Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av Ampera-e / Bolt

Startet av seidl, onsdag 21. desember 2016, klokken 14:48

« forrige - neste »

Tom E.

Ja, med ladeluken på førersiden må jeg begynne å rygge inn i garasjen. Kanskje like så greit?

Olemann

#16
Ja, oljebransjen er forut for sin tid der, får jeg håpe :-)  Eller med andre ord, håper andre følger etter oljebransjen her.


Sitat fra: LMOR på torsdag 22. desember 2016, klokken 18:04
I noen amerikanske selskap er det "forbudt" å parkere med fronten inn, så det er rart en amerikansk bilprodusent ikke har tenkt på det.

Counterpointer

Sitat fra: kammiz på torsdag 22. desember 2016, klokken 08:58
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 21. desember 2016, klokken 20:11
Sitat fra: Zuexi på onsdag 21. desember 2016, klokken 20:03
Er vel ikke poeng å stoppe å lade på 70-80% hvis bilen har toppbuffer? Er vel derfor de har lagt inn buffer'n!
Bufferen er skjelden så stor som det er anbefalt optimalt for batteriet.

Hvor stor buffer er optimalt egentlig?
Det er det vel ikke mulig å si for alle typer batterikjemi og lading.
Generelt sies det vel 20% og bilene har jo typisk 5-8% (litt vanskelig å si sikkert da flertallet ikke oppgir brutto/netto).
Jeg tror 20% er å ta i, men da er en nok sikker.
Det kan også hende at å ligge mest mulig på 50% hadde vært mest optimalt, men det er jo svært upraktisk.

jkirkebo

Sitat fra: Olemann på torsdag 22. desember 2016, klokken 17:22
Synd ikke alle gjør som BMW som har denne plassert på bakskjermen. Lading foran betyr jo at folk må sette bilen med fronten inn mot vegg, noe som er en stygg uting og som jeg ser at 90% gjør på parkeringer, kjøpesentre etc.  Det er vesentlig mer trafikkfarlig å rygge UT mot folk og barnevogner etc enn å rygge INN mens man enda har oversikten.  Har aldri skjønt vitsen med å rygge UT, man må rygge en gang i alle fall, hvorfor ikke like gjerne først som sist?

Mange steder er det skråstilte parkeringsplasser i kjøreretningen, å rygge inn på disse er noe knot. Jeg hurtiglader ofte på en stasjon som står slik til, og skulle hver eneste gang ønske at Teslaen hadde ladeluka foran så jeg slapp flere runder med fram og tilbake for å få bilen på plass.

Med ryggekamera har jeg uansett god oversikt ved rygging ut, og de fleste elbiler har vel ryggekamera i dag. Begge våre har ihvertfall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sjokomelk

Sitat fra: LMOR på torsdag 22. desember 2016, klokken 18:04
I noen amerikanske selskap er det "forbudt" å parkere med fronten inn, så det er rart en amerikansk bilprodusent ikke har tenkt på det.
Det er jo litt morsomt siden (store) amerikanske parkeringsplasser mer eller mindre alltid er lagd for parkering på skrå med nesa inn først :-D
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Amoss

Dette kommer vel neppe på første utgaven av Bolt, men ser spennende ut for fremtiden :)

https://electrek.co/2016/12/23/gm-announces-partnership-with-boston-startup-witricity-to-develop-wireless-charging-technology/
Sitat
GM announces partnership with Boston startup WiTricity to develop wireless charging technology


...
The company has high hopes for their product. Gruzen envisions a future in which EV owners can send autonomous cars to charging stations remotely, a future that would only be possible with wireless charging stations. Susan Beardslee, senior analyst at ABI Research in Scottsdale, Arizona, believes such a station will be cheaper to install than a plug-in system.

Ser at artikkelen også sammenligner med Teslas "snake charger", men regner med at det kan bli litt som epler og appelsiner... Antar at snake-chargeren skal brukes på superchargerne for hurtig DC-lading, mens den trådløse blir begrenset til sakte AC lading.
Model S 85D

Tom E.

Noen som vet hvor lang tid det tar å lade opp bilen i garasjen hjemme?

Jeg har 2 ulike uttak i garasjen. Vanlig stikk kontakt og en rund blå sak som ser ut som den man finner i en marina eller på en campingplass. De går begge 2 på samme 16 Amp. kurs ser jeg.

Hva er det maksimale jeg kan trekke ut av disse kontaktene på en trygg måte?

Olemann

#22
Du finner mye om dette ved å lese Ladetrådene her på elbilforum. 

Du kan trekke 16A tilsammen av en 16A kurs.  F.eks. 10A+6A.   Schuko anbefales ikke med mer enn 10A for kontinuerlig bruk, den blå som antagelig er en CE kontakt kan du lade med 16A.
Tipper du lader Opelen, om den er tom og du får inn 60 kWh på litt over 1 døgn  på 10A (2.4 kw lading med 10A)

Sitat fra: Tom E. på tirsdag 03. januar 2017, klokken 22:44
Noen som vet hvor lang tid det tar å lade opp bilen i garasjen hjemme?

Jeg har 2 ulike uttak i garasjen. Vanlig stikk kontakt og en rund blå sak som ser ut som den man finner i en marina eller på en campingplass. De går begge 2 på samme 16 Amp. kurs ser jeg.

Hva er det maksimale jeg kan trekke ut av disse kontaktene på en trygg måte?

Tom E.

Supert!

Jeg har enda et dumt ladespørsmål. På jobben har vi en utvendig stikk kontakt. Den er rød og rund og merket med 32 A 3 fas 400V.

Kan denne brukes til å lade bilen? Eller kan jeg kun bruke 220V?

kammiz

Sitat fra: Tom E. på onsdag 04. januar 2017, klokken 00:01
Supert!

Jeg har enda et dumt ladespørsmål. På jobben har vi en utvendig stikk kontakt. Den er rød og rund og merket med 32 A 3 fas 400V.

Kan denne brukes til å lade bilen? Eller kan jeg kun bruke 220V?

med riktige overganger kan du bruke den ja. Men bilen klarer bare å ta nytte av 32a 1-fas uansett, men du får jo makset ladingen. Og den bruker såklart bare 220v.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

zbk

Sitat fra: Tom E. på onsdag 04. januar 2017, klokken 00:01
Supert!

Jeg har enda et dumt ladespørsmål. På jobben har vi en utvendig stikk kontakt. Den er rød og rund og merket med 32 A 3 fas 400V.

Kan denne brukes til å lade bilen? Eller kan jeg kun bruke 220V?

Spenningen mellom jord og hver fase er 230V, mens spenningen mellom to faser er 400V. Bilen benytter som kammiz sier bare en av fasene.

http://elfag.blogg.no/generell_info_om_elektriske_anle.html#.WGy_uH3iuqk
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

erato

Sitat fra: Olemann på tirsdag 03. januar 2017, klokken 23:42
Du finner mye om dette ved å lese Ladetrådene her på elbilforum. 

Du kan trekke 16A tilsammen av en 16A kurs.  F.eks. 10A+6A.   Schuko anbefales ikke med mer enn 10A for kontinuerlig bruk, den blå som antagelig er en CE kontakt kan du lade med 16A.
Tipper du lader Opelen, om den er tom og du får inn 60 kWh på litt over 1 døgn  på 10A (2.4 kw lading med 10A)

Sitat fra: Tom E. på tirsdag 03. januar 2017, klokken 22:44
Noen som vet hvor lang tid det tar å lade opp bilen i garasjen hjemme?

Jeg har 2 ulike uttak i garasjen. Vanlig stikk kontakt og en rund blå sak som ser ut som den man finner i en marina eller på en campingplass. De går begge 2 på samme 16 Amp. kurs ser jeg.

Hva er det maksimale jeg kan trekke ut av disse kontaktene på en trygg måte?
Bilens begrensning er satt til 8A iflg den instruksjonsboken jeg mener jeg så på nett. Det skulle tilsi rundt 30 timer for "full tank". Selv regner jeg med å lade på en 8 A kurs i garasjen i helgen og å kunne kjøre på dette uten å være avhengig av lading resten av uken. For meg er det hovedfordelen med stor batteripakke, ikke at jeg trenger å kjøre 30 mil i ett strekk.

kammiz

Sitat fra: erato på onsdag 04. januar 2017, klokken 12:05
Sitat fra: Olemann på tirsdag 03. januar 2017, klokken 23:42
Du finner mye om dette ved å lese Ladetrådene her på elbilforum. 

Du kan trekke 16A tilsammen av en 16A kurs.  F.eks. 10A+6A.   Schuko anbefales ikke med mer enn 10A for kontinuerlig bruk, den blå som antagelig er en CE kontakt kan du lade med 16A.
Tipper du lader Opelen, om den er tom og du får inn 60 kWh på litt over 1 døgn  på 10A (2.4 kw lading med 10A)

Sitat fra: Tom E. på tirsdag 03. januar 2017, klokken 22:44
Noen som vet hvor lang tid det tar å lade opp bilen i garasjen hjemme?

Jeg har 2 ulike uttak i garasjen. Vanlig stikk kontakt og en rund blå sak som ser ut som den man finner i en marina eller på en campingplass. De går begge 2 på samme 16 Amp. kurs ser jeg.

Hva er det maksimale jeg kan trekke ut av disse kontaktene på en trygg måte?
Bilens begrensning er satt til 8A iflg den instruksjonsboken jeg mener jeg så på nett. Det skulle tilsi rundt 30 timer for "full tank". Selv regner jeg med å lade på en 8 A kurs i garasjen i helgen og å kunne kjøre på dette uten å være avhengig av lading resten av uken. For meg er det hovedfordelen med stor batteripakke, ikke at jeg trenger å kjøre 30 mil i ett strekk.

Bilens originale medfølgende vegglader er begrenset til 8a ca. Ikke bilen.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

erato

Jeg fikk et inntrykk av at du kunne sette maxstrøm i SW på bilen for ikke å overbelaste eksterne kurser. Du kunnne også sette den til 12 A IIRC....?...men det er mulig dette var Bolt.

Gurba

Så en brukervideo av Bolt på youtube og han fortalte at bilen regenererer med 70kw.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA