Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Der gikk hovedsikringen...

Startet av geear, torsdag 22. desember 2016, klokken 20:07

« forrige - neste »

geear

Javelja, der røk hovedsikringen på 63A under elbillading. Varm var den og. Får
Man mer enn 63A under normale omstendigheter? Har bakkekabel, men vet ikke størrelse. Ser ut som inntakskabel går rett på hovedsikring, er det nettleverandør eller elektriker som fikser evt oppgradering?

jkirkebo

Sitat fra: gr på torsdag 22. desember 2016, klokken 20:07
Javelja, der røk hovedsikringen på 63A under elbillading. Varm var den og. Får
Man mer enn 63A under normale omstendigheter? Har bakkekabel, men vet ikke størrelse. Ser ut som inntakskabel går rett på hovedsikring, er det nettleverandør eller elektriker som fikser evt oppgradering?

Du kan i enkelte tilfeller få 3x80A.

Hvor mye lader du med? Om det er 1-fase 32A kan det nok lønne seg å ta et titt på hvordan lastene er fordelt pr. fase, slik at ikke f.eks komfyr og stekeovn står på samme fase som ladestasjonen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

#2
Schuko (16A kurs) enn så lenge, så det vil si kun 2,3kW med maks ladestyrke på Golfen slik jeg har forstått det.

Vi har aldri tatt hovedssikringen før, men bilen stod til lading (madammen jobber en del natt og kan ikke lade på jobb), vaskemaskinen gikk (kanskje akkurat i oppvarming for alt vi vet), induksjonstopp (kun én plate, men fort et par kW?), stekeovn (kanskje et par kW?), varmepumpa inne gikk, og den i garasjen var også på, men uvisst om den varmet akkurat da (opp til 3kW om begge var på maks), så har vi fire gulv med varmekabler, ikke kontroll på om varmtvannsbereder gikk eller ei, og i tillegg har vi utleieleilighet på 65m2 med elektrisk oppvarming og elkabler på bad, pluss at jeg tror de lagde mat samtidig med oss. Såklart også en haug med lys, men det meste er LED. Åja, og så balansert ventilasjon også, men varmeelementet er slått av, så det drar vel 360W eller noe slikt. Spørs om ikke elbillading midt i middagstiden var tunga på vektskåla, dråpen som fikk vannet til å renne over og så videre.

Har etter sigende TN-nett, men har kun to ledere+jord inn i sikringsskapet.

Chris Neumann Ruud

Sitat fra: gr på torsdag 22. desember 2016, klokken 22:25
Schuko (16A kurs) enn så lenge, så det vil si kun 2,3kW med maks ladestyrke på Golfen slik jeg har forstått det.

Vi har aldri tatt hovedssikringen før, men bilen stod til lading (madammen jobber en del natt og kan ikke lade på jobb), vaskemaskinen gikk (kanskje akkurat i oppvarming for alt vi vet), induksjonstopp (kun én plate, men fort et par kW?), stekeovn (kanskje et par kW?), varmepumpa inne gikk, og den i garasjen var også på, men uvisst om den varmet akkurat da (opp til 3kW om begge var på maks), så har vi fire gulv med varmekabler, ikke kontroll på om varmtvannsbereder gikk eller ei, og i tillegg har vi utleieleilighet på 65m2 med elektrisk oppvarming og elkabler på bad, pluss at jeg tror de lagde mat samtidig med oss. Såklart også en haug med lys, men det meste er LED. Åja, og så balansert ventilasjon også, men varmeelementet er slått av, så det drar vel 360W eller noe slikt. Spørs om ikke elbillading midt i middagstiden var tunga på vektskåla, dråpen som fikk vannet til å renne over og så videre.

Har etter sigende TN-nett, men har kun to ledere+jord inn i sikringsskapet.

Hvis det er TN-nett er det nok underfordelt et eller annet sted, siden jeg tviler på at du får 3x63A på 400V inn til huset dutt. Jeg måtte krangle meg til 50A inntakssikring på nybygget vårt med TN-elektrikern måtte i så fall legge ny inntakskabel og bytte trafo, påstod han.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

geear

Så du mener det er liten sjanse for å få mer enn 1x63A?

pudderjagar

På TN 400v så treng ein ikkje meir enn 63A. Du må nok sjå litt på fordelinga mellom fasane. Høyrest ikkje ut som du har mykje 3 3fase utstyr heller.

Eg har ein mistanke om at du har hatt ein jordfeil i huset.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

TB

Har IT 3 x 230 V - 32 A hovedsikring. Var for fleire år sidan plaga med at hovedsikring slo ut. Sjekka fordeling mellom faser, og fant uheldig fordeling. Laga eit skjema som viste fordeling, viste det til elektriker, som endra fordelinga. Etter det har aldri hovedsikring slått ut.

Om du kun har to ledere + jord inn vil det ikkje være noko å omfordele - dvs. må få lagt inn 3 fase for å fordele mellom faser. Eller auke hovedsikring. Om det er økonomisk mulig kan være nyttig å sjekke, har forstått det kan koste lite, og svært mykje...
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

geear

Har ingen tro på jordfeil, ingen jordfeilautomater eller andre sikringer slo ut, og hovedsikringen var varm. Når jeg regner sammen potensialet er jeg lett opp i de 14,5kW en kan ta ut på 63A.

Som sagt er det ikke fremført 3-fas til sikringsskapet.

jkirkebo

Sitat fra: gr på fredag 23. desember 2016, klokken 10:13
Har ingen tro på jordfeil, ingen jordfeilautomater eller andre sikringer slo ut, og hovedsikringen var varm. Når jeg regner sammen potensialet er jeg lett opp i de 14,5kW en kan ta ut på 63A.

Som sagt er det ikke fremført 3-fas til sikringsskapet.

En naturlig oppgradering vil da være å få lagt inn den tredje faselederen så du får 3x63A. Det vil gi deg mulighet til å trekke 3 ganger mer effekt enn nå om det er TN-nett og 73% mer på IT.

Mulig du må ned på størrelse, men f.eks 3x40A er fortsatt nesten dobbelt så mye som du har i dag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Sjekk om kabelen er trefase, da er det enklere å oppgradere. Da øker du fra dagens 14 til 25kW.

pudderjagar

Hvis du ikkje har 3fase inn i skapet då er da nok i mindte laget. Eg ville ha oppgradert til 3fase.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Mazzbot

Av ren nyskjerrighet noen som vet hvor mye det koster å oppgradere til 3 fase og man må betale mer nettleie / avgifter på 3 fase ? Har ca samme anlegg som trådstarter .

400V TN-C-S
Tesla model 3 reservert 31/3 .

sjokomelk

Sitat fra: Mazzbot på fredag 23. desember 2016, klokken 12:35
Av ren nyskjerrighet noen som vet hvor mye det koster å oppgradere til 3 fase og man må betale mer nettleie / avgifter på 3 fase ? Har ca samme anlegg som trådstarter .

400V TN-C-S
Her hvor jeg bor er det ingen forskjell i nettleie, og Haugaland Kraft tar ingenting for å endre fra 1 til 3-faset anlegg. Forutsatt at du allerede har alle tre fasene ført inn til huset ditt og at det er ledig kapasitet i nettet. De ser helst at folk bygger om til 3-fas hvis man skal gjøre endringer, slik at kraftselskapet slipper å tenke så mye på fasefordeling, og overlater den biten til forbrukerne selv.
Sjekk med ditt lokale kraftselskap, så får du svaret som gjelder for deg.

Men hvis du allerede har 400V anlegg, så har du høyst sannsynlig allerede 3-fas. Tror det er sjelden at det blir lagt frem 400V, og at man kun benytter en av fasene.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

pudderjagar

Sitat fra: Mazzbot på fredag 23. desember 2016, klokken 12:35
Av ren nyskjerrighet noen som vet hvor mye det koster å oppgradere til 3 fase og man må betale mer nettleie / avgifter på 3 fase ? Har ca samme anlegg som trådstarter .

400V TN-C-S

Står da 400V TN-C-S på skapet ditt så har du allerede 3fase inn i skapet. Då treng du bare bytte vern og noen skinner. BKK tek 6000 kr for jobben pluss elektriker for å kobble om skapet
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Rio

Sitat fra: gr på torsdag 22. desember 2016, klokken 22:25
Schuko (16A kurs) enn så lenge, så det vil si kun 2,3kW med maks ladestyrke på Golfen slik jeg har forstått det.

Vi har aldri tatt hovedssikringen før, men bilen stod til lading (madammen jobber en del natt og kan ikke lade på jobb), vaskemaskinen gikk (kanskje akkurat i oppvarming for alt vi vet), induksjonstopp (kun én plate, men fort et par kW?), stekeovn (kanskje et par kW?), varmepumpa inne gikk, og den i garasjen var også på, men uvisst om den varmet akkurat da (opp til 3kW om begge var på maks), så har vi fire gulv med varmekabler, ikke kontroll på om varmtvannsbereder gikk eller ei, og i tillegg har vi utleieleilighet på 65m2 med elektrisk oppvarming og elkabler på bad, pluss at jeg tror de lagde mat samtidig med oss. Såklart også en haug med lys, men det meste er LED. Åja, og så balansert ventilasjon også, men varmeelementet er slått av, så det drar vel 360W eller noe slikt. Spørs om ikke elbillading midt i middagstiden var tunga på vektskåla, dråpen som fikk vannet til å renne over og så videre.

Har etter sigende TN-nett, men har kun to ledere+jord inn i sikringsskapet.

Med alt det der så blir det jo merkelig å si at det var 2,3 kW med elbillading som gjorde utslaget. Det er jo summen, og man kan like gjerne si at det var induksjonstoppen (som trekker mye mer), eller noe annet.

Dersom det er vanskelig med mer strøm inn, så kan man jo gjøre litt lastfordeling - f. eks. litt elektronikk som sørger for at varmtvannsbereder og gulvvarme er av når induksjonstoppen er på.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA