Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uoriginale vinterdekk på felg

Startet av Olemann, onsdag 28. desember 2016, klokken 12:21

« forrige - neste »

Olemann

Flere enn meg som har droppet å bestille komplette vinterhjul med bilen og satser på å finne komplette hjul uoriginalt til bedre pris?   I så fall, hva har folket funnet? 

Ser for meg dekk med lavt støynivå og helst lav rullemotstand, av type med top 3 score på Motor sin årlige test.

Felger er jeg ikke kresen på, vi snakker tross alt om en Opel  ;D

kammiz

Synes ikke noe om slike utsagn som "bare en Opel". Har du sett Dekra tester siste årene?

Uansett, jeg har bedt om pris på å kun kjøpe vintergummien og TPMS fra Opel, siden det blir uten MVA. Så får vi se hva slags pris jeg får. Men skal kjøpe 19" sommerfelger selv og bruke de originale som vinterfelger, er ihvertfall planen.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Olemann

#2
Takk for svar.  TPMS er det vanskelig å få til å gå sammen med bilen om man kjøper det komplett med hjulpakke hos uoriginal forhandler?
Tipper det kommer flere som skaffer dekk og felg selv, så blir artig å høre hva folk havner på.

"Bare en Opel", vel, for det første så var det med et  ;D, for det andre så er jeg lei av fraværet av selvironi i en del av merke-trådene her.  Svært sjelden folk har et skråblikk på egne valg, den slags kritikk dukker dessverre helst opp når man besøker andres tråder og kritiserer andres valg, det synes jeg er mindre verdifullt og forutsigbart kjedelig.  Dessuten, de største jålebukkene har tradisjonelt knapt nok valgt Opel, og felger i høye prisklasser forbinder jeg med jåleri, dermed ligger også en markering av sunt bondevett i denne uttalelsen om Opel. Folk velger vel det beste man finner til den pris man godtar.


Sitat fra: kammiz på onsdag 28. desember 2016, klokken 12:29
Synes ikke noe om slike utsagn som "bare en Opel". Har du sett Dekra tester siste årene?

Uansett, jeg har bedt om pris på å kun kjøpe vintergummien og TPMS fra Opel, siden det blir uten MVA. Så får vi se hva slags pris jeg får. Men skal kjøpe 19" sommerfelger selv og bruke de originale som vinterfelger, er ihvertfall planen.

kammiz

Sitat fra: Olemann på onsdag 28. desember 2016, klokken 12:45
Takk for svar.  TPMS er det vanskelig å få til å gå sammen med bilen om man kjøper det komplett med hjulpakke hos uoriginal forhandler?
Tipper det kommer flere som skaffer dekk og felg selv, så blir artig å høre hva folk havner på.

TPMS er en standard, så det skal i teorien fungere uansett hvor du kjøper det fra. En uoriginal felgpakke skal fungere fint. For min del handler det bare om å se hva slags pris jeg får fra Opel, så kan jeg putte det i billånet samtidig.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Olemann

Nettopp, fint om du kunne dele info du får fra Opel om pris/løsninger.

Sitat fra: kammiz på onsdag 28. desember 2016, klokken 13:01
Sitat fra: Olemann på onsdag 28. desember 2016, klokken 12:45
Takk for svar.  TPMS er det vanskelig å få til å gå sammen med bilen om man kjøper det komplett med hjulpakke hos uoriginal forhandler?
Tipper det kommer flere som skaffer dekk og felg selv, så blir artig å høre hva folk havner på.

TPMS er en standard, så det skal i teorien fungere uansett hvor du kjøper det fra. En uoriginal felgpakke skal fungere fint. For min del handler det bare om å se hva slags pris jeg får fra Opel, så kan jeg putte det i billånet samtidig.

tutti

En kjapp pristest på markedet gir helt andre priser. F.eks. med gamle Ampera så er prisen nesten 1/2 med sensor hvis man ser bort i fra mva.

Olemann

Nettopp, det jeg tippet, godt det er lenge til neste vinter så man har litt tid på seg her.  Evt. kan man jo bare legge på hjulene før man betaler bilen hos Opel, poenget er jo felles faktura for mva fritt.

Sitat fra: tutti på onsdag 28. desember 2016, klokken 13:08
En kjapp pristest på markedet gir helt andre priser. F.eks. med gamle Ampera så er prisen nesten 1/2 med sensor hvis man ser bort i fra mva.

erato

Sitat fra: Olemann på onsdag 28. desember 2016, klokken 13:20
Nettopp, det jeg tippet, godt det er lenge til neste vinter så man har litt tid på seg her.  Evt. kan man jo bare legge på hjulene før man betaler bilen hos Opel, poenget er jo felles faktura for mva fritt.

Sitat fra: tutti på onsdag 28. desember 2016, klokken 13:08
En kjapp pristest på markedet gir helt andre priser. F.eks. med gamle Ampera så er prisen nesten 1/2 med sensor hvis man ser bort i fra mva.
Hvis dekkene ikke kommer på samme faktura som bilen, kan du se langt etter mva frie dekk. Så dekkene må faktureres via Opel.

Olemann

Nettopp, var derfor jeg påpekte det.

Sitat fra: erato på onsdag 28. desember 2016, klokken 13:41
Sitat fra: Olemann på onsdag 28. desember 2016, klokken 13:20
Nettopp, det jeg tippet, godt det er lenge til neste vinter så man har litt tid på seg her.  Evt. kan man jo bare legge på hjulene før man betaler bilen hos Opel, poenget er jo felles faktura for mva fritt.

Sitat fra: tutti på onsdag 28. desember 2016, klokken 13:08
En kjapp pristest på markedet gir helt andre priser. F.eks. med gamle Ampera så er prisen nesten 1/2 med sensor hvis man ser bort i fra mva.
Hvis dekkene ikke kommer på samme faktura som bilen, kan du se langt etter mva frie dekk. Så dekkene må faktureres via Opel.

Trond.m

Noen som vet hvilken dimensjon på vinterdekk de har lagt inn i prisen. Originale 16" felger med vinterdekk til nye e-Golf koster 11.900. Det kan tyde på 17 " på Ampera-e, men det betyr vel bredere dekk som ikke er noen fordel

Zuexi

Sitat fra: TM på onsdag 28. desember 2016, klokken 14:37
Noen som vet hvilken dimensjon på vinterdekk de har lagt inn i prisen. Originale 16" felger med vinterdekk til nye e-Golf koster 11.900. Det kan tyde på 17 " på Ampera-e, men det betyr vel bredere dekk som ikke er noen fordel
I mitt "tilbud" på 16.900,- gjaldt dette originalfelg med Continental vinterdekk.
Inkl. mva vel og merke, så ca. 13.500 eks mva

Sverre Grevskott

17 er ikke nødvendigvis bredere enn 16. bare se på bmw i3 sine 19". Jeg vurderer å kjøpe spacer med boltendring som gir 5x112 slik at jeg kan kjøre på i3 vinterdekk i 155/70/19. (4.7% større omkrets enn opel, innenfor lovverket <5%)
http://www.ebay.com/itm/5x105-to-5x112-Wheel-Adapters-20mm-Thick-12x1-5-Lug-Studs-US-Spacers-x-4-Rims-/181608845801
Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

1Ampera

#12
TPMS trenger ikke å kjøpes originalt, så lenge leverandør kan programmere den til bruk på Opel.  Systemet som Opel bruker trenger ikke verksted for å kalibrere disse. Jeg kjøpte til min Insignia, kostet bare 1/3 av orginal.
Har også bestilt Ampera-e for levering mai/juni 17. Kommer til å kjøpe vinterdekk selv. Når jeg kjøpt e-up for 2 år siden, skulle vw forhandler ha kr. 9.900.- for 14" komplett, kjøpte 15" alu komplett med piggfriedekk, betalte komplett for dette kr. 4.200 INK.mva.
2024 BMW i4 M50
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.(Solgt)
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

Trond.m

#13
Sitat fra: Zuexi på onsdag 28. desember 2016, klokken 15:57
Sitat fra: TM på onsdag 28. desember 2016, klokken 14:37
Noen som vet hvilken dimensjon på vinterdekk de har lagt inn i prisen. Originale 16" felger med vinterdekk til nye e-Golf koster 11.900. Det kan tyde på 17 " på Ampera-e, men det betyr vel bredere dekk som ikke er noen fordel
I mitt "tilbud" på 16.900,- gjaldt dette originalfelg med Continental vinterdekk.
Inkl. mva vel og merke, så ca. 13.500 eks mva
Ja, men hva er originalfelg ? Det betyr jo ikke at det er identiske felger som sommerhjulene. Og hvis tilbudet er 16.900 så er det da 16.900 eks. mva. Det er jo ikke mva på vinterhjul og du må vel betale 16.900 ?...ikke 13.500 ?

Zuexi

Sitat fra: TM på onsdag 28. desember 2016, klokken 16:32
Sitat fra: Zuexi på onsdag 28. desember 2016, klokken 15:57
Sitat fra: TM på onsdag 28. desember 2016, klokken 14:37
Noen som vet hvilken dimensjon på vinterdekk de har lagt inn i prisen. Originale 16" felger med vinterdekk til nye e-Golf koster 11.900. Det kan tyde på 17 " på Ampera-e, men det betyr vel bredere dekk som ikke er noen fordel
I mitt "tilbud" på 16.900,- gjaldt dette originalfelg med Continental vinterdekk.
Inkl. mva vel og merke, så ca. 13.500 eks mva
Ja, men hva er originalfelg ? Det betyr jo ikke at det er identiske felger som sommerhjulene. Og hvis tilbudet er 16.900 så er det da 16.900 eks. mva. Det er jo ikke mva på vinterhjul og du må vel betale 16.900 ?...ikke 13.500 ?

Ampera-e har jo bare blitt vist med en felgtype (to fargevalg), så for meg er dette originalfelg da det ikke er vist andre alternativer.

Når jeg fikk tilbud om vinterdekk til 16.900, spurte jeg forhandler om prisen var inkl. mva og det bekreftet han. Etterpå henviste jeg til skatteetatens liste over hvilket utstyr som kan/skal selges mva-fritt med bil og da sa han at de kunne trekke fra mva.
Stemmer dette selges vinterhjulpakker som "mva-fritt", mens det i virkeligheten er veiledende priser. Mao havner mva-rabatten hos forhandler og ikke kunde. Skulle dette være feil er prisen inkl. mva, 21.125,- for et 17" felgsett, noe som igjen høres horribelt dyrt ut.

For å si det sånn synes jeg forhandleren jeg har vært hos har gjort mye rart som får meg som kunde til å føle at de prøver å melke ekstra penger ut av uvitende kunder. (som f.eks dette med ekstra registeringsomkostninger som har kommet frem her tidligere)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA