Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EVBatMon?

Startet av leafnor, søndag 01. januar 2017, klokken 15:26

« forrige - neste »

leafnor

Får fatt på min phev ila uken. Har en Leaf der jeg bruker leafspy for å se batteritilstand bl.a.
Så fant denne http://evpositive.com/evbatmon-for-phev.html som gir mye av samme som LeafSpy.
Nå er ikke batterinivå noe problem på en hybrid så lenge det er bensin på tanken.
Men tenkte det kan være greit å bruke app til å lære hvor mye jeg trenger å lade til for å kjøre den daglige ruten til jobb. For trenger ikke lade til 100% og stresse batteriet unødvendig.

Søkt i forumet, og ikke fått treff på Outlander om denne app. Så, noen som har denne app og har noe erfaring med den?

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

erik e

Tips.Lad til 100% hver gang.  Det er vel hele vitsen med en slik bil. Eller ?
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Jørund

Skjønner trådstarters poeng. Kunne selv tenkt meg å kunne stilt inn 80% som maks de gangene jeg vet jeg ikke trenger mer eller bilen ikke skal brukes på en stund. Dessverre er ikke dette mulig på Outlander. Jeg har den derfor koblet til hele tiden til vanlig.


Sent from my iPhone using Tapatalk

leafnor

#3
Jo, sant det. På vår Leaf har jeg holdt meg til den strategien, lad og glem hele saken.
Men vet at å lade til 100% kan gi unødvendig belastning på batteriet.
Så bor jeg også slik til at det de første 2 km hjemmefra er 100 høydemeter nedover, og ser på vår Leaf at å starte på 100% medfører bruk av mekaniske bremser. Ingen regenerering. Samme vil skje med Outlander også.
Kunne selvfølgelig funnet et fornuftig ladenivå uten appen også, men ikke like morsomt!
På jobb kan jeg lade til 100%, for der er det flatt og heller oppover i starten derfra.

Forøvrig, lastet ned app til tablet jeg har i leaf, og tar med OBD dongle og tablet til Gardermoen og kobler opp når jeg skal kjøre hjem med "nybil" på torsdag.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

erik e

This message previously only contained one or more inline attachment references all of which are now invalid.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Joh Kobbe

#5
Bare la den stå tilkoblet til lading ved enhver mulighet. Batteriteknologien i bilen tar seg av dette, batteriene vil ikke lades til 100%, ei heller lades ut fullstendig. Det finnes et dokument som heter "PHEV Outlander Technical Highlights.pdf", her står dette godt forklart.
Mitsubishi Outlander PHEV 2016 Instyle+

leafnor

198 sider med godt lesestoff.
Litt "kjedelig" egentlig, liksom bare å kjøre og ikke bry seg. Men egentlig bra ;)
Uansett, jeg kobler opp EVBatMon og så har jeg noe å se på en gang i blant.
I det minste se batterikapasitet, selv om en ikke får gjort noe med den.

Så forøvrig på den video som følger app, at spenning er på rundt 3,8V når batteri er "tomt". Det er etter hva jeg forstår et bra spenningsleie for slike celler med tanke på levetid.
Tut og kjør.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Joh Kobbe

Du stresser ikke batteriene ved å lade fullt, de vil ikke bli ladet til 100%, det tar teknologien seg av. Du vil heller ikke tømme batteriene helt, du trenger ikke lese alle 198 sider for å se det. Scroll gjennom og finn skjema som gir deg oversikt over hvordan ladingen foregår  ;)
Mitsubishi Outlander PHEV 2016 Instyle+

leafnor

Ja, scrollet til jeg fant om lading og batteriet. Det blir til å bare lade og kjøre. Glemme resten egentlig.
Mye nyttig forklaring på hvordan bilen fungerer i dokumentet.
Bl.a hva som skjer når en kjører tom. Da går det å kjøre til SOC 13%. Normalt går det mellom 100% ned til 26% som laveste. 13% er i bunn, og de 50km EV-rekkevidde er for 70% SOC (100-30).
Slik sett er det en buffer på omlag 10 km i batteriet om en går tom for bensin og strøm (Om en sier SOC 30% er tomt batteri i normal modus)
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Jørund

Sitat fra: Joh Kobbe på mandag 02. januar 2017, klokken 20:01
Du stresser ikke batteriene ved å lade fullt, de vil ikke bli ladet til 100%, det tar teknologien seg av. Du vil heller ikke tømme batteriene helt, du trenger ikke lese alle 198 sider for å se det. Scroll gjennom og finn skjema som gir deg oversikt over hvordan ladingen foregår  ;)
Batteriet blir nok ladet til 100% etter hva jeg har sett. Det skriver jo Leafnor også. 0% på batteriet i display er rundt 27% i virkeligheten mens 100% er faktiske 100%. Ikke helt ideelt med tanke på LiIon-batterier som trives best ved rundt 50%.

leafnor

#10
Ja, 100% som virker å være cellespenning 4,1V (Ut fra video av eVBatMon)
En 24kWt LEaf har 80% lademodus, for å spare batteri. Nå kan det virke som ut fra tråder i leafforumet at den her 80% ladingen ikke har så enormt mye å si. Det er mer kjørelengden enn spenningen som er avgjørende.
En PHEV på 10kWt batteri som lades hver dag som en Leaf til hundre vil kanskje ha flere stand-by timer på  100% SOC i og med den lader til fullt på raskere tid en f.eks en kortrekkevidde ren EL-bil som min Leaf.

Ser forøvrig nå at det er meldt -19 på Alvdal på torsdag i første tur med PHEV. Får prøvd den i virkelig kulde allerede dag 1.
Drivstofføkonomien blir det spennende å se hvordan det går med da.
Min nå tilårskomne men fortsatt greie Tucson gjør en slik tur på 0,9l/mil på vinter, og kryper seg under 0,8 på sommers tid.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Joh Kobbe

Som jeg skriver så er det et sikkerhetsnivå som er satt som forhindrer cellene å bli fyllt helt opp, batteriene vil da ikke være 100% fyllt opp selv om det kan virke slik i noen apper.
Mitsubishi Outlander PHEV 2016 Instyle+

Jørund

Sitat fra: Joh Kobbe på tirsdag 03. januar 2017, klokken 10:19
Som jeg skriver så er det et sikkerhetsnivå som er satt som forhindrer cellene å bli fyllt helt opp, batteriene vil da ikke være 100% fyllt opp selv om det kan virke slik i noen apper.
Se vedlagt bildeillustrasjon som viser at 100% på bilens display faktisk er 100% SOC for batteriet.

Joh Kobbe

#13
Tja, nå er det jeg som har gjort dette dokumentet tilgjengelig i flere fora, blant annet her og i tre fb-grupper, så jeg har lest dette dokumentet ja  ;) Jeg har også lest flere andre dokument samt diskutert dette og flere andre tema med mange "orakler" der ute. Har blant annet diskutert med et par app-utviklere samt teknikkere som har vært på fabrikken hvor bilene "lages". Spesiellt interessant var diskusjonen med en som gikk i dybden i den delen av fabrikken hvor batteriteknologien ble forent med bilen. Du kan jo ta en tur ut på fb og snakke litt med Telmo Azevedo, han kan sikkert opplyse deg samt gi en virkelig dyp innsikt i hvordan lading i fohold til battericellene foregår. Men for all del, ikke hør på meg, fortsett å les "PHEV Outlander Technical Highlights.pdf", masse nyttig der. Og når du er ferdig kan du jo laste ned masse flere :)
Mitsubishi Outlander PHEV 2016 Instyle+

Jørund

Jeg er ingen ekspert på batteriteknologi og har heller ikke satt meg veldig mye inn i hvordan PHEVen fungerer. Men ut fra den kunnskapen jeg har og det diagrammet som ser ut til å være fra Mitsu ble dette min konklusjon selv om det kan vise seg å være feil. Er 26-27% restkapasitet på batteriet når bilen viser flatt, rett da?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA