrefila og følge trafikken.

Edit: Dette gjelder en 94ah bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA