Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av Ampera-e / Bolt

Startet av seidl, onsdag 21. desember 2016, klokken 14:48

« forrige - neste »

Trond Mjøs

Ved bruk av Mode 3 så kommuniserer vel ladestasjon og bil slik ladaren i bilen ikkje trekkjer meir enn det som ladestasjonen er innstilt på. Sjølve ladaren i bilen er begrensa til 7,2 kW. Dette vil sei ca 32 A. For å utnytta ladaren maks må ein difor ha ein ladestasjon som kan innstillast på 32 A. Dersom ladestasjonen er på 16 A vil ladaren ved hjelp av kommunikasjon med ladestasjonen bli begrensa til 16 A. I tillegg er det forhåpentlegvis mogleg via software (i bil og/eller på app) å begrensa ladinga til det ein måtte ha behov for. Eg kan til dømes tenka meg å ha 32 A ladestasjon, men lada med ca 20 A normalt.

Trond M

erato

Sitat fra: Gurba på mandag 09. januar 2017, klokken 09:24
Så en brukervideo av Bolt på youtube og han fortalte at bilen regenererer med 70kw.
Så en time i bratt nedoverbakke så har du fullt batteri. Kjekt å vite. Må sjekke topografien i nærmiljøet. Kanskje flytte til en villa høyere i terrenget.

jkirkebo

Sitat fra: Trond Mjøs på mandag 09. januar 2017, klokken 13:17
Ved bruk av Mode 3 så kommuniserer vel ladestasjon og bil slik ladaren i bilen ikkje trekkjer meir enn det som ladestasjonen er innstilt på. Sjølve ladaren i bilen er begrensa til 7,2 kW. Dette vil sei ca 32 A. For å utnytta ladaren maks må ein difor ha ein ladestasjon som kan innstillast på 32 A. Dersom ladestasjonen er på 16 A vil ladaren ved hjelp av kommunikasjon med ladestasjonen bli begrensa til 16 A. I tillegg er det forhåpentlegvis mogleg via software (i bil og/eller på app) å begrensa ladinga til det ein måtte ha behov for. Eg kan til dømes tenka meg å ha 32 A ladestasjon, men lada med ca 20 A normalt.

Trond M

Ikke noe problem det, det finnes flere ladestasjoner der man kan justere ned effekten om ønskelig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Radar70

Jeg er usikker på om jeg skal bestille hjemmelader og heller bruke vanlig stikkontakt til lading. Det vil sikkert gå fint å få fullt batteri når bilen blir brukt til vanlig bruk (3-5 mil om dagen), men sikkert en utfordring når bilen er brukt på langtur - laaang ladetid! Men jeg kan kanskje benytte gratis ladestolper i Oslo eller kjøpe litt lading hvis bilen har gått langt for å få raskere lading.
Er det tullete å tenke slik og at jeg vil angre meg etter en tid etter anskaffelse. Jeg har ingen erfaring med elbil og lading.
Så lenge hjemmeladeren koster ca 15 000 så kan man kjøpe mye strøm over tid før den summen er forbrukt og jeg har ingen hytte som jeg jevnlig skal frekventere.
Et siste spm ;) tror dere at batteriet misliker litt lading hver dag?

Opel Ampera-e Quantum Grey med alt utstyr - Bestilt 28/9-16 - Levert 16/6-17

pilt

Sitat fra: Radar70 på onsdag 11. januar 2017, klokken 11:05
Jeg er usikker på om jeg skal bestille hjemmelader og heller bruke vanlig stikkontakt til lading. Det vil sikkert gå fint å få fullt batteri når bilen blir brukt til vanlig bruk (3-5 mil om dagen), men sikkert en utfordring når bilen er brukt på langtur - laaang ladetid! Men jeg kan kanskje benytte gratis ladestolper i Oslo eller kjøpe litt lading hvis bilen har gått langt for å få raskere lading.
Er det tullete å tenke slik og at jeg vil angre meg etter en tid etter anskaffelse. Jeg har ingen erfaring med elbil og lading.
Så lenge hjemmeladeren koster ca 15 000 så kan man kjøpe mye strøm over tid før den summen er forbrukt og jeg har ingen hytte som jeg jevnlig skal frekventere.
Et siste spm ;) tror dere at batteriet misliker litt lading hver dag?
Du trenger vel ikke å lade hver dag? Du lader mer i løpet av natta enn de 3-5 milene du kjører, så lad den opp to netter på rad og kjør uten å lade de neste 4-5-6 dagene. Det gjør jeg med min gamle PSA som lades omtrent bare 1-2 ganger i uka og kjører den korte veien frem og tilbake på jobb. Den lader såpass kort før den er full og lades kun fra vanlig stikkontakt.

Leafen derimot, den kjøpte vi ladeboks til. Det dumme nå er at den har type 1 pistol mens Ampera-e lader med type 2... Så jeg lurer fælt på hva jeg selv skal gjøre med det. To bokser? Dumt å kaste den 3 år gamle som kostet ca 10 000 kr også...  Hmmm... Men jeg tror ikke jeg har lyst til å lade fra vanlig stikk med den nye siden den lader flere timer i strekk enn PSA'en gjør.

Erfaringsmessig så kommer du til å bruke elbilen mye mer enn du tror, så det å lade med 16A går mye fortere enn usle 10A.  Jeg har litt lyst på 32A hjemme, men da blir det brått så mye ekstra som må gjøres med inntaket til huset og det hele, så jeg ser tusenlappene fly og det er vel egentlig litt unødvendig. Det hele krever bare litt planlegging i hverdagen, og det har jeg blitt vant til etter snart 12 år med elbil.  :)
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

goev

Sitat fra: pilt på onsdag 11. januar 2017, klokken 11:24
Leafen derimot, den kjøpte vi ladeboks til. Det dumme nå er at den har type 1 pistol mens Ampera-e lader med type 2... Så jeg lurer fælt på hva jeg selv skal gjøre med det. To bokser? Dumt å kaste den 3 år gamle som kostet ca 10 000 kr også...  Hmmm... Men jeg tror ikke jeg har lyst til å lade fra vanlig stikk med den nye siden den lader flere timer i strekk enn PSA'en gjør.

Du kan bytte kabel selv. Elbilhjelpen selger Type 2-kabler med åpen ende. Protokollen på Type 1 og Type 2 er den samme. Eneste forskjell er utformingen på pluggen, så dette er en enkel jobb for de fleste.

Hvis jeg får overtalt kona til å beholde begge elbilene når Ampera-e-en kommer, så skal jeg koble både type 1 og type 2 på samme ladeboks. Man kan selvsagt ikke plugge i to biler samtidig, men ladeboksen vår står sånn til at kun en bil kan ha tilgang om gangen. Dermed er det ikke noe sjanse for å rote det til :-)
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

pilt

Sitat fra: goev på onsdag 11. januar 2017, klokken 11:42
Sitat fra: pilt på onsdag 11. januar 2017, klokken 11:24
Leafen derimot, den kjøpte vi ladeboks til. Det dumme nå er at den har type 1 pistol mens Ampera-e lader med type 2... Så jeg lurer fælt på hva jeg selv skal gjøre med det. To bokser? Dumt å kaste den 3 år gamle som kostet ca 10 000 kr også...  Hmmm... Men jeg tror ikke jeg har lyst til å lade fra vanlig stikk med den nye siden den lader flere timer i strekk enn PSA'en gjør.

Du kan bytte kabel selv. Elbilhjelpen selger Type 2-kabler med åpen ende. Protokollen på Type 1 og Type 2 er den samme. Eneste forskjell er utformingen på pluggen, så dette er en enkel jobb for de fleste.

Hvis jeg får overtalt kona til å beholde begge elbilene når Ampera-e-en kommer, så skal jeg koble både type 1 og type 2 på samme ladeboks. Man kan selvsagt ikke plugge i to biler samtidig, men ladeboksen vår står sånn til at kun en bil kan ha tilgang om gangen. Dermed er det ikke noe sjanse for å rote det til :-)
Ah, går det an altså? Det høres jo helt supert ut! Vår er også plassert så (egentlig) bare én kan lade. Blir det krise, så kan den andre lade saktere fra den vanlige stikkontakten samtidig, for begge har egne kurser. Takk for tips!

Og jeg kan ikke skjønne at du må overtale kona di! Her var det jeg som kjøpte elbil først og så kjøpte vi Leafen i 2014 da vi trodde min kom til å dø. Den endte mannen min opp med, så jeg kjører fortsatt den gamle. Så får vi se hva dette ender med, for nå vil jo JEG ha Ampera-e'en, selv om Leafen står i mitt navn. (Det kommer faktisk Ampera-e'en til å gjøre også, da men... :D)
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

goev

Sitat fra: pilt på onsdag 11. januar 2017, klokken 12:00
Og jeg kan ikke skjønne at du må overtale kona di!

Hehe! Hun elsker vår Kia Soul, så det skjønner ikke jeg heller ;)
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

bno

Har gått meg hus forbi, men det er sterk regen på bilen har jeg oppfattet, men er det noe man kan slå av og heller seile?

Como

Sitat fra: bno på torsdag 19. januar 2017, klokken 08:14
Har gått meg hus forbi, men det er sterk regen på bilen har jeg oppfattet, men er det noe man kan slå av og heller seile?
Etter det selger sier så er det ikke "seile modus". Dessverre.
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

bno


knut3448

Får sette den i fri når man vil trille da... Ikke sikkert det er så mye styr med den girspaken. Jeg gjør det med Leafen, litt styr.

kammiz

det er jo bare å justere med pedalen, så kan man trille?
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Ipadjove

Aner ikke om dette er noe offisielt eller hva, bare funnet ved å google. Men om det stemmer så er kanskje D nesten som å trille? Ivertfall det nermeste man kommer uten å sette den i fri, om det går.

3irikur

Sitat fra: Ipadjove på torsdag 19. januar 2017, klokken 16:57
Aner ikke om dette er noe offisielt eller hva, bare funnet ved å google. Men om det stemmer så er kanskje D nesten som å trille? Ivertfall det nermeste man kommer uten å sette den i fri, om det går.

Vanskelig å vurdere, siden bildet ikke oppgir noen tall utover mph :(
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA