Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uoriginale vinterdekk på felg

Startet av Olemann, onsdag 28. desember 2016, klokken 12:21

« forrige - neste »

Reneno

Er litt i tvil når det gjelder valg av vinterdekk. Hadde egentlig tenkt å bli med på fellesinnkjøpet av vinter dekk fra Megahjul som ble lansert her på siden men virker som det har kokt bort.

Har kontaktet Megahjul så ser at jeg må betale 14-15 tusen for felger med premium dekk med standard dimensjon. Kan spare noen tusen ved å velge ukjente dekkmerker men er litt skeptisk til hvor gode de dekkene er.

Har også fått tilbud på dekkpakke fra Dekk1 med Trinity Nordic felger med Nokian Hakkapelitta R2 for kr 10.230 i dimensjonen 205/55R16. Ser at man kan spare endel penger ved å gå for den dimensjonen.

Noen som har anbefalinger om hva man bør kjøpe og hvor?


Nickelilltroll

Sitat fra: Reneno på lørdag 26. august 2017, klokken 09:12
Er litt i tvil når det gjelder valg av vinterdekk. Hadde egentlig tenkt å bli med på fellesinnkjøpet av vinter dekk fra Megahjul som ble lansert her på siden men virker som det har kokt bort.

Har kontaktet Megahjul så ser at jeg må betale 14-15 tusen for felger med premium dekk med standard dimensjon. Kan spare noen tusen ved å velge ukjente dekkmerker men er litt skeptisk til hvor gode de dekkene er.

Har også fått tilbud på dekkpakke fra Dekk1 med Trinity Nordic felger med Nokian Hakkapelitta R2 for kr 10.230 i dimensjonen 205/55R16. Ser at man kan spare endel penger ved å gå for den dimensjonen.

Noen som har anbefalinger om hva man bør kjøpe og hvor?

Har kjøpt felg+dekk från Megahjul, absolut inte premium, utan denna "ukjente" modell. Om du ser på dekkmärkning så är dessa, billiga lika bra som premium. Faktsikt så är premium vinterdekk väldigt dåliga på våt vei, samma som billiga. Däremot så stöyer billiga dekk lite mer.

Hållbarheten återstår att se, men jag är inte i tvivel om att dessa dekk jag köpt är minst lika bra som de Hakkapellitan R2 jag kört på i alla år. Man skall tänka på att vi kör alla under olika förhållanden. Några på våta, slush och andra på vita, kalla vägar. Inget dekkmärke är "universalt".

Skall nu testa dessa i vinter och komma med tillbakamelding. Megahjul själv säger att dessa jag nu har säljer väldigt bra till just oss som har elbil. Så det är inte nytt på marknaden. Ska se om jag hittar linken, la ut det på facebook-sidan.
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Radar70

Sitat fra: HelTek på fredag 25. august 2017, klokken 22:01
Sitat fra: Radar70 på fredag 25. august 2017, klokken 13:22
Da er felg/dekk/dekktrykksmåler i boks. Megahjul kr 10 040,- Blir spennende å se om dekkene innfrir. Mye brukt på Tesla og generelt elbiler i USA og Asia!

De dekkene som er solgt i denne pakken er v merket, mye hardere gummi enn vinterdekk med nordisk gummiblanding. Har selv kjørt på slike dekk, de fungerer fint på våt og tørr vei og snøslaps, de er total ubrukelig på isunderlag. Hardere gummiblanding mere støy.

Lykke til!

Det er mulig du har rett ang hardere gummi, men da er det litt rart at dekkene er merket med lav dekkstøy og nordisk friksjon!
Opel Ampera-e Quantum Grey med alt utstyr - Bestilt 28/9-16 - Levert 16/6-17

Nickelilltroll

Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Olemann

Hei,

Enig i at 16" er bedre på mange måter enn 17".  Ville vurdert 60 profil og ikke bare 55 pga mindre avvik fra 17/50/215 i rulleomkrets.   Rullemotstand og støy er godt beskrevet i vurderinger av dekk for tiden, jeg holder en knapp på UltraGrip Ice 2 pga dette, samt egenskaper på våt og tørr vei som det er mye av selv om de også er gode på snø og is som jeg mer sjelden kjører på.

Sitat fra: Reneno på lørdag 26. august 2017, klokken 09:12
Er litt i tvil når det gjelder valg av vinterdekk. Hadde egentlig tenkt å bli med på fellesinnkjøpet av vinter dekk fra Megahjul som ble lansert her på siden men virker som det har kokt bort.

Har kontaktet Megahjul så ser at jeg må betale 14-15 tusen for felger med premium dekk med standard dimensjon. Kan spare noen tusen ved å velge ukjente dekkmerker men er litt skeptisk til hvor gode de dekkene er.

Har også fått tilbud på dekkpakke fra Dekk1 med Trinity Nordic felger med Nokian Hakkapelitta R2 for kr 10.230 i dimensjonen 205/55R16. Ser at man kan spare endel penger ved å gå for den dimensjonen.

Noen som har anbefalinger om hva man bør kjøpe og hvor?

bno

#185
Har sett i instruksjonsboka etter plassering av løftejekk og der står det intet. Noen som har identifisert dem?

Tom E.

Noen som vet om hvor jeg kan kjøpe et reservehjul, spacesaver?

Ipadjove

Sitat fra: bno på tirsdag 29. august 2017, klokken 17:52
Har sett i instruksjonsboka etter plassering av løftejekk og der står det intet. Noen som har identifisert dem?

hansob

Sitat fra: Reneno på lørdag 26. august 2017, klokken 09:12

Har også fått tilbud på dekkpakke fra Dekk1 med Trinity Nordic felger med Nokian Hakkapelitta R2 for kr 10.230 i dimensjonen 205/55R16. Ser at man kan spare endel penger ved å gå for den dimensjonen.


Jeg har kjørt med disse dekkene på Trinityfelger i 3 år på Nissan Leaf og synes dette har fungert veldig bra. Denne dekk/felgkombinasjonen er betydelig lettere enn de originale Nissan 17" med sommerhjul. 16,4 mot 21,1 kg, dvs nesten 19 kg lettere for fire hjul.
Jeg er enig med Oleman at jeg vil vurdere 60 profil neste gang. Missvisningen på speedometeret er over 10% med 55 profil på Leafen, noe som blir for mye etter min smak.
Bestilt Tesla Y LR Blå  6/2-23
Ampera-E 2018
Nissan Leaf Tekna 2014 6,6 kW
Bestilt 2018 Leaf Launch Edition men avbestilt
Halden

bno

#189
@Ipadjove
Hjertelig Takk !

Edit 30.8: Jeg gremmes over meg selv. Erfaring, les også boka som følger med bilen ikke stol på elektronisk versjon  :o

Olemann

#190
Enig, ikke bare speedometer, men om man kjører 20.000 i året vil man over 5 år måtte betale forsikring for 10.000 km for mye, samt at bilen viser kjørt 110.000 km når den er gått bare 100.000.
Men, kjekt for kjøper og bedre enn motsatt som er svindel :-)

Dessuten, med 60 profil noe mer komfort på humpete veier (og litt mindre fast om man liker det, men AE er ingen Formel 1 i svinger i alle fall...)
OG, ser ikke så fin ut dersom man liker "gummi-malt-på-felg-feeelingen" ...

Sitat fra: hansob på tirsdag 29. august 2017, klokken 22:16
Sitat fra: Reneno på lørdag 26. august 2017, klokken 09:12

Har også fått tilbud på dekkpakke fra Dekk1 med Trinity Nordic felger med Nokian Hakkapelitta R2 for kr 10.230 i dimensjonen 205/55R16. Ser at man kan spare endel penger ved å gå for den dimensjonen.


Jeg har kjørt med disse dekkene på Trinityfelger i 3 år på Nissan Leaf og synes dette har fungert veldig bra. Denne dekk/felgkombinasjonen er betydelig lettere enn de originale Nissan 17" med sommerhjul. 16,4 mot 21,1 kg, dvs nesten 19 kg lettere for fire hjul.
Jeg er enig med Oleman at jeg vil vurdere 60 profil neste gang. Missvisningen på speedometeret er over 10% med 55 profil på Leafen, noe som blir for mye etter min smak.

pilt

Sitat fra: bno på tirsdag 29. august 2017, klokken 22:27
@Ipadjove
Hjertelig Takk !

Edit 30.8: Jeg gremmes over meg selv. Erfaring, les også boka som følger med bilen ikke stol på elektronisk versjon  :o
Du finner det i den elektriske versjonen også.  ;)

Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

bno

Hvordan greide jeg å unngå å se det. hoderistende, men det er da enda godt at man kan få hjelp. Briller neste 8)

Stikkkontakt

Fikk tilbud om 9000 for 16" med Sava piggfrie dekk. Disse ble ganske overraskende nr 2 i NAFs vinterdekktest nylig. Men det scoret litt dårlig på rullemotstand.
Er det noen som har Ampera-e med 16" og har erfaringer med rekkevidden?

Gnilre

Kan du fortelle hvor du fikk tilbud om 9000 for 16" med Sava piggfrie dekk ? Jeg vurderer denne dimensjonen jeg også, og hvis det er de nyeste Sava Eskimo Ice bør de være gode nok. Var prisen inklusive trykksensorer ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA