Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte sikring 16 > 20amp?

Startet av Måkemannen, onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:38

« forrige - neste »

Måkemannen

Legger ved to bilder. Dette er på hytta, og jeg vurderer å installere en form for lader (med int. B-vern). Sikring nr 6 er 16 amp, og ser ikke ut til å være i bruk. Kan jeg få en elektriker til å bytte denne ut med en 20 amp? Inntakssikringen er 56 amp

Si jeg setter opp laderen til å gi ut max 18 amp, kan jeg nøye meg med 2,5 kvadrat kabel, eller må jeg opp i 4? Ser kursen til komfyren er lagt opp med 4, så jeg bør vel kanskje det? Strekket er vel kanskje rundt 10m, skal ta en tur opp i helga og måle opp.

J.Lafton

Det er fullt mulig å bytte til en større sikring å legge opp kurs for lading.
Her må det gjøres en beregning utifrå forlegningsmåte på kursen du vil legge opp. Mulig du er nødt til å opp i 6 kvadrat.
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Volkswagen E Golf SOLGT
2014 Nissan Leaf Tekna SOLGT

TB

13 A på 1,5 mm2 er det slutt med slik eg har lest, var ein periode dette vart brukt, men det var vist ikkje heilt "heldig".. Det er ikkje krav om å endre om det alt er bygd slik.

Men, ny kurs må nok være innanfor reglar. Har forstått 16A krever 4 mm2 i bolighus etter ny norm, men som nevnt har det med forlegningmåte å gjere. Dermed er det fort du må opp til 6 mm2 kvadrat for å få 20 A.

Dette vil uansett installatøren beregne og vurdere i dei ulike tilfeller.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Måkemannen

Sitat fra: J.Lafton på onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:52
Det er fullt mulig å bytte til en større sikring å legge opp kurs for lading.
Her må det gjøres en beregning utifrå forlegningsmåte på kursen du vil legge opp. Mulig du er nødt til å opp i 6 kvadrat.
Såpass!

Hm.. forlegningsmåte? Da snakker du ikke bare om lengde på kursen/ledningen? Vil det forresten være en fordel å legge strekket mest mulig på utsiden av hytteveggen (rett og
slett med tanke på kjøling). Tenkte egentlig å legge det via loftet/hemsen for å ha det mest mulig skjult.

Måkemannen

Sitat fra: TB på onsdag 11. oktober 2017, klokken 23:00
13 A på 1,5 mm2 er det slutt med slik eg har lest, var ein periode dette vart brukt, men det var vist ikkje heilt "heldig".. Det er ikkje krav om å endre om det alt er bygd slik.

Men, ny kurs må nok være innanfor reglar. Har forstått 16A krever 4 mm2 i bolighus etter ny norm, men som nevnt har det med forlegningmåte å gjere. Dermed er det fort du må opp til 6 mm2 kvadrat for å få 20 A.

Dette vil uansett installatøren beregne og vurdere i dei ulike tilfeller.

Denne innstallasjonen ble utført i 2001

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA