Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uoriginale vinterdekk på felg

Startet av Olemann, onsdag 28. desember 2016, klokken 12:21

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: HelTek på fredag 07. juli 2017, klokken 21:49
Det er ikke noe problem å bruke 205/60 x 16
Det er jo fint, men da blir 215/60-16 for stort, akkurat som Olemann sin forhandler sier.

Olemann

#166
4.1 mm større diameter kan vel umulig bli noe problem for innerskjerm ved hard fjæring og/eller maks svingutslag?

Fristende å gå for 16' da ja, og selvsagt 205/60 som både er mer støyfritt og mer komfortabel og billigere (enn 215/50 på 17')

Olemann


Ser at mange som selger hjulpakker selger Trinity felger, bra priser.  Men, er dette OK felger?  Ser de er lakkerte og egnet også for vinter, men hva med andre ting som betyr noe, som holdbarhet, vekt etc?

Trond.m

Ser at 205/60 -16 kan ha fordeler i forhold til komfort. Men kan ikke kjøreegenskapene bli dårligere med smale dekk på en så tung bil ?

Olemann

Den kommer til å bli mykere, og spesielt hard kurvekjøring i høy hastighet på tørr asfalt vil fungere bedre med lavere profil og bredere dekk.  Men, for 95% av den daglige bruken jeg har, så vil 16' være bedre.
Problemet er bare at vognkortet ikke åpner for dette, så usikker på formelle problemer man kan møte, selv om en økning i diameter på 4.1 mm ikke burde bety noe.
Og; 205 er ikke smale dekk, finnes mange biler med denne bredden som er minst like tunge. 

Sitat fra: TM på mandag 10. juli 2017, klokken 16:58
Ser at 205/60 -16 kan ha fordeler i forhold til komfort. Men kan ikke kjøreegenskapene bli dårligere med smale dekk på en så tung bil ?

Olemann


Da fant jeg i brukerhåndboken en alternativ dimensjon, dette er heldigvis 16' og den oppgis til 205/55/16.  Dermed noe lavere profil enn 60 og slik jeg tolker dette enda mindre risiko for å slå opp i skjerm eller bort i demper, noe som teoretisk kan være tilfelle med 60 profil, i alle fall om man velger 215.

Resistance

Hei, det burde vel ikke være noe problem å legge på 205/50 - 17" vinterdekk på originalfelgene?
Standard er 215/50 så er jo bare bredden, og i og med jeg går litt ned i bredde og ikke opp burde vel ikke det ha så mye å si? Har noen nye vinterdekk til den gamle passaten jeg da kan legge om på nye felger. PS: Jeg kjøpte bilen med originale vinterfelger og sensorer uten dekk.
Volkswagen Passat 1.9 Tdi 2006
Kontrakt Opel Ampera-e blå 03/10-16 Levert 11. August 2017

Knut Røe

Går jo litt ned i omkrets på dekket også.

elekTrond

Æsj, jeg skriver så sakte (og mye) at tiger`n var ute før meg ...  ::) For den som fortsatt driver med sånn der Flash, er motormann.no fint. (Alternate HTML content should be placed here. This content requires the Adobe Flash Player. Get Flash.) For alle oss andre sier wheel-size.com/calc/?wheel1=215-50-17X6.5ET45&wheel2=205-50-17X7.5ET40 at rulleomkretsen går ned 1,5%, mens sideveggene krymper en halv cm - til 103 mm. Misvisningen øker med 1 km/t.

@Resistance: Da er det opp til deg å vurdere om 10 cm gummi er nok til å ta unna for pukk og kantstein på dine ferdaveger.

@Olemann: 205/55R16 er 2,3% mindre i omkrets. Derimot er sideveggen 5 mm høyere, noe som er et pluss for fjøringskomforten. Dog øker misvisningen med 1,6 km/t ekstra.
wheel-size.com/calc/?wheel1=215-50-17X6.5ET45&wheel2=205-55-16X7.5ET40

Husk å sjekke lasteindeksen (load index (LI)) når du vurderer andre dekk, at den er >= LI i vognkortet til din bil.  :police:
'13 Mjau

turfsurf

#174
Hvis rulleomkretsen minsker med 1,5%, så øker feilvisningen med tilsvarende i %. Dvs ca 1,52%. Ikke en fast verdi.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radar70

Da er felg/dekk/dekktrykksmåler i boks. Megahjul kr 10 040,- Blir spennende å se om dekkene innfrir. Mye brukt på Tesla og generelt elbiler i USA og Asia!
Opel Ampera-e Quantum Grey med alt utstyr - Bestilt 28/9-16 - Levert 16/6-17

elekTrond

@Radar70: Fine felger!Vet du hva de veier? Hva slags farge har du på bilen?

Gad vite hva den Megahjul dekk-stickern hadde blitt oversatt til som EU lappen - den med X/Y/n dB. Men hvis elbilfolk går god for dekket, så ... :)
'13 Mjau

Radar70

Forsøkte å finne ut hvor mye de veier på hjemmesiden til Megahjul, men det fant jeg dessverre ikke. Farge på bil er quantum grey. Tror det blir bra
Har ikke greie på dekk/felg, men selger hos Megahjul overbeviste meg :+1:
Opel Ampera-e Quantum Grey med alt utstyr - Bestilt 28/9-16 - Levert 16/6-17

1Ampera

Sitat fra: Radar70 på fredag 25. august 2017, klokken 13:22
Da er felg/dekk/dekktrykksmåler i boks. Megahjul kr 10 040,- Blir spennende å se om dekkene innfrir. Mye brukt på Tesla og generelt elbiler i USA og Asia!

De dekkene som er solgt i denne pakken er v merket, mye hardere gummi enn vinterdekk med nordisk gummiblanding. Har selv kjørt på slike dekk, de fungerer fint på våt og tørr vei og snøslaps, de er total ubrukelig på isunderlag. Hardere gummiblanding mere støy.

Lykke til!
2024 BMW i4 M50
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.(Solgt)
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

Counterpointer


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA