Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Fislukt" i kupèen

Startet av psyfoon, torsdag 05. januar 2017, klokken 00:28

« forrige - neste »

psyfoon

Alle kan vel oppleve litt "fislukt" i kupèen innimellom, men som oftest kommer det fra en selv eller passasjerene. For 2.gang så opplevde jeg denne lukten som IKKE var menneskeskapt i min i-miev i dag.

Kjørte en liten  tur i morges med fulladet batteri, ingen lukt. Så toppladet jeg (2 siste strekene) igjen før jeg kjørte til jobb (etter forvarming). MAX på varme da det var ca. 10 minus ute. Etter 5min begynte denne fislukten/svovelaktig lukt å fylle kupèen. Og det ga seg ikke. Skrudde av max på varmen og da forsvant det sakte med sikkert. Meget ubehagelig lukt. Regner med det kommer fra batteriet? Andre som har opplevd dette og er det normalt hvis man "stresser" batteriet litt, som jeg gjorde i dag?
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Rio

Det skyldes helt sikkert ikke batteriet.

Det skyldes nok heller at det var -10 ute, som du skrev, og lukten kommer nok fra klimaanlegget. Bør sikkert renses, eller noe.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

psyfoon

Sitat fra: Rio på torsdag 05. januar 2017, klokken 00:56
Det skyldes helt sikkert ikke batteriet.

Det skyldes nok heller at det var -10 ute, som du skrev, og lukten kommer nok fra klimaanlegget. Bør sikkert renses, eller noe.

Jeg kan vanskelig forestille meg at denne lukten kommer fra klimaanlegget.  Dette er absolutt ingen bakterielukt men en kjemisk lukt. Jeg har hatt flere biler med lukt fra AC anlegget og det var ikke en slik type lukt. Den første gangen jeg kjente denne lukten var etter hurtiglading, da var bilen kun 6mnd gammel. Da sto heller ikke klimaanlegget på.

Hva lukter innholdet i batteriet i disse bilene, forresten?
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

elekTrond

Klarer du å reprodusere lukta? Hva om du tar ut pollenfilteret og prøver igjen? Det er to klips bak hanskerommet.

Det lukter vel ikke brent elektronikk? Kabelisolasjon kan være av polyurethan. Det går rett i fletta. Kan det være 12V batteriet som koker? All luft som går til batteripakka blir kjemisk og mekanisk renset i pollenfilteret. Framdriftsbatteriet består av antatt lukkede celler, og ventileres fra kupevifta og rett ut til friluft under baksetet.
'13 Mjau

psyfoon

Skal prøve igjen senere en dag. Det lukter ikke som brent elektronikk, men rett og slett råtten eggfis. Er 12v batteriet bly? I tilfelle kan dette forklare lukta hvis det koker. Kjente ingen symptomer ved å puste inn denne lukta men merker den er sterk, får nesten litt sånn smak i munnen av den.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

elekTrond

Det skal være god, gammaldags syre og bly der ja. Må innrømme at jeg aldri har stukket nesa borti et fosskokende batteri.

Du får åpne panserlokket og lukte på batteriet. Når du har tenninga på hakk II eller III (ready), påtrykkes det jo 14,5V eller så. Luftinntaket er jo ikke veldig langt fra batteriet.
'13 Mjau

elektrolux

"Råtten eggfis" = H2S som kan dannes i blybatteri.

Er sterkt korrosivt, så sjekk ladespenning og 12V batteriet
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

psyfoon

Hmm, ja dette må jeg sjekke ut. Men bilen er jo kun 1år gammel, rart hvis batteriet skal gå istykker så tidlig..
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

TB

12V batteri er av gele typen, uten påfylling. Men, det er alltid ventiler på slike batteri, for å hindre overtrykk som kan sprenge batteriet.

Ved feil på batteri kan ei celle koke og gass komme ut ventilen. Batteriet er i det tilfelle defekt.

Sjekk om det vises tegn til ventilering. Ta i så fall kontakt med forhandler, dette bør være garanti ved at bilen er 1 år gammal.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elektriskp

Fikk du bort lukten? Hva ble løsningen? Har samme problem i en iOn 2012.

engolf

#10
>Som andra redan har påpekat är det mest sannsynligt 12v batteriet som avger gaser. När bilen laddas laddas också 12v batteriet, och är det för lite vatten i cellerna (blottlagda celler) blir det värmeutveckling och gas, och den luktar inte gott!

emagic

Eller noe så trivielt som ei død mus i aircon-registeret...

engolf

Kontrollera vattennivån i batteriet, efterfyll efter behov med destillerat vatten. Det skall finna markeringar på batteriet "max" och "min".
Jag vet inte om det blir gjort vid service, men det är en punkt man borde utföra minst en gång om året, annars förkortas batteriets levetid om cellerna är blottlagda.

pwb

Får en lukt selv av og til når jeg har varmen på max. Tror det er pga. at temperaturen i varmekolben da er høyere og at det på en eller annen måte lager den lukta.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA