Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er normal utladningstid for en Think ?

Startet av HHF, onsdag 08. august 2007, klokken 10:38

« forrige - neste »

HHF

Har for første gang vært på ferie og Think'en måtte da bli hjemme alene. Lite egnet til feriebil dessverre. Fikk en nabo til å følge med på strømmåleren for å sørge for at den ikke gikk helt tom og erfarte da at det tok ca en uke for den å bli tappet fra 100% til litt under 20% på måleren. Måtte derfor lade 2 ganger før jeg kom hjem igjen fra ferien.

Hva har dere andre av erfaringer her? Jeg lurer fremdeles på om min bil har et litt for dårlig 12v batteri og til stadighet driver og lader opp dette og at det herved også blir for mye tapping av fremdriftsbatteriene når dette skjer?
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

cra

Jeg var borte i ca to uker, og da var måleren min nede på rundt 30%. Den klatret litt opp igjen når jeg begynte å kjøre.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Ikke spesialist på Think, men erfaringen fra PSA er at meteret er meget pesimistisk, og viser mindre kapasitet etter lagring enn det som er virkelig.

NiCd batteriet har faktisk veldig liten selvutlading utenom de "øverste" 10%'ene. ( har dratt ut over 70 Ahr fra blokker som har stått lagret oppladet i over 1/2 år)

Dermed bør en bil som har stått parkert med ca 50% kapasitet over 3-4 uker ha masse strøm igjen. Dersom så ikke er tilfelle er nok 12V batteriet ferdig, og DC-DC converteren lever et utrygt liv.

Enkleste måte å teste 12V batteriet på (Ikke fullt så lett på Think) er å koble fra NiCd batteriet, og sette på lysene i 1 t. På PSA trekker disse ganske nøyaktig 10A og tåler ikke 12V batteriet 10A i en time uten å dette under 10,5V bør dette byttes

Uansett skal en elbil som har stått parkert i 2-3 uker lades fullt opp før bruk; og ikke parkeres i fullt oppladet tilstand ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HHF

Takker for svarene! Det lyder som om jeg må få Ford til å bytte 12V batteriet da. Får ta det på første vannservice - jeg har allerede tidligere varslet dem om at jeg tror det er dårlig og de har da sagt de vil skifte det om så er tilfelle.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

elektrolux

Bare pass på at Ford kobler fra NiCd batteriet først. Hvis ikke kan DC-DC converteren ryke.

Bedre å være føre var, enn etter sår.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HHF

Slike ting kunne man jo håpe de visste om, men takker så mye for tipset og det er helt klart bedre å varsle en gang for mye enn en gang for lite ...   ;)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

hens

Med et et nytt 12v batteri kan bilen stå bortimot en måned når den hensettes med fullt hovedbatteri.
Så lang hviletid fulladet er ikke å anbefale, men det lager mye ekstraarbeid dersom 12voltbatteriet går tomt. Et blybatteri som er blitt helt tomt vil sulfatere, og vil ikke ta lading. Bilens hovedlader vil ikke starte uten 12 volt.
Altså må 12v batteriet sannsynligvis skiftes før det blir liv i bilen igjen.
Det er mulig å prøve å lade gjennom lighterstikkontakten, men om en bruker en uregulert lader og batteriet ikke tar lading kan det føre til overspenning som kan skade elektronikken.

Et forslag:
Sett bort bilen halvfull, og bruk et koblingsur som gir en halv time pr døgn.
H
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

HHF

Dette bekrefter jo bare at noe må være ruskende galt med mitt 12v batteri. Det er så ofte støy fra bilen når den står stille også at det må være lading ganske ofte der. Ford har sagt at dette skyldes at bilen stadig er inne og "sjekker" om det er nok strøm på 12v batteriet og at det så blir lyd, men dette kjøper jeg ikke helt - det skal jo ikke lades så ofte etter min oppfatning.

Et annet spørsmål i samme slengen -  i forhold til på min P106 er det veldig mye mer støy ved selve ladingen også. Er det noen med erfaring fra begge biltyper som kan bekrefte dette? Det var jo litt summing også med Peugeoten, men med Think er det skikkelig hørbar ladestøy. Bare lurer på om dette også er innenfor normalen? Den lader fint og alt virker tilsynelatende ok...

Det du skriver om tips til lengre reiser er smart. Har også sett det før og uten gode naboer til oppfølging er det aboslutt en løsning. Nå var jeg så heldig at jeg kunne få noen til å gå og sjekke litt med jevne mellomrom denne gangen.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

elektrolux

Min erfaring er at Think lager mye mer lyd ved lading enn PSA. Det virker som om kjøleviftene går på Think mens den lader 12V batteriet. Dette skjer ikke på PSA, utenom ved behov.

Når det gjelder intelligent lader for bruk i sigarettuttaket, så selger Biltema en super lader for kun 269 kr. Den gir 2A og vil kunne stå tilkoblet hele tiden.

Søkte på biltema sine sider etter den, men fant den ikke, så løp og kjøp dersom den enda er i din lokale filial.

En annen god og intelligent lader er: 37-713, som gir 5A men denne koster 498 kr, og er mer klumpete.

Ford sin forklaring på lyden er nok riktig, og problemet er nok at 12V batteriet ditt ikke holder på spenningen, og at bilen dermed til stadighet setter i gang opplading av det. Sats på bytting så snart som mulig. Slik opplading er ikke bare farlig for DC-DC converteren, men går også ut over rekkevidden på bilen dersom du ikke kjører alt på en dag.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA